Lia56 Geplaatst: woensdag om 14:56 Geplaatst: woensdag om 14:56 Ben denk ik te laat, de bonen zijn nog niet gekiemd Quote
woldistel Geplaatst: woensdag om 17:48 Auteur Geplaatst: woensdag om 17:48 Welke bonen @Lia56? Voor tuinbonen is het nu inderdaad wel te laat. Droogbonen, snijbonen, pronkbonen en sperziebonen kunnen allemaal nog. Voor wie het leuk vindt, hier nog twee foto's waarop je het verschil tussen pronkbonen en andere bonen kunt zien als je het naamkaartje weer eens kwijt bent. Bij pronkbonen (phaseolus coccineus) blijven de kiemlobben ondergronds, bij de andere bonen (p. vulgaris) een stukje bovengronds. 2 Quote
Rookie Geplaatst: woensdag om 18:26 Geplaatst: woensdag om 18:26 Ik ga morgen gelijk kijken. Ik heb er nog niet op glet. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: woensdag om 19:35 Geplaatst: woensdag om 19:35 Ik heb ook heel veel dit jaar gezaaid. Ik heb al diverse zakjes geblancheerd in de vriezer liggen. Morgen weer een partij eraf halen. Het is momenteel niet bij te benen met oogsten. (tja ook heel veel gezaaid natuurlijk). Ik heb het gevoel dat ik nu al meer oogst dan het heel vorig jaar. Wat een rotjaar was dat. 3 Quote
Rookie Geplaatst: donderdag om 05:45 Geplaatst: donderdag om 05:45 Mijn Stiense pronkbonen komen boven. Dit zijn de eerste twee, ik hoop dat de rest het ook gaat redden, het was plotseling erg nat. Maar leuk, dat verhaal van die kiemlobben, ik ben gelijk gaan kijken. Weer iets geleerd @woldistel. 3 Quote
Rookie Geplaatst: donderdag om 06:03 Geplaatst: donderdag om 06:03 Wat me wel opvalt, is dat de paarse sperziebonen het beter lijken te doen dan de andere soorten. Mijn Blauhilde en Cosse Violette ( @Erny)staan er goed voor, terwijl de andere wat achterblijven. Als goede tweede doen de Westlandse dubbele het ook aardig. De Blauhilde: De Cosse Violette, gisteren uitgeplant: 2 Quote
bonnie f Geplaatst: donderdag om 06:54 Geplaatst: donderdag om 06:54 Ik heb de shiraz peul. Niet enorm productief maar bloeit prachtig! Voor mensen die dat belangrijk vinden een aanrader. De peultjes zijn diep paars (heel makkelijk met plukken). En de peul blijft paars bij koken. Wat je bij sperziebonen niet ziet. 4 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Tanja65 Geplaatst: donderdag om 17:26 Geplaatst: donderdag om 17:26 (aangepast) Ik heb de shiraz ook gehad een paar jaar geleden, prachtig inderdaad. Maar ik vond de smaak maar matig. De peulen die ik nu heb staan zijn Norli’s, die doen het redelijk. Wel lekker maar groeit wat onregelmatig, sommige kleine peultjes waarvan je dan denkt dat ze nog moeten groeien geven dan opeens al erwten. Hard. Geen idee waar het aan ligt. Ik heb ook nog een stuk of 20 grote zaailingen Carouby de Mausanne (een vrij grote peul die je tot laat kunt zaaien) in potjes voorgezaaid staan, die gaan morgen aan het rek in de moestuin. Hopelijk vinden de slakken ze in dit formaat niet meer zo lekker. Verder doen mijn doperwten op de moestuin het maar heel matig. Drie series gezet met telkens enkele weken ertussen. Eigenlijk komt maar één van die drie series redelijk op. Van de eerste serie kan ik nog denken dat het wellicht nog te koud was. Maar waarom de laatste serie weigert te groeien, is me een raadsel. Weinig doperwten dus dit jaar. Gelukkig staat er ook nog een mm-bak met doperwten in de achtertuin, want ik had zaailingen over. Die lijken wel te groeien. Mijn kapucijners staan echter geweldig in bloei, en beginnen ook al peulen te vormen. Yes! Ik heb ook sperziebonen gezaaid, die komen op maar worden flink opgevreten. Ik moet nog wat bijzaaien. En de snijbonen moeten nog. Die ga ik ook maar anti-slakvoorzaaien ook al kunnen ze direct in de grond, donderdag om 17:43 aangepast door Tanja65 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
woldistel Geplaatst: donderdag om 17:42 Auteur Geplaatst: donderdag om 17:42 Bij mij gaan de sugar snaps, de doperwten en de peulen wel goed. Het enige waar ik zelf wat unheimisch vind, is de volgorde. Maar dat is mijn eigen schuld Normaal heb ik eerst de peultjes en dan pas de snaps en tenslotte de erwten. Maar dit jaar zijn de peulen hoog (zwitserse reuzen), de snaps en de doperwten laag ( Jessy snaps en Tristar doperwt). Alles is tegelijkertijd gezaaid, maar ja, die lage soorten zijn sneller. Dus ik eet nu al een paar keer sugar snaps, de doperwten staan al mooi bol maar de erwten moeten nog even groeien en de peulen staan pas nu in bloei. Raaaaar! 3 Quote
Arja Geplaatst: zondag om 10:19 Geplaatst: zondag om 10:19 Mijn edamame hebben het door: het is juni! 4 Quote
woldistel Geplaatst: zondag om 15:06 Auteur Geplaatst: zondag om 15:06 @Arja ik heb ze nog niet eens gezaaid 🤭 Ga ik volgend weekend doen. De spekbonen moeten ook nog en de Herrenböhnli moet ik aanvullen want de slakken hebben ze ontdekt. Candy en Maxi hebben inmiddels de gang erin De erwten en peulen e.d. gaan goed. Vandaag alweer een portie sugarsnaps voor in de vriezer. De doperwten beginnen zich ook te vullen en de zwitserse reuzenpeulen beginnen te groeien. 1 Quote
driepinter Geplaatst: 13 uren geleden Geplaatst: 13 uren geleden Ik ben redelijk nieuw met moestuinieren, maar ik heb vorig jaar een leuke oogst gehad van sperziebonen en snijbonen, Dit jaar had ik bij Vreeken "vesperal" sperziebonen besteld ,oftewel KLIMMENDE PRINSESSENBONEN/Snapbean-Pole)/(Phaseolus vulgaris). Maar er zaten maar 25 zaadjes in, en ik kwam er wat tekort, dus ik heb elders (bij Junai.nl) dezelfde soort sperzieboon bijgekocht, Vesperal, (daar noemen ze het weer een staakboon). Nou zie ik bij de zaaivoorschriften het volgende staan : " Eerst schoffelen enkele dagen na het uitkomen, dan nog eens schoffelen 3 weken later. Bedek de plant met aarde. " Lijkt mij erg zonde om je zaadjes die zijn uitgekomen om te schoffelen ???? Is iemand bekend hiermee ? En wat bedoelen ze met "bedek de plant met aarde" ?????? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.