Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 uur terug, Arja zei:

staan bij mij wel in een luw hoekje

Zo, jij durft! Gewoon in de volle grond 😃! Hier blijven ze in een pot. Dan kan ik ze tenminste verplaatsen naar de zonnigste hoekjes gedurende de dag. Mochten er ooit vruchten aan komen….

• Like 1
Geplaatst:

Hier 1 plant van een cm of 15 hoog. Die heb ik van de week een grotere pot gegeven. Volgende maand verhuist die nog een keertje. Dan naar een grote emmer, buiten de kas in een rustig hoekje.

In een P9 potje ontwikkelde zich nog een 2e plantje. Beetje zielig ding. Ook maar verpot, wie wordt het nog wat.

Al met al een lastige wedstrijd dit seizoen.

• Like 1
Geplaatst:

Die van mij (1 helaas) gaat zondag naar buiten samen met de andere nog kleinere Aubergines. Deze heeft het eigenlijk best goed gedaan.
Ook de andere kreeg ik dus niet groot, maar kan door het soort grond komen.
Ik moet wel zeggen dat de Golden Egg slecht tegen de zon kan, een uurtje of 2, en dan haal ik hem eruit. Dus moet wel even opletten. Maar hij komt op een plek te staan waar 's middags de zon staat.
Even een foto. Vooraan de kleine Aubergine, in het midden de Golden Egg en erachter 3 Aubergines van @Rookie
Ik krijg ze niet zo hoog. Misschien volgend jaar nog eerder beginnen?

Aubergine.jpg

• Like 5
Geplaatst:

@Petrasmoestuin Ik heb helemaal geen ervaring met aubergine kweken. De 2 Golden eggs zijn de eerste aubergines ooit die ik probeer te kweken. Maar als ik naar jouw aubergineplantjes kijk dan zou ik die 3 van Rookie en de Golden egg in ieder geval in een grotere pot zetten. Deze zijn wel erg klein voor het formaat planten, ook voor de Golden egg. Mijn ervaring met de Golden egg is dat zodra ik ze in een grotere pot zet, ze een groeispurtje door maken. Wellicht kun je dat proberen?

• Like 1
Geplaatst:

Dank je @Dahli Ik had hem 3 weken geleden al in een grotere pot (11 cm) gezet inderdaad en ja klopt dat hij ietsje beter ging groeien. 
Jij bedoelt dat ik de 3 andere kleine (een 3e stond niet op de foto) ook in een grotere pot kan zetten?
Die 3 van Rookie gaan bij elkaar in een grote 25 liter bak en de Golden Egg ook in een 25 liter bak, maar daar wou ik de kleine dan bij zetten om te kijken of ze nog gaan groeien. Maar misschien eerst proberen ze in een grotere pot te zetten om te kijken of ze nog wat doen. Ik heb niet zo veel bakken meer, ik wil ook nog 2 of 3 kolen in een 25 liter bak zetten. En eigenlijk wou ik ook nog 1 knolselderij proberen, die momenteel ook zo klein nog is, of anders weg doen.

• Like 2
Geplaatst:

@Petrasmoestuin Wat ik bedoel te zeggen is dat ik denk dat je de plantjes te weinig oppot naar steeds een groter potje totdat je ze op hun definitieve plaats zet. Nogmaals, ik ben echt een leek op het gebied van aubergines, maar ik denk dat dat de reden is. Als voorbeeld: mijn golden eggs hebben, na ontkieming in het koffiefilter, in 4 verschillende potten gestaan gedurende de afgelopen 3 maanden na ontkieming op 21 februari.

1. zaaitray (na ontkieming uit deno)
  2. potje 7 cm
  3. potje 11 cm
  4. pot 20 cm

Hierna gaan ze naar hun definitieve pot (ik verpot ze dus nog 1x hierna). Zo doe ik het overigens ook met tomaten en pepers, maar dat is off-topic 😊.

IMG_7152.thumb.jpeg.16cdef72c6578f09fe1f22452f970217.jpeg

IMG_7292.thumb.jpeg.4b9de5baf5e21bb48718c7c6c615f51e.jpeg

IMG_7438.thumb.jpeg.d080f5543ff738e951a8ccde8b231323.jpeg

IMG_7548.thumb.jpeg.a3160e183049b8f51fcf04a84b49745d.jpeg

• Like 5
Geplaatst: (aangepast)

Toch heb ik de Aubergine op 7 april in een P9 potje gezet en daar wil hij niet in groeien. Als je naar de foto kijkt, de 3 Aubergines van Rookie staan ook in P9 potjes en die zijn heel erg hoog. Ik heb ook wel bij haar gezien dat plantjes in nog smallere bekers stonden en die groeiden ook goed. 
Ook al heb ik nu verwarmingsmatjes en lampen, ik denk dat er bij mij toch te weinig licht binnenkomt. Bij het ene raam hangt luxaflex, maar die kan ik niet omhoog halen, want dan krijg ik hem niet meer naar beneden. Het is in een huurwoning en als het kapot gaat, dan moeten wij dat zelf betalen. Bij het andere raam (kast) daar staat de zon 's morgens op en als ik thuis ben, dan verhuisde ik de planten 's middags dus naar het andere raam met de luxaflexen waar dan de zon op staat. Maar als er geen zon is, dan blijft het tamelijk donker.
Volgend jaar hoop ik meer thuis te zijn, en dan probeer ik het weer en dan verhuis ik de planten elke dag naar buiten op tafel onder het overdekte terras.
3 x is scheepsrecht moet je maar denken. Als het dan weer niet lukt, dan alleen de planten die het wel goed doen.

@Dahli

aubergine groot en klein.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 2
Geplaatst:
24 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Bij het ene raam hangt luxaflex, maar die kan ik niet omhoog halen, want dan krijg ik hem niet meer naar beneden. Het is in een huurwoning en als het kapot gaat, dan moeten wij dat zelf betalen.

Haal het stomme ding er gewoon af.

Als je ooit nog gaat verhuizen zit hij er zo weer tegen aan.

• Like 2

Even off-topic, ik vind het wel belangrijk om 1 x te vermelden, omdat ik anders steeds vragen en opmerkingen erover krijg.
Soms ook goed bedoeld uiteraard. @HuubvG

Nee @Rookie, als het zo simpel was, was hij er 2 jaar geleden al vanaf.  Het zit helemaal in het plafond verwerkt, wij kunnen er niet bij en weten niet hoe het zit en best kans dat het plafond naar beneden komt.
Ook al zou ik de lamellen omhoog kunnen krijgen, wij zitten ook nog altijd met de schaduw van de schutting en de hoge heg. (gaat in het najaar wat gekort worden).

Even een uitleg voor iedereen die het zich afvraagt:

Wij huren in Duitsland en daar zijn de regels anders. Het is vaak zo geweest dat er bij de verhuur geen keuken bij zit en die moet je dan zelf plaatsen en als je weggaat kun je die laten staan voor anderen of meenemen. Ik houd advertenties dagelijks bij, tegenwoordig zit er steeds vaker een keuken bij, vaak wel eenvoudig of de prijs is drastisch hoger.

Echter.... wij hebben een huis gehuurd en de keuken, werkplaats, schuur en carport (die ook allemaal nodig wat onderhoud moeten hebben, stukken plafond komen naar beneden b.v.) huren wij niet mee, maar krijgen wij het er wel bij. Maar...... als er iets kapot is, dan moeten wij het zelf vervangen.
2 Jaar geleden had ik het over een lek raam in de keuken, nou heel moeilijk allemaal, konden niet snel iemand ervoor vinden, enz. Wij laten het doodbloeden. Een paar reparaties hebben wij al gehad aan het chiffon b.v. in badkamer en de vaatwasser. 

Wij hebben een zeer luxe keuken en volgens mij moeten ook de filters vervangen worden van het afzuigsysteem, maar de verhuurder blijft zeggen dat er geen filters in zitten.
Al met al, de zonwering is een heel breed en zwaar geval en wij hebben geen zin om straks voor 1000 euro kosten te zitten. Wij gaan hem ook niet constant omhoog zitten, want als het erg warm weer is, dan kunnen wij ze wel dicht doen. En ik denk dat ze gewoon zeggen: het is een onderdeel van de keuken en dat zit niet in het huurcontract.

En ja, ook in de slaapkamer (daar is geen licht vanwege overkapping) en werkkamers hebben wij van die zware dingen hangen, ik kan wel vanaf de zijkant er wat tussen schuiven en de lamellen een stukje optillen, maar het blijft toch gehannes en mijn man wil geen planten in de werkkamers.

• Like 1
  • Thanks 1

Vanmorgen nog in de wachtrij, vanmiddag is hij buiten gaan spelen. Het is de rechtse. Ernaast de andere 3 aubergines. 1 Violetta en 2 Gandia.

20250525_095558.jpg

20250525_140052.jpg

• Like 4
Geplaatst:

Mijn vierling mogen het nu buiten verder oppakken. Twee stuks in de volle grond in de moestuin, beschermd door de Russische smeerwortel. De andere twee in grote potten tegen de schutting aan.

IMG_4145.jpeg

IMG_4157.jpeg

• Like 8
Geplaatst:

Afgehard en klaar om de vollegrond in te gaan. Ik had dat vandaag willen doen maar door miezerige regen is het niet lekker werken in de tuin. Ook morgen is het regenachtig maar overmorgen lijkt het een mooie dag te worden . Uitplanten is nu gepland voor donderdag. 

golden11.thumb.JPG.9067852100b9a70a4e3daee39750d351.JPG

• Like 4

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Wauw wat een mooie planten!

ik had mijn drie overgebleven zaadjes in de deno laten liggen. Maar ik lig er nu echt totaal definitief uit. De zaadjes zagen en nog mooi uit, maar toen ik er zachtjes op duwde, bleken ze toch helemaal versnot van binnen. 

helaas pindakaas. Volgend jaar een nieuwe kans. 

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...