Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?


LucV

Aanbevolen berichten

Spitskool moet over een weekje maar even ruiken... mijn neus is volgens mij niet zo gevoelig, maar een sering dat ruik ik nog wel, dus die geur is sterk!

 

Over die 'lijsterbes' van 2 pagina's terug; ik vind hem ook wel een beetje niet lijsterbes, maar weet niet iets anders met deze bladeren.

Ik kan niet zien op de foto of die lenticellen nou horizontaal of verticaal lopen, maar ik zie niet eens lenticellen bij mijn lijsterbes, en ook op foto's op het net van takken zie ik geen lenticellen. Dus dat komt dan niet helemaal overeen.

Het zou leuk zijn als Greenchitect andere kenmerken kon tonen. Er zitten geen bloemtrossen aan te komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was serieus geen testvraag mensen. Ik heb gewoon bijzonder, maar dan ook echt bijzonder weinig verstand van planten die niet eetbaar zijn.

 

Daarom ben ik ook zo blij dat ik jullie heb.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij die 'lijsterbes' komt de stand van de takken wel als twee druppels overeen met die van mij. En ik heb moeite lenticellen te ontdekken, net als bij die van mij. Het zal toch wel een lijsterbes zijn dan. Beetje te jong voor bloemen, dat kan. Misschien volgend jaar.

 

Laat ik ook eens een vraag stellen. Ergens op een onbewaakt plekje is dit spontaan opgekomen, en als het bloeit is het waarschijnlijk makkelijker te benoemen, maar misschien dat iemand een idee heeft op basis van het blad alleen?

 

40883760535_ba51b25d8e_z.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blad lijkt goed ja. Ik heb geen bloei gezien want ze groeiden onder lavendelstruikjes die zwaar waren verhout en die we helemaal hebben teruggesnoeid.

Ik meet morgen even op hoe groot een gemiddeld blad van dit plantje is, want hij lijkt mij wat groter dan een Maarts viooltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roeier. Neem ik aan dat dat Muskuskaasjeskruid is, of wellicht net een andere malva. Geranium, waar het ook wel wat op lijkt, is het niet.

 

Jorieke. Viool sowieso. Of het maarts viooltje is, hoeft niet, kan. Maakt soms debiel groot blad hoor. Viola sororia, wat ook lekker verwilderd, maakt wel lappen tot 15 cm of meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen najaar plaatste ik een rits foto's.

identificatie-wat-voor-plant-struik-boom-is-dit-t5695-4440.html#p359800

 

Inmiddels nr. 12, het wolfsmelkje ook weten te determineren.

Van de winter helemaal afgestorven. En ik dacht nog even dat het de 'gewone' wilde wolfsmelk was.

 

Opeens kwam het met prachtig roodachtig blad uit de grond:

IMG2018041620240146786191523986499.jpg

 

En ging bloeien:

IMG2018042716550762121221525112019.jpg

 

Eupohorbia Griffithii.

Mooi hoor.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

lijkt voor mij op een geranium soort

 

 

Laat ik ook eens een vraag stellen. Ergens op een onbewaakt plekje is dit spontaan opgekomen, en als het bloeit is het waarschijnlijk makkelijker te benoemen, maar misschien dat iemand een idee heeft op basis van het blad alleen?

 

40883760535_ba51b25d8e_z.jpg

[*]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk wel dat Bit gelijk had en dat het iets van een Kaasjeskruid-Malva-achtig type is. In die familie ben ik niet goed thuis en volgens mij zitten daar heel veel bloemetjes in die wat op elkaar lijken.

Er groeide ook iets dergelijks in de buurt, en deze pluk op de foto is al voor de winter opgekomen. Het is waarschijnlijk iets twee-jarigs. Geraniums ben ik al helemaal niet in thuis, maar naar mijn beste weten had een geranium afgelopen winter niet overleefd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echte geraniums hebben de afgelopen winter wel overleefd. Pelargoniums waarschijnlijk niet.

 

Ik vind het ook op malva lijken, moschata'tje. Zo ja zal het binnenkort wel de hoogte inschieten.

 

En anders waarschijnlijk toch een geranium. Geranium sanguineum heeft van dat blad.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

heeft het knolletjes als je een stukje opgraaft? En kijk n og even of het de komende 1-2 maanden niet toch nog gele bloemetjes krijgt. Ik weet de naam even niet maar als het is wat ik denk dat het is gaat ie woekeren. Doch wacht nog even af of die inderdaad met gele bloemetjes komt. (Kleur geel als van een boterbloem, bloemetje heeft daar ook wel iets van weg.

 

Kan iemand mij helpen met deze?

 

IMG430576381525024314.JPGIMG430628211525024317.JPG

[*]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk toch : Robinia pseudoacacia 'Frisia' . Die is in het voorjaar lange tijd zo geel / goud. daarna iets minder, en in de herfst weer net zo geel. Verder klopt het ook wel.

 

( Gleditsia triacanthos ( valse christusboom ) ziet er ook zo uit trouwens, zou ook nog kunnen, maar denk eerder de 1e. )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...