Jump to content

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant ? 2025

Jorieke123

Recommended Posts

De eerste goede daad van 2025 zit er op. Ik heb 5 soorten Thaise pepers gezaaid ( van peperzaden.nl ) en 1 rijtje cayenne ( van der Wal: thai hot culinary, thai hot, thai dragon, thai garden bird en thai prik moon.

• Like 2

De Bolster stuurde vandaag een mailtje om maar vooral tuinbonen te gaan zaaien, bladibla... 😉

Zal ik toch eerst eens moeten zien om die grond een beetje los te krijgen, het was vanochtend weer mooi stevig...🤣

We wachten nog eventjes....

• Like 1

Ik heb ook weer wat kiemgroente gezaaid in het kiemglas dat ik met kerst heb gekregen.
De eerste ronde was tuinkers en dat viel zelfs bij de kinderen in de smaak. Nu is er mosterdkers uitgekozen. 

• Like 2

Ik heb de 2e koelkast uitgemest en vond 3 zakjes uitgelopen ingedroogde en beschimmelde aardappels… die had ik in maart gekocht en vergeten
Ik heb er 1 weggegooid. Dat dreef…. Apache heb ik in de tuin gezet op de patio en een laag bescherming overheen en 1 heb ik maar buiten de koelkast binnen…

Zaden van een mooie roestbruine dulce de espagna paprika en een aantal gezaaid. Heel mooie kleur. Morgen potgrond kopen! Ik ga pepers zaaien. Ben al te laat (gevoelsmatig dan, normaal nooit later dan 7/1)

• Like 1

Ik ben binnen aan het voorzaaien.

De zoete aardappel in stukjes gesneden gisteren en laten drogen, vandaag in de grond gelegd.

De gele uien voorgezaaid, de Rijnsburger 4, biologisch van vdWal, voor mij nieuw, schijnt een goede bewaarui te zijn.

Ook de rode uien, de bloedrode Noord Hollandse, die deed het vorig jaar ook prima.

Nu een zak vermiculiet halen en dan de zomerprei (zwitserse Reuzen)  en herfstprei (Blauwgroene) voorzaaien.

• Like 1

Geen speciale reden eigenlijk, ik vind het wel makkelijk.

Ik heb dan meer potjes en kan ze op verschillende plaatsen zetten.

Ik heb dat al een paar jaar zo gedaan en dat bevalt me goed.

Ik laat ze wel eerst drogen, net zoals je dat bij een gewone pootaardappel ook doet, dus tot nu toe geen last van rot gehad.

• Like 1

Prei-, stengelui- en rode bieslookzaden in de week gezet om morgen voor te zaaien in de kas.

Tweede batch pepers (baccatums en een paar annuums) gezaaid, staan lekker warm naast de kiemplantjes van de eerste batch.

Zag tijdens het boodschappen bij de AH mooie citroengrasstengels, dus dat ga ik ook nog maar eens proberen.

En een paarse zoete bataat ligt nu naast de Covington van de Aldi.

• Like 2

Ik zaaide allerlei ui en prei, heel oud zaad, dus ik deed het deno.

En ik zette nog wat lathyrus en mijn laatste paar tuinbonen in de week. Die zaaien we morgenochtend in de grond, wel nog in pot in de kas. 

• Like 2

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson