Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Verrassing! Mijn toevalszaailing Gouden regen ging dit jaar na 4 jaar subtiel bloeien. F1E25D13-3873-4C7D-BCCD-410975135A2617351525773356.jpeg

[*]

Geplaatst:

Paarse toorts, Verbascum phoeniceum.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Hier vaar ik wel eens langs, staat in iemand's tuin. Heeft iets van Hortensia, zo met die bloemtrossen, maar dit zijn kleinere trossen, ander blad ook, en die hele groei lijkt toch anders... Kortom, ik weet niet wat dit is, maar ik vind het wel mooi.

41342919624_b44eccd336_b.jpg

41342919664_233d55499c_b.jpg

Geplaatst:

Dat is een 'Sneeuwbal'.

Latijnse naam: Viburnum opulus 'Roseum'

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ah, dank je! Dat klinkt als iets vrij gewoons. Gek dat ik hier zo weinig zie, terwijl iedere tuin vergeven lijkt van de Hortensia's.

Geplaatst:

Die struik houdt niet van kleigrond, dat zal de reden zijn

Hier in de Achterhoek staan nu 'overal' de bosranden en houtwallen vol bloeiende Gelderse roos (de niet-gecultiveerde vorm).

Geplaatst:

Idd sneeuwbal.

Doen het hier bij ons nochtans heel goed hoor en is ook zware klei/leemgrond.

De grote van de 'ballen' heeft ook te maken met de snoeimethode.

Hoe korter bij de grond dat je snoeit (wel altijd 5 à 10 laten staan!) hoe groeter de 'ballen'.

Als je snoeit op 20 à 25 cm dan blijven ze kleiner.

Nadeel: grote bloemen vangen veel regen en wind en een fikse regenbui resulteert dan in omgevallen stengels dus goed ondersteunen!

Is idd héél mooi, worden vrij grote struiken met een overdaad van witte bloemen.

Pas snoeien na de winter heeft als voordeel dat je verder kan genieten van de verdroogde bloemschermen die fantastisch mooi zijn met rijm erop.

Geplaatst:

Mooi zeg! Als die zich nog eens uitzaait

IMG455993361525937890.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Pas snoeien na de winter heeft als voordeel dat je verder kan genieten van de verdroogde bloemschermen die fantastisch mooi zijn met rijm erop.

Tom. Alles wat je schrijft wijst er op dat Appelvrouw een Hortensia paniculata beschrijft, niet de door roeier gevraagde Viburnum. De Viburnum zoals roeier laat zien op zijn foto snoei je zeker niet zoals jij het beschrijft en er blijven ook geen mooi berijpte schermen staan in de winter. Dat is echt een hortensia waar jij over schrijft; kun je lager snoeien , kun je hoger snoeien voor meer kleinere bloemen.

Als je deze Viburnum snoeit zoals jij het bechrijft, zou hij niet bloeien.

Geplaatst:

Verdorie ja ...

Ik dacht echt dat het de Hydrangea arborescens 'Annabelle' was, bij ons ook 'sneeuwbal' genoemd.

Foto nogmaals bekeken en de bladeren zijn idd anders.

Bedankt voor de rechtzetting!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ieder jaar komt het volgende "onkruid" terug in mijn gazon.

Het zijn vetplant achtige sprietjes met bolletjes, en bloeien niet (althans niet tussen de 2x maaien per week in).

Wie weet wat het is en hoe ik er vanaf kom.

Overigens heb ik in maart geverticuteerd, kalk en kunstmest gestrooid en ligt het gazon zeker de helft van de dag in de zon.

357kb50.jpg

r8t9bs.jpg

29caziw.jpg

Geplaatst:

In eerste instantie denk ik aan liggend walstro (galium hercynicum). Kan je misschien een takje losmaken en daar een duidelijke foto van maken..op een effen ondergrond?

Geplaatst:

Dat is hem, Sagina procumbens.

Net als de wilde hop in mijn tuin, is ook dit plantje moeilijk te bestrijden

Geplaatst:

Ik heb weer een nieuwe waarschijnlijk ooit via een opruimingspakket mijn tuin ingeslopen. Doch wat mag het zijn?

Zelf dacht ik jarenlang doopplant en daarna Mexicaanse munt. Plant heeft een flink wortelgestel ruikt alleen nog niet naar munt, wel leuk paarse blommetjes

IMG404646511527185627.jpg

IMG404794161527185628.jpg

IMG404841471527185629.jpg

[*]

Geplaatst:

Dat is hem. Dank je wel!

[*]

Geplaatst:

Wat is dit voor struik , gekregen van buurtbewoners.IMG2018052620065346751527358255.jpg

Geplaatst:

Een weigela. ik geloof dat weigelia ook gezegd wordt.

Geplaatst:

Gekregen..op stammetje

1527443077811103916068720481527443104.jpg

Geplaatst:

Solanum Rantonnetii, denk ik

Geplaatst:

Ben de naam kwijt....

IMG2018052813305092061527507369.jpg

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.