Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Een kweekkas voor kleine tuin


groenteboerin1978

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik ben eigelijk op zoek naar een kasje waar ik plantjes in kan opkweken.

Wij hebben een tuin van 2 vierkante meter waar ik al probeer een moestuintje in te maken

Van 2 bij net geen meter om het te proberen dit jaar beginnende moestuinder.

Nou leek het mij leuk om een klein kasje te hebben waar ik mijn potjes in kan opbergen en waar ik wat kan kweken.

Heb al geneusd op het internet en alles is zo groot, en dat gaat niet lukken.

Had ook al een soort stelling gezien met daarom heen een soort van dikke folie.

Wie kan mij helpen of weet een leuk internetadresje .

Alles is wekom, dank jullie wel voor het mee denken.

Groetjes nelleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt denk aan een hoeveel ruimte je hebt, wat je wilt kweken, of het alleen als seizoensverlenging is of juist om tomaten, meloenen en pepers enzo te telen.

 

Je hebt natuurlijk de reeks koude bak.

Dus een laag systeem met twee of vier schuine dakraampjes die je op een kier kan zetten. Leuk om in het voorjaar sla e.d. in te zaaien, zo kan je ongeveer een maand eerder zaden in de grond stoppen.

Of juist in het najaar wat langer doorgaan. Of helemaal aan het einde van het seizoen veldsla en meer van dat soort gewassen telen.

 

Dan heb je de glazen kassen die er ook als muurkassen bestaan. En ook van kunstof platen zijn. Onverwarmde kas noemen ze dat. Voordeel is dat je er gewoon in kan staan, je tomaten enzo eerder uitgeplant kunnen worden en je er best wat bloempotten in kan bewaren.

 

Als alternatief heb je allerlei 'kasjes' van gewoon een plastic folie.

Kwaliteit is denk ik minder, lastig met ventileren en de levensduur is ook denk ik niet zo heel lang. Maar als je rekening houdt met een aantal dingen kan je er best een tijd plezier van hebben.

 

En dan heb je het denk ik over de kas van plastic die ook op balkons kunnen.

Die van mij gaat z'n tweede jaar in, zitten scheuren in het plastic terwijl we hem in het najaar goed schoon en droog opgeruimd hebben.

Ze kosten op het internet rond de 19 euro en bij de Gamma 25 euro.

Het is niet ideaal maar je kan er best wat lol aan hebben.

 

Potjes e.d. kan je ook in de schuur natuurlijk opbergen, of in zo'n kist.

Scheelt weer ruimte

 

De Lidl heeft ook een kasje van plastic gehad, 1.40 bij 1.40, zoek maar eens op kasje Lidl op het forum.

Ik heb hem ook gekregen maar doordat de tuin niet af is zit hij dus in de doos, kan je dus niet heel veel erover vertellen. Maar een aantal gebruikers hier op het forum zijn er best blij mee en sommige zetten hem nu voor het 3e jaar neer.

 

Dus bedenk goed wat je wilt, als je op zich de ruimte hebt zou ik zeker niet een al te kleine kopen....je wil steeds meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard hangt alles van de beschikbare ruimte af maar een kas (met stahoogte) of een bak met glas is altijd te klein. Neem dus altijd de grootst mogelijke binnen de beschikbare ruimte.

Het grote voordeel is dat je het seizoen er mee kan vervroegen en verlengen.

Het nadeel van een kleine inhoud is dat zodra de zon achter een wolk opdoemt de temperatuur erg snel hoog op kan lopen. Op het moment dat je dan niet thuis bent om te luchten (= ramen open zetten) hebben je planten een probleem. Hier zijn overigens wel automatische raamuitzetters voor in de handel (voor E 40,00) en werken goed. 's Zomers kunnen de ramen van een bak vaak verwijderd worden en met een beetje handigheid zijn ze zelf te maken en daardoor aan de situatie aan te passen. Op het moment dat het glas eraf is kan het afgedekt worden met gaas tegen de katten.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi boerinneke,

 

Ik heb even research gedaan op je blogje voordat ik antwoord ging geven.

Ik zag de foto van de beschikbare plaats, en volgens mij past daar alleen een verhoogde bak, met daarover eenruiters (of andersoortig glas van formaat van beschikbare ruimte) die je in het zomerseizoen verwijdert, en in de herfst weer plaatst, zodat je je seizoen kan verlengen en in het voorjaar kan vervroegen.

 

2012-05-28-2065581338710285.16

 

De grond ken ik niet, maar puur op zicht zou ik zeggen: maak een verhoogde bak en stort daar nieuwe grond in. Op de bak zou ik glazen platen doen, of als je de lucht in wilt kan je bogen maken van plastic buizen en daar plastic over spannen... zoals ook bij de MM-bakken mogelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe handig je bent (of je partner ) aar ik zou zelf iets maken!

 

Al denk ik wel... dat het zonde is van je ruimte! Als ik jou was, maakte ik een soort teelt-tafel, (ipv oppot tafel ) waar je dus een extra verdieping hebt om iets te laten groeien! Dan kun je er zo 3m² van maken (of 4 m² natuurlijk, maar ik zou ruimte houden voor de hogere planten!) Als je graag wilt, kun je dan op de tafel (met zo'n 20 à 25 cm grond natuurlijk) een glasplaat leggen, zo kun je dan dingen voortrekken, en als je die uitplant, heb je nog tijd genoeg om de tafel weer te gebruiken voor bijvoorbeeld sla!

 

Ik denk dat je in jou tuintje echt verticaal moet gaan denken! (kijk eens op internet, verticaal tuinieren, veel opties!)

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...