Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Wij hebben die van ons ook vanaf 1 juni buiten gelaten. In pot.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
  • Auteur
6 minutes ago, Tanja65 said:

Wij hebben die van ons ook vanaf 1 juni buiten gelaten. In pot.

Ik heb denk ik geen foto gezien?

Geplaatst:

Vanmorgen was @cobro60 op de moestuin en vond een losse bloem op onze aubergine. Geen idee of die heeft gebloeid, en daarna is afgevallen, of dat iets of iemand hem er voortijdig af heeft gelopen o.i.d. We zullen zien.

att.8H0B-xLizY7HAjomWTZ-WQe_fZUNcQSoovpbClHVQIo.jpeg

Verder hebben wij ook gele bladeren aan de onder zijde, ik haal ze er af. De aubergines in de kas (niet de wedstrijdsoort) zijn hieraan aan het overlijden. Echt geen idee wat de oorzaak is, het is vanaf het begin geweest. Ze krijgen voldoende voeding en water, geen zichtbare ziektes.

Geplaatst:
8 minuten geleden, Lia56 zei:

Ik heb denk ik geen foto gezien?

Nu wel 😄

Geplaatst:

Bij mij zijn de planten ook niet meer zo mooi als toen ze 3 weken geleden de grond in gingen en sindsdien zijn ze nauwelijks gegroeid.

golden18.JPG

In ieder geval is het eerste ei nu bijna gelegd al gaat het maar langzaam. ;-)

golden16.JPG

Plant nr2 heeft ook al wat vruchtjes.

golden17.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
18 minuten geleden, Frans zei:

Bij mij zijn de planten ook niet meer zo mooi

Ik vind het eerlijk gezegd sowieso niet heel erg mooie planten, maar de (jouw!) vruchten zijn prachtig!

Geplaatst:

@Tanja65 hoe zie de voet eruit van de niet wedstrijd ? Zoals tomaat kan ook aubergine gevoelig zijn voor voet en/of wortelrot, het probleem kan zich ondergronds afspelen.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

Veel planten in de tuin laten zien dat ze het hete weer van de afgelopen dagen niet prettig vinden maar dat geldt zeer zeker niet voor de golden egg. Moest je voor de meeste vruchtjes nog onder de bladeren kijken, nu zie je ze al op afstand en ze groeien snel.

golden19.JPG

golden20.JPG

golden21.JPG

Uit tactische overwegingen zou het beter zijn de meeste vruchten te verwijderen en er maar een paar te laten staan. Dat ben ik niet van plan. Mooie planten, en daar zijn de vruchten een onderdeel van, zijn mij meer waard dan een wat grotere kans op het winnen van de wedstrijd.

Geplaatst:
45 minuten geleden, Frans zei:

ze groeien snel

Echt prachtige planten Frans! Ik snap je volkomen, mocht ik vruchten krijgen dan blijven ze ook hangen. Het ziet er echt zo leuk uit met die eieren. En wat een goed nieuws dat er iets is aan deze planten dat wel snel groeit 😃.

Geplaatst:
Op 17-6-2025 om 12:21, Dahli zei:

Ik heb gecontroleerd op spint n.a.v. het bericht van @Mai Pensato maar dat is het niet.

Ik heb bij mij ook geen spint kunnen ontdekken.

Geplaatst:

Mooie planten Frans! Mijn viertal heeft inmiddels ook dit formaat. Veel bloemen maar nog geen ei te zien …

Zal ze eens jouw foto’s laten zien 😀

Geplaatst:

Bij mij heeft de ene aubergine het goed gedaan met die hoge temperaturen. Je zag hem genieten bij wijze van spreken. 1 bloem is bijna te zien en er zitten heel wat knoppen in inmiddels. Vandaag zal die niet zo prettig vinden denk ik. Heel harde wind. Ik heb hem onder de tuintafel gezet. Dan staat hij wat beschutter en minder kans om van de tafel af te waaien. Hij staat daar gezellig met de pepers en paprika's die ook nog naar hun definitieve plek moeten. Ik had vandaag vrij en veel willen uitplanten maar het waait gewoon te hard. Alles om je heen waait weg.

Geplaatst:

Vreterij in een van de twee, ik denk rups ofzo. 🫤 Maar ook nieuwe bloemen in allebei mijn planten.

PXL_20250624_104229559.jpg

Geplaatst:

Even een update van de mooiste en grootste van de twee planten. Gelukkig lijkt het vergelen van de bladeren (steeds van onder af) gestopt te zijn en heeft hij mooie nieuwe blaadjes aangemaakt. Inmiddels zijn er 3 bloemen uitgebloeid en beginnen die vruchtbeginsels wat dikker te worden. En er zitten nog 14 knoppen in op dit moment. Van deze plant laat ik alle vruchten uitgroeien. Het tweede wat miezerige exemplaar heeft ook al twee uitgebloeide bloemen. Daarvan laat ik er denk ik maar twee vruchten uitgroeien. Wie weet levert dat wel een struisvogelei op.

IMG_7794.jpeg

Geplaatst:

Beide planten hadden een bloem die niet bevrucht is en eraf viel. Nu nieuwe bloemen dus nieuwe kansen.

PXL_20250628_150120184.jpg

Geplaatst:

Mijn viertal groeit prima. Absoluut mooie planten.

Voldoende bloemen maar ook hier nog altijd geen bevruchting. Toch eens wat gaan lezen hoe ik ze kan helpen…

IMG_4194.jpeg

IMG_4193.jpeg

Geplaatst:

@AartVV Heel mooie planten! Bij mij lijken 4 bloemen (totaal bij 2 planten) bevrucht. 1 keer heb ik een hommeltje in de bloemen gezien en ik tik ze voor de zekerheid ook. Wie weet helpt tikken bij aubergines ook?

Geplaatst:

Inderdaad tikken. Zojuist ook gelezen. Of met een penseeltje aan de gang.

Morgen eens proberen 😅

Geplaatst:

Wat een gruwelijke stekels zitten er trouwens aan die bloem!

PXL_20250628_190732446.jpg

Geplaatst:

Het begon behoorlijk droog te worden in de tuin dus had ik eergisteravond de beregening een uurtje aan gezet. Fijn voor de tuin maar blijkbaar niet voor de golden egg . Door het koude grondwater (ik neem tenminste aan dat dat de oorzaak is) hebben de bladeren een flinke knauw gekregen. Bij de volgende sproeibeurt toch maar de planten afschermen.

golden22.JPG

Onder de bladeren is echter alles (nog ?) in orde.

golden23.JPG

Geplaatst:

Wauw wat een eieren @Frans . Ze trekken vast nog bij met de bladeren.

Geplaatst:

Is dit de aubergine? Het lijken wel kippe-eieren?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic