Jorieke123 Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari Ik heb even opgezocht hoe ik dat toen op had geschreven dan. Ik bedoelde: de oogst uit potten was beter dan de oogst uit de vollegrond in de kas. Daar had ik toen nog geen mooie losse voedzame grond en ik heb ze toen misschien ook wat te vroeg geoogst omdat ik er paprika's en tomaten in wilde zetten rond die tijd. Ik poot elk jaar wat aardappels in potten, ga ik vandaag ook weer doen. Maar dat is dan echt voor de hele vroege oogst, en ik moet dan de komende tijd die potten nog regelmatig verslepen omdat het dan te koud wordt voor ze en ik ze in de schuur zet enz. Tegen oogst uit de vollegrond in de openlucht (en dan gaan we even uit van een optimale situatie, zonder engerlingen en knaagbeesten en ziektes enz.) kan het niet op. 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Sanogoal Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari Op 18-2-2025 om 17:23, appelvrouw zei: In kartonnen dozen, denk je dan aan bananendozen of iets dergelijks? Ja hoor, gewoon bij de AH. Die heb ik het liefste omdat die een boven- en onderkant hebben en dus extra stevig zijn. Vaak hebben ze echter nog grotere en vooral hogere dozen, die vind ik ook handig voor aardappelen. 1 Quote
Sanogoal Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari Ik teel nog maar enkele jaren aardappelen maar mijn beste oogsten heb ik tot nu toe in hoge curver boxen gehad,... Deze zijn van wat dikker plastic, goed hoog, en staan al enkele jaren zonder problemen. Weliswaar afwatering voorzien dmv een soldeerbout of dergelijke! De oogst in emmers viel verleden jaar wat tegen, maar dat kwam eerder omdat ik experimenteerde met substraat (kleigrond, zand, kippenmest, vlas enz). De meeste emmers die ik daarvoor gebruik zijn wellicht ook wat aan de kleine kant, standaard 11 liter bouwemmers. Schijnbaar zou de teelt in balen stro ook perfect mogelijk moeten zijn. 1 2 Quote
ElkeV80 Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari Aha, ik heb nog flinke cementkuipen staan en net de composthoop gekeerd dus superveel compost... Misschien toch een deel in kuipen proberen en een deel in volle grond dan :-). Het gaat er dus vooral om om hoge bakken te gebruiken? Logisch eigenlijk . 2 Quote
Rookie Geplaatst: 1 maart Auteur Geplaatst: 1 maart @Patrijs, ik ga hier maar even verder met het onderwerp de poters naar de kas brengen. Kan ik dat nu al doen, hoewel het nog wat gaat vriezen 's nachts? Ik zie dat ze toch nog te weinig licht krijgen in de vensterbank, dus ik zou ze het liefst snel naar de kas verplaatsen. Maar is dat niet te koud? Quote
Patrijs Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart (aangepast) De kans dat het onder glas gaat vriezen neemt nu elke dag af. Hier de weerpluim voor Groningen. Temperatuur en hoeveelheid licht moeten samen zorgen voor optimale omstandigheden. De beroepsteelt kiemt buiten of onder open glas voor. Mijn kasje komt hier het dichtste bij. Ieder jaar gaat het goed, al moet je natuurlijk wel op blijven letten. Niet alleen vorst maar ook kans op vraat. Binnen achter glas kan ook, alleen is de overgang dan weer groter als ze de grond in gaan. Ik leg ze wel eerst een kleine week binnen zodat ze allemaal tegelijk kiemen. 1 maart aangepast door Patrijs 3 Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart Ik had een compleet uitgedroogd verschrompelde Apache aardappel (en paar andere soorten) in de koelkast gevonden. Vorig jaar vergeten. Snot heb ik weggegooid maar Apache op 23/11 gewoon buiten gepoot met een dikke laag mulch erover. En zie. Het piept omhoog! Zo leuk. Ben zo benieuwd of het wat wordt. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 2 maart Auteur Geplaatst: 2 maart Daar ben ik ook benieuwd naar. Laat je het nog even weten? Quote
Rookie Geplaatst: 2 maart Auteur Geplaatst: 2 maart Ik denk niet dat het een goed idee is, om mijn spruitende aardappelen in de kas te zetten. Het is er 30 graden. Ik laat ze voorlopig toch maar in mijn slaapkamer staan, waar het tussen de 10 en 13 graden is. Ik zet ze zo licht mogelijk. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart Ik heb bij de AH toch nog maar een zakje cerisa aardappelen meegenomen. Ik heb vast nog wel ergens een vierkante meter over 😁 2 Quote
RobN Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart Mijn oude buurman die zijn leven lang tuinder is geweest (en vooral altijd de primeurgroentes had) deed altijd een dubbele laag flodder plastic over een paar rijen aardappels, tegen de vorst maar ook ter opwarming zodat hij altijd heel vroeg de eerste aardappels kon oogsten (aardappels rapen als kind, ik weet het nog goed....alles met de hand in kisten, en de kisten op de aanhanger achter de trekker) Als de spruiten op kwamen dan deed hij het plastic wat losser, en na een x tijd ging het er wel weer af. Ik ga dit jaar weer lekker veel vitabella doen, prima resistente aardappel. Maar ik zie dat ik alweer de kop te groot had en teveel heb besteld. Vitabella Mozart Sante Lady Christ Peter Pan Byzance Cammeo Met de onderste 3 heb ik nog geen ervaring, iemand anders wel? Ik heb de helft vd grond niet gereed kunnen krijgen vorig jaar, dus hopelijk ga ik wat tijd vinden om het los te maken en ontdoen van paardebloem kweek en andere ellende. 2 Quote Onkruidmanager 1.0
Rookie Geplaatst: 2 maart Auteur Geplaatst: 2 maart Ik heb niet zo veel ruimte, maar ik doe drie aardappelen: Vitabella, Texla en Nemo. Ik ben blij te lezen dat de Vitabella lekker resistent is, en hopelijk is er niet zo veel fytoftora druk dit jaar. 1 Quote
bonnie f Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart @RobN cammeo en PP zijn prima aardappelen. Lekker en goede opbrengst. Zeer hoge resistentie, ik heb hier een enorm hoge phytophthora-druk en had wel een begin van schimmel in de cammeo. PP niet. Maar die is weer wat gevoeliger voor doorwas. 1 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
RobN Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart doorwas, is toch dat er nieuwe kleine aardappels groeien aan de reeds gevormde aardappels? Ik heb dat ook weleens, maar waardoor komt dit? Quote Onkruidmanager 1.0
Patrijs Geplaatst: 3 maart Geplaatst: 3 maart Dit kan gebeuren na bijv. een droogteperiode wanneer de groei er uit gaat, zeker bij een warme grondtemperatuur van meer dan 25 graden. Gaat het dan weer regenen en wordt het koeler dan kunnen de planten weer aan de groei gaan en nieuwe aardappels gaan vormen. Het geld dus alleen voor late aardappels of middelvroege die laat gepoot zijn. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart 30 Annabel gepoot onder een plastieken tunneltje. 2 Quote De moestuin van Patrijs
Rookie Geplaatst: 10 maart Auteur Geplaatst: 10 maart Ik geef mijn aardappelen nog een weekje. Ze beginnen mooi te spruiten, maar het kan nog ietsjes meer. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart Hier hetzelfde @Rookie. Ik wilde ze eerst dit weekend poten. Maar de spruiten mogen nog wat groter denk ik. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart (aangepast) Ik weet niet of die van mij goed gaan spruiten. In de werkplaats is het zo'n graad of 8, bij het raam zal het niet veel meer zijn en 's nachts nog kouder op dit moment. Alleen de Nero, daar zag ik al een puntje uitsteken. Ik hoop dat ik nog de tijd heb. @Rookie en @Gitta en ik hoop ook dat de andere (zoete) aardappelen geen problemen krijgen van de schimmel van de Portugal aardappelen die ik eruit heb gehaald. Een laagje aarde wel weggehaald, maar ik wou niet alles weghalen, omdat ze samen in een bak zitten. Doe ik volgend jaar dus ook niet meer. Elke soort apart in een bakje. 16 maart aangepast door Petrasmoestuin Quote
Rookie Geplaatst: 13 maart Auteur Geplaatst: 13 maart Heb je al gekeken, wat voor soort aardappel dit is? Wanneer hij de grond in moet, bedoel ik? Ik heb ze nog niet binnen, bij Vreeken besteld. Daar bestel ik dus geen pootgoed meer, dat krijg je ook al niet op tijd. Quote
loes Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart @Petrasmoestuin lees ik nu goed dat je de aardappelen laat spruiten in aarde? Quote
Dahli Geplaatst: 16 maart Geplaatst: 16 maart Nog nooit gedaan (de pomtato van vorig jaar tel ik niet mee), maar met het voorbij komen van al die volle eierdozen, zelf voor de lol vanmiddag 6 gourmandes van AH in een eierdoosje gezet op de vensterbank in de slaapkamer. Koel en licht. Eerst afgespoeld om eventuele kiemremmers af te spoelen. Ik ben benieuwd! Ze gaan hier in 2 grote potten. Heb ik goed begrepen dat de uitlopertjes dan 2 tot 3 cm moeten zijn? En dan helemaal onder de grond met voldoende ruimte om aan te aarden, toch? 2 Quote
Lsjr33 Geplaatst: 16 maart Geplaatst: 16 maart Vandaag mijn piepers in de grond gestopt. Een schamele 30 stuks voor de leuk. Wilde ze eigenlijk overslaan dit jaar, maar met het verwijderen van wat vast spul dat ik niet meer wilde had ik ineens toch weer teveel ruimte. En dan kan ik het weer niet laten. Niets voorgekiemd, zo hop van het zakje de grond in. Blue Danube - 5 × 1 €2,50 Virgule Beroche x Rosemarie - 5 × 1 €2,50 NIEUW Rohderich - 5 × 1 €2,50 NIEUW Long Blue - 5 × 1 €2,50 NIEUW Inkabella - 5 × 1 €2,50 Mulln 5 x 1 1 Quote
woldistel Geplaatst: 16 maart Geplaatst: 16 maart Kan ook heus gelijk de grond in. Je hoeft niet voor te spruiten, het kan handig zijn om het wel te doen. Persoonlijk vind ik de grond hier nog net niet warm genoeg (afgemeten aan wat er nu omhoog komt aan andere planten en de omhoog gestoken natte vinger). Maar de meeste kleine nablijvertjes die ik niet gerooid heb en het volgende jaar weer omhoog zie komen, doen dat in hun eigen tijd. Dus steken zelf hun kopje omhoog als het warm genoeg is. Die zijn ook niet voorgesproten 😉. 2 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.