Rookie Posted February 18 Share Posted February 18 😄 Ik snap je helemaal. Maar ik wacht toch echt tot de eerste week van april (hoop ik). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted February 18 Share Posted February 18 Vandaag de 30 voorgeweekte sugarsnap-zaden gezaaid. Ze krijgen tot we naar bed gaan een kick-start in de warme zitkamer en gaan vanavond mee naar boven de vensterbank van de koele slaapkamer in. Daar blijven ze totdat ze de volle grond in kunnen. Ik hoop medio volgende week. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted February 18 Share Posted February 18 Snap ik hoor, Lia! Zijn het mini's? Die zijn binnen nog wel te handhaven tot het warmer wordt. Zelf houd ik het voorlopig bij kapucijners en tuinbonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted February 18 Share Posted February 18 50 minuten geleden, Lia56 zei: Ik heb ( kon t echt niet laten) een paar tomaten gezaaid. De meesten gaan pas in maart maar die kriebel 😂 Daarom ben ik zo blij met mijn vorig jaar ontdekte peperliefde! Lekker vroeg zaaibaar. Anders had ik me ook niet kunnen inhouden hoor Lia met de tomaten. Ik heb zelfs mijn selectie voor dit jaar weten uit te stellen tot komend weekend. En dan nog 2 weken op mijn handen zitten 😉. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted February 18 Share Posted February 18 44 minutes ago, Arja said: Zijn het mini's? Ja, tiny Tim 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petrasmoestuin Posted February 18 Share Posted February 18 (edited) Ik heb de tuinbonen 2 uurtjes in het zonnetje gezet op een tafel en afgedekt met een blauw net, want vlak ernaast worden vogels gevoerd en zitten er veel duiven. Nu staat het in de werkplaats en daar vriest het net niet. Morgen hetzelfde en dan donderdag gaan ze in een speciebak die niet bevroren is. Wel een andere bak dan die ik van plan was denk ik als de ander nog bevroren is. Verder heb ik wat gele radijs voorgezaaid (Zlata), doe ik anders nooit, maar dit is een nieuw soort en dan heb ik een voorsprong, normaal kan het pas over een maand in de bak. Ik heb ook een nieuw soort tuinkers in mijn bakje met water gedaan, een breedblad. Edited February 18 by Petrasmoestuin 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veldjesgraaf Posted February 18 Share Posted February 18 Voor mij was het vandaag de aftrap van het nieuwe seizoen. Diverse pepers gezaaid en een aubergine die gouden eieren belooft. Straks nog paprika's zaaien. Alles gaat in de propagator op mijn werkkamer. Tomaten zaai ik pas half maart. Die gaan dan na een paar weken al de kas in. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted February 18 Share Posted February 18 Ziet er goed uit @Petrasmoestuin zo lekker in het zonnetje. Zijn mooie plantjes trouwens! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted February 18 Share Posted February 18 Nog even gauw wat extra peulen (Norli) en een andere soort doperwt (Kelvedon Wonder) in de week gelegd voor in de bakken in de achtertuin. Die zouden rechtstreeks in de grond moeten kunnen als het beter weer wordt, maar misschien zaai ik ze nog voor in bakjes voor als de doperwten die nu boven en buiten (foliekasje) staan vrijdag in de grond gaan. Grotere plantjes vinden de slakken meestal minder lekker, 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted February 19 Share Posted February 19 Drie soorten aubergines in de deno gedaan. Black Beauty, Listada de Gandia (mooi gestreept) en Violetta Lunga 2. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 19 Share Posted February 19 Nou, zucht, poeh poeh. Zaden kwijt van primabella, maar verder alles wat ik wilde zaaien. Ook 7 soorten die geen tomaat zijn tussen de tomatenzaden gevonden. O.a. de palmkool waar ik al naar op zoek was… gaat soms toch mis, ook al heb je een systeem. Dussss. Gezaaid:Lathyrus royal white Heel veel tomaten en rode biet. Nog geen water gegeven, mogen alleen klaarliggen. Laatste zaadje van evil olive. Zaten kennelijk maar 5 zaden in. Heel jammer. Laatste 2 zaden van rebel Starfighter prime. Ik had alles al klaar, incl etiket voor mountain princess. Is het zakje leeg! dat was een heerlijke tomaat. Een middag vol teleurstellingen lijkt wel. Gelukkig ging het maar om een paar kleine overkomelijke dingen. Ook heel veel andere tomaten nog gezaaid. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 22 Share Posted February 22 Nog 2 x erwt kelvedon wonder en kleine rheinlanderin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted February 22 Share Posted February 22 Vandaag eindelijk mijn wintersowing gedaan. Ik heb 7 flessen met daarin: Witte kool Langedijker Spitskool Tomaten Amish Paste Bleekselderij Blanc Pascal Bleekselderij Gimli Knolselderij Dolvi Knolselderij Monarch Spinazie Viroflex Sla Parris Island (nieuw voor mij) Pak soi Paksoi Dwarf Canton White 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted February 22 Share Posted February 22 Ik ben vooral benieuwd naar de tomaat @Rookie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted February 22 Share Posted February 22 (edited) @woldistelVorig jaar deden ze het prima, maar ik heb dit jaar een ander soort. Ik hield er tien San Marzano's aan over. Ik had vorig jaar ook een kerstomaat, die zichzelf voortplantte tussen de muur van het huis en de betonnen band, die er tegenaan ligt. Geen bijzondere behandeling, niets speciaals aan/mee gedaan, maar het was wel de sterkste tomatenplant die ik had. Ik bedoel maar, planten zijn sterker dan ik dacht. Edited February 22 by Rookie 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted February 22 Share Posted February 22 Ik bedoel, nu al een tomaat in de winter sowing. Niet de tomatensoort zelf 😬 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted February 22 Share Posted February 22 Ik heb gezien, dat het goed gaat. Die kerstomaat heeft er ook de hele winter gelegen, toch? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 23 Share Posted February 23 Op 13-2-2025 om 05:04, Erny zei: PdPdP '16 😍 Ohhh. Ik heb verschillende zaden uit de Deno filters kunnen planten: Persik iz Rigi, Balkonoe en Turborea allen tomaat. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted February 23 Share Posted February 23 (edited) Vanmorgen de achtertuin in gedoken en me uitgeleefd met planten van de voorgekiemde doperwten (Kelvedon Wonder, zou moeten kunnen want is een vroege). Ik moet er nog even stokken met zilverfolie inzetten tegen de vogels. Ook radijs gezaaid. Gisteren had ik al de voorgekiemde peultjes er in gezet, die staan onder omgekeerde doorzichtige bakjes, zodat ze even een opstartje krijgen. Straks nog wat sla er in, ook onder een eigen ‘kasje’. Edited February 23 by Tanja65 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted February 23 Share Posted February 23 Ik had al paprika en pepers enzo gezaaid. Vandaag peulen, paarse en gewone , tuinbonen ( weer) , erwten ( wonder van Scheemda), lathyrus, rode spitskool, zinnia , rucola, en prei gezaaid! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 23 Share Posted February 23 5 uren geleden, appelvrouw zei: 😍 Ohhh. Ja, Jetje, hij bestaat nog... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted February 23 Share Posted February 23 Vanmiddag het kweektafeltje opgezet en gevuld met potgrond- en cocosgrondblokken van Action met wat potgrond uit een zak erdoor gemengd. Superhandig moet ik zeggen. Vervolgens vol gezaaid met Amsterdams reuzenblad (met dank aan @Wortel uit de BZD!). Ben benieuwd, leuk zo’n vroege buitenzaai. Je ziet er verder niets aan, maar toch een fotootje omdat ik er zo blij mee ben. Straks gaat de kap erop. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 23 Share Posted February 23 Ik heb zo absurd veel gezaaid….Want moest winterzaaien Heb 2 melkpakken gezaaid met courgette en zonnebloemen. Ik ben dol op zonnebloemen (enige gele kleur in de tuin) en word er heel blij van!Ik had komkommerzaad besteld… spoorloos. Na het zaaien gevonden samen met deze ladingIk had geen idee dat ik de afgelopen maanden zoveel zaden had gekocht… echt absurd veel. Veel in Italië ook. DusssssGezaaid wel 8 soorten lathyrus. Ik ben er dol op en de enige die het overleefd, is altijd de geurloze. Slakken laten die gewoon liggen is mijn ervaring. Met geur zijn ze als de kippen bij. Ik heb er 2 van vorig jaar en ik denk dat die blauw zijn. Heb witte, blauwe, rode, roze, lila, en bordeuax met wat tinten er tussenin. Ow wacht en een knaloranje prince of orange nog ooit gehad van @charly en een knallende magenta. Aan bloemen zinnia, cosmea, calendula, ridderspoor, leeuwenbek, morabilis, grootbloemog viooltje, lobelia, 3 soorten rusting die ik hele mooi vind, maar een drama om op te kweken en… nog veel meer. Soesterknol, paarse broccoli, bimi, bloemkool, ui, prei, altajse ui en komkommer çengelköy, s. Beith alpha, Johanna, konsa (en geen van deze komkommers zijn dus de komkommers die ik had besteld!) pak choi (zag zaden van vorig jaar buiten alweer opkomen!), gele courgette soleil en groene courgette green machine. Ik heb ook 2 rozen en 2 fruitbomen bij de Lidl gekocht. Die staan nog in een emmer water. En eigenlijk…. wil ik deze ook npg zaaien. maar ik heb al belachelijk veel, maar het lijkt me zoooo lekker! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted February 23 Share Posted February 23 De hele winterzaaihype gaat mij volledig voorbij. Wat is het en waarom moet het en waarom is het beter dan gewoon gangbaar zaaien.....? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted February 23 Share Posted February 23 Ik denk niet beter of slechter, maar het kan een leuke uitdaging zijn voor degenen die vroeg willen beginnen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts