Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Ik denk dat kunstmatige intelligentie (jawel, ook ik begeef me in deze nieuwe wereld) mijn vraag al heeft beantwoord in luttele seconden, toch bedankt voor het lezen :) Dit vertelde Grok mij :

V : Ik heb stoksnijbonen "helda" besteld maar bestaan er ook stamsnijbonen "helda"

A : Nee, er bestaan geen stamsnijbonen van het ras "Helda". Het ras "Helda" is specifiek een stoksnijboon (Phaseolus vulgaris), een klimmende variant die veel wordt geteeld in de vollegrond. Deze bonen hebben lange, platte, brede peulen en groeien langs stokken of touwen tot wel 2-2,5 meter hoog.

Stamsnijbonen bestaan wel als andere rassen, zoals de "Capitano" (een platpeulige gele wasboon), maar "Helda" is exclusief een stokboon. Stamsnijbonen blijven laag bij de grond en hebben geen klimsteun nodig, in tegenstelling tot de "Helda".

Als je specifiek op zoek bent naar stamsnijbonen, kun je kijken naar rassen zoals "Dubbele Witte Zonder Draad" of andere lage snijboonvariëteiten. Wil je meer advies over het telen van "Helda" of alternatieven voor stamsnijbonen?Nee, er bestaan geen stamsnijbonen van het ras "Helda". Het ras "Helda" is specifiek een stoksnijboon (Phaseolus vulgaris), een klimmende variant die veel wordt geteeld in de vollegrond. Deze bonen hebben lange, platte, brede peulen en groeien langs stokken of touwen tot wel 2-2,5 meter hoog.

Stamsnijbonen bestaan wel als andere rassen, zoals de "Capitano" (een platpeulige gele wasboon), maar "Helda" is exclusief een stokboon. Stamsnijbonen blijven laag bij de grond en hebben geen klimsteun nodig, in tegenstelling tot de "Helda".

Als je specifiek op zoek bent naar stamsnijbonen, kun je kijken naar rassen zoals "Dubbele Witte Zonder Draad" of andere lage snijboonvariëteiten. Wil je meer advies over het telen van "Helda" of alternatieven voor stamsnijbonen?

V : de hollandse stoksnijboon , is dat de phaseolus coccineus?

A: Nee, de Hollandse stoksnijboon is doorgaans Phaseolus vulgaris, niet Phaseolus coccineus. Phaseolus vulgaris omvat de meeste gangbare snijbonen, waaronder rassen zoals "Helda", die in Nederland veel geteeld worden. Dit zijn klimmende bonen met platte, brede peulen, vaak aangeduid als stoksnijbonen omdat ze langs stokken of touwen groeien.Phaseolus coccineus, ook wel bekend als pronkboon of klimboon, is een andere soort. Deze heeft vaak dikkere, vlezigere peulen en wordt soms ook als snijboon gebruikt, maar is minder gangbaar in Nederland als "Hollandse stoksnijboon". Pronkbonen staan meer bekend om hun decoratieve bloemen (vaak rood of wit) en worden soms ook voor de peulen of droogbonen geteeld.Dus, de typische Hollandse stoksnijboon (zoals "Helda") valt onder Phaseolus vulgaris. Als je een specifiek ras bedoelt, laat het weten, dan kan ik verder helpen!

V : het zakje vemeldt "stamsnijboon helda", dus dat is dan een typfout ofzo ?

A: Ja, als op het zakje staat "stamsnijboon Helda", dan is dat vrijwel zeker een typefout. Het ras "Helda" is een bekende stoksnijboon (Phaseolus vulgaris), die klimt en steun nodig heeft, zoals bamboestokken of touwen. Er bestaat geen stamsnijboonvariant van "Helda". Stamsnijbonen zijn lage, niet-klimmende rassen, zoals "Admires" of "Capitano", maar "Helda" valt daar niet onder.Het is mogelijk dat de verpakking een foutieve benaming gebruikt. Dit kan gebeuren in productbeschrijvingen of op zaadzakjes, vooral als de termen stok- en stamsnijboon door elkaar worden gehaald. Zowel "typfout" als "typefout" is correct in het Nederlands, maar in dit geval lijkt het een vergissing in de labeling.

Als je de bonen al hebt gezaaid en ze blijken te klimmen, bevestigt dat dat het stoksnijbonen zijn. Wil je dat ik je help met tips voor het telen van "Helda" stoksnijbonen of het kiezen van een echte stamsnijboon?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic