Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De kweekzakken met aardappelen aangevuld met potgrond waar nodig, nog 3 tomatenplanten buiten geplant, beetje ijsbergsla neergezet, maar waar ik vooral mee bezig ben geweest is kruiwagens met houtsnippers verrijden , mijn looppaden zien er weer een stukje netter uit zo.

20250531_151052.jpg

20250531_161924.jpg

20250531_161957.jpg

20250531_161945.jpg

20250531_151204.jpg

20250531_161914.jpg

• Like 8
Geplaatst:

Alle tomatenplanten opgebonden, gedieft en getikt. Onkruid gewied. 60 Kangkungzaailingen uitgeplant. De sugarsnapplanten gerooid, daarvoor de laatste geoogst, geblancheerd en ingevroren. Zo direct nog even water en voeding geven aan tomaten, pepers en eggs.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Ik vermeld niet elke dag wat ik gedaan heb, is best veel werk om dat weer netjes hier te noteren. Ik schrijf het voor mijzelf wel op, moet ik 's avonds dan nog uitwerken en in mapjes doen, maar ik loop al dagen achter.
Toch vandaag maar eens opsommen  (6 uur in de tuin gewerkt).

Bonen controle: nog steeds geen bonen boven de grond, 2e keer dat ik gezaaid heb.

Een knolselderij overgezet naar een grotere pot die ik toch nog een kans geef tot half juni.
Egyptische ui wat patentkali gegeven.
De veldsla uit 1 pot van Egyptische ui weggehaald, de ui moet ruimte hebben heb ik begrepen.
Cugoe spinazie opgemaakt in mijn kleine kasje gezaaid.
2 Monarch zaaiingen weggedaan, deden niets. Had geen zin in grotere bakken te zetten, ze doen al die tijd in kleinere bakken ook niets.
Eeuwig kool: de kleinste eruit gehaald en in de volle grond gezet. De grote kool naar rechts gezet en de lege bak naar links.
In deze bak nu Malabar spinazie erin gezet vanuit 4 potjes, die ook er heeeel lang overdoen. Nu maar buiten spelen en anders gaan ze de kliko in.
7 Paksoi eruit gehaald, het blad was erg aangevreten, dit keer geen beestjes in de wortels gezien, staan onder gordijn, maar dan toch aangevreten.
Later toen ik ze schoon ging maken, ben ik een klein naakstslakje tegengekomen. Gelukkig niet mee gesneden. Dat was de dader dus.
2 Broccoli Bobbie gezaaid op die plek, maar eerst wat grond verwisseld, omdat ik kool op kool ging zaaien.
Diverse plantjes vastgezet met klemmetjes en stokjes.
Alles water gegeven. Sommigen 2 x.
Wat onkruid hier en daar weggehaald.
Wat omgevallen knoflook en uien vastgezet aan elkaar, bedekten mijn andere groente zoals wortel en kolen.

De paksoi alvast schoongemaakt van aarde en het grootste gedeelte van de bladeren eraf gesneden voordat ik naar binnen ga.

Ik begon om 11.30 en ben om 18.30 uur gestopt. Een pauze van een uur ertussen.
Daarna moest ik dus de 7 Paksoi nog schoonmaken, snijden, stamppot maken, salade maken van de 2 sla en dan de Pilav opwarmen.
Tegen 20.30 uur eten en dan alle troep opruimen. De vaatwasser moet nog leeg en dan de vuile was erin. Het is nu 21.15 uur dat ik schrijf.
Zo zijn vaak mijn dagen. Meestal 4 uur per dag. Nu iets langer. En eerst alle fotos weer recht zetten met blauw erover. Jammer dat het altijd op zijn kop staat.

20250530_162115 blauw.jpg

veldsla blauw.jpg

Paksoi.jpg

Paksoi 2.jpg

diepvries.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 2
Geplaatst:

Vandaag helaas maar 1:15 uur op de tuin geweest,  maar hopelijk ga ik woensdag in de herkansing. 

Vandaag wat rondgekeken. Lekker veel jong fruit; pawpaw,  blauwe bessen,  pruimen in overvloed. Ook heel veel gekleurde honingbijen, alleen daarvan zie je niet of die al rijp zijn (dat is schudden of voelen).

Flink aantal aardbeien geoogst, wat honingbessen (ook wat nog niet helemaal rijpe) en de eerste moerbei (al bijna helemaal zwart).

De zwarte bessen (cassisbessen) beginnen ook al te rijpen. 

Ook enkele bloemtrossen van de vloer geplukt,  maar daar begonnen al wat bloempjes af te vallen. 

Ook een beetje onkruid getrokken,  en toen was de tijd voorbij en moest ik dochter weer ophalen. 

Woensdag weer wat aardbeien plukken,  en de knoflook bloemstelen knippen. 

• Like 2
Geplaatst:

Geschoffeld, slakken geraapt ( Afrikaantjes schijnen ze erg lekker te vinden) aardbeien geplukt, planten verpot, heerlijk in de aarde gewroet 😁

• Like 1

@acpronk Hier een betere foto. Er zit wel een paar andere blaadjes tussen, een onkruid denk ik, die langvormiger is, die heb ik er ook uitgegooid.

Veldsla.jpg

Geplaatst:
3 minuten geleden, Rookie zei:

doodmoe

Nee valt wel mee. De tijd gaat hard en ik ben niet zo snel meer. Vandaag kan ik het weer wat rustiger doen b.v. omdat ik Tiramisu moet maken en nog vele peulen moet blancheren.

• Like 2
Geplaatst:

Gekeken hoe de tuin erbij lag na een week vakantie en dat valt mij niets tegen. Rucola is doorgeschoten en het onkruid schiet de grond uit. Morgen mooi even onkruid wieden tussen het wegwerken van de vakantie was door. 

• Like 3
Geplaatst:

Wieden, kas watergeven, wat bloemen uitplanten, oogsten en meer oogsten. Mais uitplanten en een heleboel snoepen van de aardbeien en de honingbessen en de peulen. Overdenken en tomaten dieven. Het was weer fijn.

• Like 3
Geplaatst:

Onkruid verwijderd, dat blijft komen met die regen. Tuinbonen geoogst. Gejuicht dat de paksoi al is opgekomen.  Tomaten gediefd. 

• Like 2
Geplaatst:

Hagen snoeien, hagen snoeien en nog eens hagen snoeien. Mijn man dan, ik met bladhark erachteraan. En een struiktomaat verplaatst. 

• Like 3
Geplaatst:

Wederom water gegeven. Kassen slakkenspul gestrooid en ver daarbuiten. Heb nu nog 1 pap kyra…. Ik begon dit moesseizoen met 9 stuks. Slik. Alle capsicum schoon gespoten met tuinslang. Ondanks zeeën van ruimte toch luis.
Klein onkruid management. Aardbeien geplukt.

Gestaard naar de roze oesterzwam.
Wordt elke dag groter. Bizar.

ae0730c532641feac20a9e7ffa5f8f7f.jpg

• Like 5
Geplaatst:

Ik wil dit jaar mijn tomaten langs een klimtouw omhoog laten groeien, dus samen met hubby draden gemaakt, waar de tomaten komen.

Een deel van de tomaten uitgeplant.

Een paar nog niet, slechte planning van mijn kant, de sugar snaps staan er nog.

Daarna het grootste deel (31) van veertig maisplantjes uitgeplant, de rest komt nog, die staan nog binnen te ontkiemen.

Ik had de zaden misschien ook wel zo in de grond kunnen doen, maar ja, die muizen hè?

Toch maar voorkiemen dan.

• Like 4

Heel veel peulen, sugarsnaps en erwten geblancheerd, ik had al veel, daar kon nog net wat bij. De erwten gaan minder hard, maar er hangen nog heel veel erwten. Ook een fout van mij om erwten voor sugarsnaps te zetten, is moeilijk te splitsen en er staan ook erwten  voor de erwten, daar kan ik voorlopig mijn pompoenen nog niet neerzetten dus.
Alvast wat voorbereid voor het avondeten. 1 Knoflook uit de bak gehaald die omviel, maar was nog erg klein, dus de andere maar even vastgezet aan elkaar.
Heel veel kruiden geknipt.
Venkel Fino voorgezaaid, die kan ik nog niet in een bak kwijt (alles vol) en 1 venkel Romanesco in de bak gezet.
Alles weer water gegeven, want er zou regen en onweer komen, nou dat waren een paar druppels.
Mijn bonen (alle soorten) willen voor geen meter boven de grond komen. Zo raar, vorig jaar totaal geen problemen ermee, ik ga bijna denken of het toch aan de grond ligt. Ik heb nu de Giro gebruikt met een beetje Vermiculiet erin.

Peulen e.d..jpg

20250602_120306.jpg

20250602_121949.jpg

20250602_134903.jpg

• Like 5
Geplaatst:
31 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Wat is daar het voordeel van?

Dat werkt flexibeler dan de metalen spiralen en het is makkelijker dan de tomaten met clips vastmaken aan een klimrek.

Omdat mijn klimrekken tegen een muur aan zitten gebeurt het regelmatig dat de trossen klem komen te zitten tussen klimrek en muur.

Met een spiraal (of bij mij nu klimtouw) gebeurt dat niet.

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...