Lia56 Posted January 3 Share Posted January 3 (edited) We hebben voor dit jaar Aubergine Golden Egg gekozen. Dit is voor bijna iedereen die een tuin of balkon heeft te doen. We gaan alleen voor de buitenteelt dit jaar Niet in de kas of de huiskamer 😉 Aanmelden Je kunt een berichtje in dit topic plaatsen dat je mee wilt doen. Aanmelden graag voor 1 maart. Je ontvangt daarop een PB met verdere instructies. De kosten zijn € 3,00, je ontvangt een aantal zaden. ( inderdaad door de btw en de porto wat duurder dit jaar) Maximaal één opgave per persoon. Dit jaar dus weer een prijs ? Enkele aandachtspunten Wedstrijd periode: febr (zodra je de zaden binnen hebt) tot en met 15 oktober De zaden worden uiterlijk vanaf de laatste week van februari ( dus eerder kan ook) verzonden. Zodra je de zaden ontvangen hebt kun je beginnen met zaaien. Planten kunnen in de volle grond of in een pot. Vanaf begin juni moeten de planten buiten blijven staan. NIET onder een afdak of in een kas. Ook niet meer de pot naar binnen brengen als t nat of koud is. Als je meedoet met deze wedstrijd moet je het zaad ook daadwerkelijk zaaien in de wedstrijd periode en tenminste één foto per maand plaatsen van de teelt. Je doet mee, of niet. Wedstrijdreglement De winnaar is de deelnemer die de "zwaarste" gele aubergine kweekt. Denk dat de meeste van ons wel een digitale weegschaal hebben dus dat komt goed. Ook deze plant heeft een lange groei / kleur tijd, daarom loopt de wedstrijd tot 15 oktober. Inzendingen NA 15 oktober tellen niet meer mee. Veel succes en vooral plezier! De voorlopige aanmeldingen Aartvv Appelvrouw Arja Bonnie f Dahli Driepinter Flup Fombel Frans Gitta Goudsbloempje Hazeltje Henkg Hoekman HuubvG Jorieke Kruidenvrouwtje Lia56 Liekie Loes Mellie MROE Nasuada Peterasmoestuin Redzebra Roland Simon Tanja65 Veldjesgraaf Edited February 2 by Lia56 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted January 3 Author Share Posted January 3 Eerdere wedstrijden: 2011 Radijs 2012 Aubergine 2013 Bonen 2014 Prei 2015 Koolrabi 2016 Ananaskers 2017 Tomaat 2018 Ui 2019 Mais 2020 Peper 2021 Knolvenkel 2022 Komkommer 2023 Bleekselderij 2024 Amaranthus caudatus gibbosus 'Dreadlocks We gaan dit jaar niet voor een grote plant maar een "gouden" 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted January 3 Share Posted January 3 Ik doe niet mee, maar hij is wél hartstikke leuk! 😊👍🏻 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 3 Share Posted January 3 Ik heb echt niets met aubergines, en het leek/lijkt mij sterk dat je er in de buitenteelt echt wat aan hebt ook, maar de vorige keer (2012) heb ik gewonnen (kon ik me niet meer herinneren, en eigenlijk was de aubergine van @Frans veel langer maar hij was te laat met inzenden...) dus ik doe dan maar gewoon weer mee he. 7 Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted January 3 Share Posted January 3 Leuk hoor! Ik heb nog nooit aubergine gekweekt, dus extra leuk. Ik zou heel graag meedoen. En gefeliciteerd @Liekie! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted January 3 Share Posted January 3 Ik doe mee. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted January 3 Share Posted January 3 Leuk, ik doe mee! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted January 3 Share Posted January 3 Ik doe ook mee! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted January 3 Share Posted January 3 Ik ga er over nadenken. Afgelopen jaar geprobeerd om aubergine te zaaien. Maar het zaad wilde niet kiemen. Maar deze ziet er super leuk uit. