Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ik zit met probleem met mijn oudere appelboom. Delen schors zijn weg en er zitten kleine gaatjes in de stam en gesteltakken. 

Van de zomer heeft hij ook al heel vroeg al zijn bladeren en appels verloren. 

Iemand een idee wat dit probleem veroorzaakt heeft en kan zeggen of er een mogelijkheid tot redden is? spacer.pngspacer.png

Geplaatst:

Citaat uit het hiervoor gelinkte artikel: "Bij een aantasting is de boom al zodanig verzwakt dat rooien en opruimen eigenlijk de enige oplossing is"

Oeps... Daar zit je niet op te wachten, maar als je meer bomen hebt zul je dit misschien wel moeten doen.

Geplaatst:
  • Auteur

Zoals ik lees krijg ik die dus niet weg? 

Geplaatst:

De appel experts op dit forum reageren vast ook nog, zij hebben vast meer kennis en ervaring over dit soort aantastingen.

Geplaatst:

Beesten onder de schors. Geen idee welke maar ik denk dat de boom het niet gaat redden.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik ken dit schadebeeld niet, maar gezien de zeer duidelijke overeenkomst tussen het artikel wat Arja gedeeld heeft en de foto lijkt me het voor 95% zeker dat het hier om een spintkever gaat. Belangrijk detail uit het artikel is dat de kevers doorgaans reeds zieke of zwakke bomen aantasten, de boom zal dus al niet super vitaal geweest zijn. Verder is het zinvol mocht je tot rooien overgaan om dit dus uiterlijk begin maart te doen om te voorkomen dat een nieuwe generatie kevers zich in je tuin kan vestigen. Het oude hout afvoeren of verbranden zodat alle larven, eitjes en kevers een tripje naar de eeuwige jachtvelden maken.

Geen nieuwe appelboom op dezelfde plaats zetten dit jaar, mochten er ergens nog kevers rondzwerven dan wil je die niet meteen weer in je nieuwe boom hebben.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic