Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2025

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Pasta pesto met gegrilde vis. Pesto kwam van de eerste Amsterdamse reuzen uet, ook wat groen van de St Jansuitjes uet er door gedraaid. 
IMG_7366.thumb.jpeg.eff6601cd9b65bb765a518ea9dc4e73a.jpeg

IMG_7368.thumb.jpeg.1e664462bd5041813e2431534e4b6469.jpeg

• Like 5
Geplaatst: (aangepast)

Ik heb weer heerlijk stamppot andijvie met spekjes gegeten, met een beetje mayo. In juli gezaaid op verkeerde plaats, in september verplaatst en nu profijt ervan.
Nog nooit zo veel snelle oogst van andijvie gehad. 200 gram.

20250418_192900.jpg

Andijvie 18 april.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 5

De Rucola moest eruit, want hij wou in bloei schieten.

Ik zou vanavond makkelijk doen, alleen wat forelfilet op vers gebakken broodjes, maar ik heb er toch nog snel een slaatje bij gemaakt. 
Voor mijn man alleen klein gesneden en voor mijzelf nog wat Rucola blad erom heen gelegd. Lekker hoor.

Rucola salade.jpg

Rucola geoogst blauw.jpg

• Like 4

Spinaziepesto met daslookkaas, oude kaas, radijsblad, knoflook en geroosterde zonnebloempitten. Mjammie. Ik had per ongeluk te veel kaas en pitten genomen, moest toen ook de rest aanpassen en zat toen met een lawine pesto. Toen maar in twee potjes gedaan en in de ene een vers pepertje erdoor gemixt. Lekker! Maar mijn lippen staan nu wel in brand. Het is zoveel dat we dat de komende dagen niet allemaal opeten. Het zal wel courgettelasagna of -spaghetti worden dinsdag (morgen en overmorgen andere plannen). Kan ik direct ook de laatste spinazie die nog vers geplukt en gewassen in de zak ligt erbij doen. Wat een straf 😜. En o ja, gisteren ook nog even gauw wat rabarbermoes gemaakt. Viel wat zuurder uit, ook lekker. 

aangepast door Tanja65
  • Like 6

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Asperges! Uit eigen tuin het aller alerlekkerst.
Straks heel veel eitjes en gekochte asperges. Ja ik ben er dol op goed geraden.

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb de mini star al een paar jaar @Rookie de grote is te vergelijken met een spruit brocolli of palmkool…en vind hem echt de moeite waard.. juist op deze tijd oogst ik er echt veel bloemknopscheuten van 😋

Ik doe ze dan vaak samen met de palmkool bloemknop scheuten en van de paarse spruitbrocooli… Ik maakte er tijdje terug romige kerrie rijst met scheuten van zo lekker! 😋🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

IMG_3954.jpeg

• Like 5
Geplaatst:
Op 16-4-2025 om 16:35, Mellie zei:

@gitta ik kan wel sla overwinteren, maar ijsbergsla lukt echt niet. Dat wordt zo snel snot. Hoe heb je dat dan voor elkaar gekregen of is dat nieuwe zaai?

Ik heb de ijsbergsla in september gezaaid. Bij vorst er wel een vliesmuts over de bak gedaan. Was een experiment en is toevallig goed uitgepakt. Soortnaam: Kristalsla Lalique

• Like 2

Die kristalsla is bij mij ook goed de winter doorgekomen maar ik vind dat zelf niet onder de ijsbergsla vallen…🤔

kristal sla is de prefecte sla voor onder de hamburger op een broodje… volgens de info van mm dezelfde sla als de MAC voor hun hamburgerbroodjes gebruikt; allemaal dezelfde maat blaadjes… met leuk gegolfd randje en blijft prefect lang vers! 😋🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

IMG_3986.jpeg

aangepast door Vrouwholle
  • Like 2

Vandaag heb ik dit gegeten, ik heb het recept uitgeschreven. 
Gepocheerde ei met zalm en spinazie op een geroosterd broodje en nog wat een half broodje selderij salade en wat gele radijs erbij.
Achteraf had ik wel 2 van dit soort broodjes willen eten, ik had spinazie genoeg. 
Maar morgen heb ik weer spinazie nodig en dan veel, dan moet ik mijn snijbiet aanspreken en ik denk ook wat uit de vriezer.

20250420_153548.jpg

• Like 3
19 uren geleden, Vrouwholle zei:

niet onder de ijsbergsla vallen

Hier staat toch echt dat het een ijsbergsla soort is.20250421_085857.thumb.jpg.58b1257c98cfeef42f9fc510075ec39b.jpg

@Petrasmoestuinwat jammer dat hij het bij jouw niet wil doen. Hier juist wel heel goed en we oogsten er alweer regelmatig van. ik heb nu de laatste zaden/klei pillen opgemaakt. Dus in het najaar weer nieuwe bestellen. Ik heb hem nu in mijn bak staan met de minste uren zon. Ook daar doet hij het goed in.

aangepast door Gitta
  • Like 2
Geplaatst:

Voor de lunch lekker broodjes kaas met daikon cress (en een beetje mayo want dan plakt de cress beter). Vanavond, naast wat vlees en gebakken stokbroodjes met aioli een gemengde salade uet: groen van de St Jansuitjes, kropslablad en A’damse reuzen-blad.

IMG_7390.jpeg

• Like 5
Geplaatst:

Vanmiddag gelunched met spinazie/paardebloemsalade, beide uit eigen tuin. Wat hardgekookte eitjes nog van de pasen erdoor, tomaatjes, dressing van de eerder gemaakte spinaziepesto, zaadjes, ham, mjamjam. Vanavond spinaziequiche. Werkelijk toch niet het idee dat ik steeds spinazie eet, terwijl dat natuurlijk wel zo is. Heerlijk. 

• Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Gisteravond ovenpotje zalm, spinazie gegeten, met diepvries spinazie die ik nog had.
Maar vandaag heb ik de Spinaziesalade bonen, avocado en kiwi weer gemaakt en i.p.v. kiwi heb ik nu mandarijn genomen. Ik had vandaag ook maar 1 avodado, maar smaakte ook prima. Uiteraard nu verse spinazie uit eigen tuin, wat is die zacht.
Het recept staat uitgeschreven bij Recepten Petrasmoestuin. 

salade bonen.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Wij hebben een radijs sla gegeten. 8 franse radijzen en 7 reuze radijzen, een vak veldsla, beetje winterpostelein, chinese bieslook en gewone bieslook en nog een beetje peterselie. Allemaal uit eigen tuin. 

De oogst 

20250424_165155.thumb.jpg.6fd50711777c24764dcaf99c5fc987e2.jpg

De verwerking 

20250424_165206.thumb.jpg.da57ff01a5ceba22e25993604b0454e3.jpg

Het eind resultaat 

20250424_171918.thumb.jpg.2e39cc0c3e4697d510be7d87f57aac44.jpg

• Like 4
Geplaatst:

Wij moeten nog eten. Eten meestal niet vroeg. Maar ik ga pasta maken en gooi nog wat snijbietenstelen van vorig jaar erdoor.
Net nieuwe snijbiet moeten oogsten na de regenbui, was helemaal doorgebogen.

• Like 1

Bun bao’s met sticky sambal goreng pulled chicken. Uet: Sint Jans uitjes groen voor de garnering, sla voor op de buns, Jalapeno en limoenblad voor in de saus. Maak dit ook wel eens vegetarisch, met oesterzwammen i.p.v. kip. Ga binnenkort weer eens een oesterzwamemmertje opbouwen, bedenk ik me nu 😃.

IMG_7407.jpeg

aangepast door Dahli
  • Like 4
Geplaatst:

Ik wil eigenlijk vanavond raapsteeltjes eten, we ebben die nog nooit gegeten.

Ik twijfel tussen pasta met raapsteeltjes, knoflook, uitje en pesto, of stamppotje met uitje, creme fraiche en blauwe kaas.

Heeft iemand nog suggesties?

O, en ik haal ook wat bladeren van de meiraapjes af, die kunnen wel wat missen.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...