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veldjesgraaf Posted January 3 Share Posted January 3 Ik doe ook mee. Heb ieder jaar een plant in de kas staan. De paarse variant. Echt populair is die niet in onze keuken, maar ze zijn vooral erg mooi. Ben benieuwd wat er buiten van terecht komt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted January 3 Share Posted January 3 Ik heb nog nooit succesvol aubergines gekweekt maar hier is vast wel een plekje voor te vinden en de wedstrijdtiming past mij dit jaar ook dus ik ga meedoen. Nog wel een vraag, de wedstrijdperiode start eind maart. Komt er een exacte startdatum vanaf wanneer we mogen zaaien? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liekie Posted January 3 Share Posted January 3 Heel leuk, ik doe nu uiteraard ook mee! Ik heb ook nog nooit echt succesvol aubergines gekweekt. Taaie sponzen! Die heb ik wel eens gekweekt, maar kon dat toch niet met goed fatsoen aubergines noemen... Misschien toch eens wat in de theorie duiken want de 'klooimaran' aanpak heeft op dit gebied nog niet echt z'n vruchten afgeleverd (padoempats) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidenvrouwtje Posted January 4 Share Posted January 4 Yes graag leuk !! ik doe mee 1 Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 4 Share Posted January 4 14 uren geleden, Liekie zei: afgeleverd (padoempats) Wat is padoempats? Ik doe natuurlijk ook mee ondanks mijn gemor over dat het aubergines zijn. We zullen zien of ze in het bos willen groeien! 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 4 Share Posted January 4 Tja, dat gaat hier geen succes worden. Gezien de resultaten van de auberginekweek de afgelopen jaren. Ze kunnen veel te laat de volle grond in. Daar is het vaak nog te koud en nat. Ze hebben het er duidelijk niet naar de zin. Teveel en te lang koude nachten die ook in de zomer eventueel aanhouden of vroeg alweer beginnen. Aubergine is een warmteminnende plant dus die gooit er een groeistop in als het 's nachts zo koud is. Ben al blij dat ik überhaupt auberginetjes kan oogsten, laat staan dat ik voor de grootste kan gaan. Lijkt me ook lastig qua wedstrijdreglement om te bepalen wanneer de planten buiten moeten staan om te voldoen aan de eisen? Is dat per 1 juni? of 1 juli? Of kun je de plant in een pot binnen houden en pas per 1 augustus in de grond zetten?? Is het dan nog buitenteelt? Lastig. Hier vriest het nog vaak na 1 juni dus... tja... Dus ik doe niet mee. Vind deze keuze wel jammer, ondanks de vraag om rekening te houden met het koudere noorden met kortere groeiperiode en langere koude periodes is dat dus niet gebeurd. En ook jammer ook omdat we de aubergine al gehad hebben. Heb de mega exemplaren van dat jaar nog helder voor ogen... (was toevallig ook mijn eerste moestuinforumjaar... ) Er waren zoveel andere keuzes te maken. Hoop dat je die hoogste Lippischer Braunkohl voor volgend jaar in gedachten houdt. Die heeft tenminste maaaaaaanden de tijd om te groeien en kan tegen koude en vorst. Dat maakt het speelveld een stuk gelijker. Ik ben dus duidelijk teleurgesteld. Maar jullie vooral veel plezier ermee. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 4 Share Posted January 4 19 uren geleden, Gitta zei: Ik ga er over nadenken. Afgelopen jaar geprobeerd om aubergine te zaaien. Maar het zaad wilde niet kiemen. Maar deze ziet er super leuk uit. Kiemtemperatuur ongeveer tussen de tomaten en pepers in.... dus best warm. En op tijd beginnen, groeit eerst langzaam, daarna wat sneller. Dus gelijk zaaien als het binnen is. 👍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 4 Share Posted January 4 15 uren geleden, Liekie zei: Heel leuk, ik doe nu uiteraard ook mee! Ik heb ook nog nooit echt succesvol aubergines gekweekt. Taaie sponzen! Die heb ik wel eens gekweekt, maar kon dat toch niet met goed fatsoen aubergines noemen... Misschien toch eens wat in de theorie duiken want de 'klooimaran' aanpak heeft op dit gebied nog niet echt z'n vruchten afgeleverd (padoempats) Aubergines worden taai/sponzig als je ze te lang laat hangen. Op tijd oogsten dus dan zijn ze zalig en hebben echt smaak, in tegenstelling tot de winkelaubergines. Dus even testen wat je beste oogstmoment is. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted January 4 Share Posted January 4 9 minuten geleden, Erny zei: Ze kunnen veel te laat de volle grond in. Daar is het vaak nog te koud en nat. Ze hoeven de volle grond niet in, pot mag ook. Dat staat niet letterlijk in de wedstrijdregels maar anders wordt het genoemde balkon een beetje moeilijk. Uit het hinttopic: Op 30-12-2024 om 14:54, Lia56 zei: Of een pot 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 4 Share Posted January 4 Ja... maar moet die pot verplicht buiten staan? En vanaf wanneer moet de plant buiten staan? Zoals ik al zei is dat een erg onduidelijk gegeven in het wedstrijdreglement. 🤔 Met de nachtelijke temperaturen van afgelopen zomer zou de plant dan ook weer 's nachts naar binnen moeten. Maar is het dan nog buitenteelt? Ik ga echt wel weer aubergines kweken, vind ze echt te lekker. En de weinige die ik oogst koester ik als een delicatesse. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted January 4 Share Posted January 4 2 uren geleden, Erny zei: 21 uren geleden, Gitta zei: kiemen. Maar deze ziet er super leuk uit. Kiemtemperatuur ongeveer tussen de tomaten en pepers in.... dus best warm. En op tijd beginnen, groeit eerst langzaam, daarna wat sneller. Dus gelijk zaaien als het binnen is. 👍 Pepers, paprika en tomaat gaan prima. Maar de aubergine wilde niet kiemen. Ook niet met de deno methode. Ben vorig jaar begin februari begonnen en end februari nog de deno methode. Maar zonder resultaat dus. De paprika's en pepers waren toen al kleine zaailingen inmiddels, die kwamen goed op. Misschien waren de zaden niet goed. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted January 4 Share Posted January 4 Ik sla deze keer over om de simpele reden dat ik geen aubergines lust en er tijdens de vorige aubergine wedstrijd van 13 jaar geleden niemand in mijn omgeving was die er nog een beetje interesse in had. Dat zal ook deze keer wel het geval zijn en het staat me tegen om aubergines te geen telen waarvan ik weet dat ze rechtstreeks van de plant naar de composthoop zullen gaan. Iedereen die mee gaat doen wens ik in ieder geval veel plezier toe. 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted January 4 Share Posted January 4 Ik doe mee. Is één van de weinige groenten dat ik ook zelden eet omdat ik ze niet lekker vind. Mijn vriendin eet het wel dus telen voor de liefde in plaats van telen met liefde. 1 foto per maand vind ik eigenlijk wel te veel. 3 foto's van verschillende fases ofzo zou ik aangenamer vinden. Voor de buitenteelt hebben we inderdaad een datum nodig dat ie naar buiten moet. Beschouwd men in een pot onder de dakgoot nog als buitenteelt? Je zou ook een aparte categorie binnenteelt kunnen doen zonder prijs. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted January 4 Share Posted January 4 Off topic: voor diegenen die niet meedoen omdat je niet van aubergine houdt, probeer baba ganoush of mutabal eens. Was er ook niet dol op, totdat ik deze dips proefde… 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted January 4 Share Posted January 4 Ik doe mee. Het is weer iets om te eten. De vorige keer deed ik nog niet mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted January 4 Share Posted January 4 26 minutes ago, Dahli said: Off topic: voor diegenen die niet meedoen omdat je niet van aubergine houdt, probeer baba ganoush of mutabal eens. Was er ook niet dol op, totdat ik deze dips proefde… Klopt, ik ben bepaald niet gek op aubergine, maar gegrilld en vervolgens gepureerd en gekruid is natuurlijk super lekker! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts