Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Vandaag de aardappelen binnengekregen. Het is mijn eerste keer en ze staan in de werkplaats. Ik hoop dat het niet al te koud is vannacht. Een andere koude en lichte plaats heb ik niet voor ze. Ik moet eigenlijk nu kijken naar de temperatuur, maar dan moet ik door het donker. Misschien een uurtje wachten.

20250311_170738.jpg

Geplaatst:

Ik heb een paar aardaappelen uit de winkel, die al in de kelder aardig aan het spruiten zijn, in de vensterbank gelegd, zodat ze wat gezonde spruitjes kunnen aanmaken.

Ik heb nog een paar zakken over, waar ze mooi in kunnen.

Verder ga ik vandaag voorzaaien:

Salie

Peterselie

Lavas

Munt

Zonnebloemen

Komkommerkruid

Twee soorten sla

Geplaatst:

Ik heb waterspinazie gezaaid. 1 potje met de aarde die ik sinds 1 jaar gebruik en 1 potje met zaai- en stekgrond dat ik van de week tegenkwam. Dat gebruikte ik nooit. Nu kan ik het verschil zien.
Ik weet alleen niet of de waterspinazie warm of koud moet staan, zie ik ook niet bij het hoofdstuk geschreven.
@Rookie ik zag dat je al een pakje had gekregen, ik had wat aan jou willen geven, maar dat hoeft dan niet meer. Ik ben benieuwd welke beter gaat.

1fa4d64d-5e4f-409d-899b-b63d3617df4e.jpg

1613584d-6677-444b-9cae-1617d56f723e.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Die is tropisch en mag dus gerust warm staan. Zie ook:

De voorgetrokken peulen Heraut in de volle grond geplant, Beschermd met twee glasplaten.

Daarnaast een rij Veda doperwten gelegd ook achter glas.

Twee rijen spinazie gezaaid en er een glasplaat opgelegd.

Er naast een rij raapstelen Namenia gezaaid.

Nog een grote pot gevuld en er 15 gladiolenbollen in gepoot. 

Vier verschillende soorten. De pot staat nog even buiten maar kan ook in de kas voorgetrokken worden.

Ook nog een bak peulen Heraut gezaaid.

Geplaatst:

Ik vond tussen de bergen met zakjes zaad plotseling nog een envelop met koolrabi zaadjes, die ik van @Petrasmoestuinhad gekregen.

Ik heb ze gelijk in de zaaibakjes gedaan en dan kunnen ze de tuin in.

En ja, ik zal de boel weer eens wat opruimen en organiseren...

Geplaatst:

@Rookie dan kun je ze gelijk zaaien dus.

Geplaatst:

Ik heb gisteren een vak met spinazie gezaaid en een vak met winterpostelein. 

Vandaag heb ik nog tuinbonen bij gelegd waar niks is opgekomen. 

Geplaatst:

Misschien moest je een poosje wachten met dit slechte weer @Gitta. Dat was bij mij weer een voordeel, want ik moest ze nadat ze worteltjes hadden ze tijdelijk in potten doen voordat ze naar hun uiteindelijke bak zouden gaan die toen bevroren was.

De sugarsnaps en peulen die ik direct in de aarde heb gestopt met de worteltjes die zijn nog niet allemaal boven aarde. Ook vanwege het weer denk ik.

Geplaatst:
  • Auteur

Het lijkt mij nou niet echt de tijd om winterpostelein te zaaien...? Maar goed, het spinazie-winterreuzen-topic is ook nu ineens actief (EN het winterzaai-topic) dus misschien ben ik zelf wel in de war hoor :lol:

Geplaatst:

@Jorieke123 het is nu het derde jaar dat ik rond deze tijd winterpostelein zaai, hierna weer in het najaar. 

Geplaatst:

Ik heb de afgelopen dagen flink wat gedaan. De moestuin is nu omgespit ( 100 m2 ), ik heb 1 rijtje worteltjes ( Amsterdamse bak ), herfst- en winterprei  ( herfstreuzen en winterreuzen ) gezaaid en een hele vracht heermoeswortels weggespit. Thuis heb ik in de tuin en de kas aardbeien opnieuw opgepot. Er zaten maar 5 larven van de taxuskever in. Ik gebruik sinds vorig jaar een biologisch goedje van de Welkoop tegen bodeminsecten, waardoor ze de planten niet meer lusten, ideaal dus. Verder heb ik vandaag 6 soorten tomaten en leeuwenbekjes gezaaid en een bakje knolselderie. De broccoli komt lekker op en ik zag vanochtend ook de eerste bloemkoolzaden kiemen.

Geplaatst:

Ja het is inderdaad de tijd om postelein te zaaien, eerst in het voorjaar en later in het najaar. Ik doe het dit jaar een keer niet, ik vind het zo'n gedoe met al dat knippen, en ik heb nog veel wintersla staan wat nog moet groeien,  afgelopen winter niet gelukt.+

Geplaatst:

Zojuist verschillende soorten tomaten in de deno gedaan. Ik heb nog geen ruimte in de kweekkasjes. Dus vandaar op deze manier. 2 soorten zou ik sowieso via deze manier gedaan hebben, omdat het oud zaad is. Daarvan heb ik nu alle zaden in de deno liggen, dus wie weet komt er nog wat van op. 

