Gitta Geplaatst: 13 februari Geplaatst: 13 februari Twee soorten tuinbonen in de voorkiem gelegd. Aqua Dulce en witkiem. Gisteren heb ik de zaden voorgeweekt. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 14 februari Geplaatst: 14 februari Binnen: biet, Erwt kelvedon wonder 2 zakjes en 2 x kleine rheinlanderin in de week. Buiten sla 3 soorten en spinazie matador. 2 Quote
ricusg Geplaatst: 15 februari Geplaatst: 15 februari Ik heb vandaag gezaaid: spinazie in de kas ( breedblad scherpzaad ) , bloemkool, petunia's en zomerprei in potjes op de vensterbank ( zwitserse reuzen ). 1 Quote
Erny Geplaatst: 15 februari Geplaatst: 15 februari Op 13-2-2025 om 11:31, Petrasmoestuin zei: Ja @Erny dat had ik gelezen. En ze staan ook buiten. Omdat wij veel mos hebben en het regelmatig wegkrabbel kon ik het bij de daslook niet doen, ondat de zaden erin zitten. Die kan er niet doorheen groeien. En vandaar dat ik dacht het nu ook even zo te doen. Daslook groeit echt wel door mos heen. In mijn tuin in ieder geval wel. Komt gewoon op. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 15 februari Geplaatst: 15 februari Dank je @Erny. Ik wou de 2 bakken al combineren in een grotere bak die helemaal in de schaduw staat. Daar stond afgelopen jaar tomaten in, maar die deden dus niet veel. Maar zal even wachten ermee. Ik dacht: dan heb ik weer 2 zakken over voor iets anders. Misschien dat ik het toch doe en gooi er dan weer het zaad op uit het nieuwe potje. Quote
MROE Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari Tuinbonen, doperwtjes en spinazie gezaaid. spinazie uitgeplant in de kas. 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari Tuinbonen in een ruime emmer, kan ik later uitplanten 1 Quote
woldistel Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari De eerste batch van de pepers verspeend. Alles staat nu onder mijn nieuwe lichtbakjes 😁 5 Quote
Tanja65 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari Mooie constructie heb je daar, @woldistel! 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Gitta Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari Gisteren de tuinbonen in potjes gestopt en peultjes en sugarsnaps in de voorkiem gezet. Ik zou ook nog wintererwten zaaien, maar die gaan naar mijn moeder. Zij was ze vergeten te kopen. Quote
Rookie Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari (aangepast) Erwten Eerste Vroege Lente (nieuw voor mij) en Hurst Green Shaft voorgezaaid. Ook Zuccola sugar snaps (cadeautje van Vreeken, ook nieuw voor mij), deze zijn na 62 dagen oogstbaar, lekker snel dus. Pepertjes uit de deno in de grond gezet. 17 februari aangepast door Rookie 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari (aangepast) Gitta en Rookie jullie doen het mooi op tijd, over een paar dagen is het beter weer en kunnen ze de tuin in. Die van mij vroegen er gisteren al om, maar ze zullen toch een paar dagen moeten wachten. 17 februari aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Rookie Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari Ja, dat klopt @Petrasmoestuin, ik wil ze niet langer dan een week binnen hebben. Dan zijn ze net boven de grond en kunnen ze zo de tuin in. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari Wat Rookie zegt. Dan zijn ze mooi boven de grond en kunnen ze de moestuin in. Zo heb ik het vorig jaar ook gedaan. Is me goed bevallen. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari @Rookie en @Gitta denken jullie dat ik ze b.v. morgen in de aarde kan doen met dit weer? De komende nachten gaat het nog vriezen. Morgennacht -5 en woensdagnacht -3. Ik heb een bak in het half overdekte gedeelte (het is deels open aan de bovenkant met planken) die niet bevroren is. En ik ga er dan toch vlies overheen trekken vanwege de vogels. Zouden ze die kou dan wel aankunnen? Of morgen even buiten zetten een dagje en dan woensdag erin b.v.? Quote
Mellie Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari Sla in de koude bak. Stonden in de open lucht en dan kunnen ze nu wel wat meer groeien leek me zo. Lekker weer. Wel ijskoud, maar super zonnig 1 Quote
Gitta Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari @Petrasmoestuinik zou even wachten tot deze vorstperiode over is en dan donderdag of vrijdag in de bak zetten. Ze zijn nu de warmte van je huis gewend, dus vorst is dan wel eens erg groot verschil. En het is geen -1, maar best matige vorst. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari Ik heb zojuist 20 Sugarsnaps, 20 kikkererwten van de supermarkt en 20 Mungbonen die ik 2 jaar geleden speciaal besteld had tussen vochtig keukenpapier en die ga ik dan proberen volgens de methode van VH om rollen ervan te maken. Gaat het niet, ook geen probleem. 1 Quote
Dahli Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari @Petrasmoestuin Misschien is het een idee om de tuinboon-zaailingen even een paar dagen op een wat koelere kamer te zetten voordat ze de overstap naar buiten maken? Of morgen overdag alvast in het zonnetje zetten en dan ‘s avonds op een koelere plek dan de zitkamer weer even binnen? Dan is de overgang wellicht wat minder groot. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari Ja, dank je @Dahli zoiets bedacht ik mij ook al. Mijn man wil niet dat ze op een kamer staan. Ze staan nu in de keuken, maar naast een cv en die gaat overdag aan en dan wordt het daar warmer in de hoek en daaronder staan matjes aan. Ik zet ze morgen inderdaad even in het zonnetje rond het middaguur en daarna zet ik ze dan in een kasje onder het half afgedekte terras waar het dan wat kouder is, maar ze hebben het dan wat warmer in het kasje en dan donderdag in de bak zetten. De wortels kwamen al onder de hoge potjes uit, maar dat is geen probleem. 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari Gisteravond en vannacht me uitgeleefd met voorzaaien. Melkpakken opengesneden en met Lathyrus, Echinaforce, Calendula en dubbele Kamille gewinterzaaid (leuk woord voor galgje). Leuk experiment. Verder artisjok, little gem (sla) en de laatste lathyrus binnen voorgezaaid in van die mini kartonnen kweekbakjes, dus voorlopig 2x per dag kijken of er bewaterd moet worden (die drogen zo snel uit). Vanavond een nieuw ronde, hoop ik. Ik moet nog wat pepers bijzaaien. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Lia56 Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari Ik heb ( kon t echt niet laten) een paar tomaten gezaaid. De meesten gaan pas in maart maar die kriebel he... 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.