Geplaatst:

Wat vroeg @Gitta, alleen de Dattolime doe ik rond 25 maart, de rest pas in april.

Geplaatst:
2 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Wat vroeg

Ik vind het helemaal niet zo vroeg. Vorig jaar heb ik de tomaten eind februari gezaaid, die ik begin mei in de volle grond kon zetten (i.v.m. goede weersverwachtingen 1e twee weken mei). Zeker met alleen de mogelijkheid tot buitenteelt (wat bij @Gitta volgens mij zo is) is het fijn als je al een beetje behoorlijke planten hebt als ze de grond in gaan. Mochten ze heel hard gaan op het einde, binnen, dan zet je de potjes  al enkele weken voor het uitplanten buiten overdag. Harden ze meteen af. 

Geplaatst:

Mijn ervaring (voor wat het waard is) is dat kleine plantjes, die later worden uitgeplant een mooie groeispurt maken en de eerder geplante plantjes mooi inhalen.

Na een paar weken zie je geen verschil meer.

Ik zaai daarom altijd begin-half april pas voor.

Geplaatst:

@Dahli ik denk dat het verschil maakt waar je woont, hoe donker je kamer is en ook belangrijk: hoeveel ruimte je hebt. Mijn kast staat nu vol.
Mijn man heeft een speciale groenteflat gemaakt die voor een keukendeur staat die uit 2 delen bestaat, omdat ik de kozijnen om diverse redenen niet kan gebruiken (gordijnen kunnen niet omhoog, loodzwaar en het is donker omdat er bomen staan.
Nu is het in mijn keuken wel wat lichter, maar niet licht genoeg in deze tijd. Volgende maand hebben wij wat meer zon, hoewel het bij mij nooit lang zonnig is in die hoek. Het is een beetje behelpen bij mij. Dus als ik nu ga voorzaaien, dan zullen ze lange nekjes krijgen omdat ze het licht missen, ook met lampen vrees ik. Dat zie ik ook aan mijn andere kiemplantjes.
De Deno methode werkt bij mij helemaal niet. Ik heb nu 1 zakje met vermiculiet geprobeerd, maar de andere methodes, ook die van @Gita ook niet. Het staat warm die Aubergine, maar elke dag moet ik er weer heel veel water bij doen, om het papier nat te krijgen.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:
8 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Wat vroeg @Gitta,

Een weekje eerder dan vorig jaar. Maar anders heb ik de plantjes niet voor de MTFD. Toen heb ik alles maar vast gedaan. 

Geplaatst:

@Dahliinderdaad alleen buiten teelt hier. En ik doe het precies hoe je zegt. Al eerder overdag naar buiten. Werkt prima hier.

Geplaatst:

Ik heb de kiemplantjes biet wat meer aarde gegeven, ze groeiden mij te hard en nog wat kouder gezet.

De laatste 8 erwten willen maar niet wortelen tussen keukenpapier (wat ik altijd doe en altijd werkt), juist omdat ze moeten opschieten. Nu heb ik 7 stuks maar in een badje gelegd.

Ik heb heel veel potjes peterselie voorgezaaid (5 kleintjes en 6 wat grotere en de rest heb ik in een zijbak gezaaid van mijn moestuintafel. Amsterdamse Snij van de MM. Gewoon opgemaakt en multi multi sowing gedaan. Ik zie wel.
Alleen vraag ik mij af of ze echt koud moeten staan, mijn kast is vol en ik heb alleen nog plaats op een warm matje, anders in het donkere kozijn.
Vorig jaar keurig volgens de regeltjes gezaaid en na 3 maanden kwam het nog niet op.
Nu geef ik ze 2 maanden en anders drop ik er plantjes van het tuincentrum erin.

Geplaatst:
13 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Alleen vraag ik mij af of ze echt koud moeten staan

Peterselie, snijselderij, knolselderij: 18 a 20 graden, of -later- gewoon in de koude bak, buiten. Dus beslist niet op een warmtematje. Tenzij die uit staat. Laten kiemen op een matje is alleen nuttig voor (sub)tropische planten. Wel heel belangrijk: het zijn lichtkiemers, dus heel oppervlakkig zaaien, én bij ruime voldoende licht. Die informatie is overal makkelijk te vinden. 

Geplaatst:

Ja dat warm wegzetten had ik niet goed gelezen bij Diana, ze bedoelde warm in huis. Matje staat uit, ik had geen andere plek. Dus de zoete aardappel nu ook geen warmte meer, maar de plantjes doen het toch goed en de zon staat er nu op.

Geplaatst:

Prei buiten
Ik zag dat de biet amarelia de vaurac buiten al opkomt. Eindelijk! De zinnia’s staan ook eindelijk boven. Lente komt er echt aan [emoji1380]

Geplaatst:

Onder een raam van de plattebak drie soorten radijs gezaaid en wat rijtjes raapstelen.

Potten Chinese look schoongemaakt en van buiten naar onder glas verhuisd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic