Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik dacht eerst ook dat de oplaadbare batterijen overleden waren. Dus heb ik 4 nieuwe, niet oplaadbare batterijen erin gestopt. Zelfde probleem (waren wel goedkope batterijen dus mssn ook niet zo'n beste kwaliteit...?). Nou wil ik nog wel een keer 4 nieuwe oplaadbare batterijen aanschaffen en kijken wat er dan gebeurt. Als die dan ook in één zucht leeggetrokken worden dan is de camera officieel overleden. Wat idd wel erg balen zou zijn ja...

Eens kijken of ik vandaag nog wat leven in de oude batterijen kan krijgen...

Geplaatst:

Mijn tuiin staat vol met deze snelle groeier. Boven de grond vormt zich snel hout tot plm 20 cm, daarboven is de steel groen met kleine beukachtige blaadjes zonder ribbels.

Ik wilde kijken of dit bloemen zou geven maar vermoed nu dat hetbeen onkruid is. Iemand enig idee wat het is?

Groeten,

Bart

image67881377347115.jpg

image59081377347119.jpgimage71291377347107.jpgimage72271377347111.jpg

Geplaatst:

@Henk, ik denk een Mycena-achtige maar als je een foto van een paddenstoel maakt ter identificatie zul je ALTIJD

1 foto van het geheel

1 foto van de lamellen aan de onderkant van de hoed

EN

1 foto van een dwarsdoorsnede van de hoed moeten maken, anders is het sowieso niet mogelijk hem te identificeren. Het mooist zou zijn als je hem ook nog doorsnijdt en er dan aan ruikt en de geur omschrijft Dan kan ik je wel verder helpen!

Geplaatst:

@Piroska en Henk, Dat is ook de reden dat ik eigenlijk geen reactie's geef op foto's van paddenstoelen(op de soorten na waar bijna geen dubbelgangers van bestaan die niet eetbaar of giftig zijn) buiten dat er ook soorten zijn die je eigenlijk pas met de microscoop op soort kan brengen. En een Mycena is het zeker. Je hoeft ze ook niet weg te halen geeft eerder voordeel dan nadeel voor je bodem en planten( geeft straks bij vergaan o.a. voeding vrij)

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

O sorry, ik had een bladzijde overgeslagen en dus niet gezien dat het antwoord al gegeven was

(Jammer dat er geen knop zit om het bericht compleet te deleten, maar daar zal wel een reden voor zijn.)

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Nee, sowieso geen damastbloem. Ik blijf eigenwijs vasthouden aan Saponaria. En niet alleen maar stuursheid ( stront-eigenwijs; op leeftijd en nog onderwijzer ook ) Maar ik kom niet op wat anders. Dat is mijn enige reden eigenlijk. Zeg dat ook niet alles natuurlijk

Saponaria is nogal veel-vormig, kwa groei, kwa maat , bladkleur ( standplaats afhankelijk, grondsoort etc ) maar heeft wel dit grijs-blauwige blad. Rest ook.

Bloemen zijn ook niet altijd de enkelvoudige simpele 5 bladige. Door bemestingsgraad komen ook dubbelbloemige wilde voor.

images46561377363676.jpg

Nog ( meer écht dubbelvormige ) komen ook voor.

IWeet niet. Kan er natuurlijk best naast zitten. Ik zie niet zo veel andere mogelijkheden. Het wordt nu menes, ik ga zo na het eten es heel uitgebreid zoeken op internet. Doe het normaal ook maar uit mn hoofd hoor. En mn hoofd gaat achteruit denk ik. haha.

Geplaatst:

@b-a-r-t.

Lastige. Ik noem er 2. Gewoon simpel opschot van een prunus ? Maar foto 2 ( die hele hoop scheuten ) staat foto onderste boven.

Cornus zou ook nog wel kunnen. Maar wel rare vorm van bodembedekkende aanwezigheid wel. Is dit stuk gesnoeid geweest ? afgemaaid ?

Ik hou het even op opschot van een prunus. Je foto's zijn duidelijk zat verder, en je zou het zo moeten weten. Maar helaas ben ik niet zeker.

Geplaatst:
Mijn tuiin staat vol met deze snelle groeier. Boven de grond vormt zich snel hout tot plm 20 cm, daarboven is de steel groen met kleine beukachtige blaadjes zonder ribbels.

Ik wilde kijken of dit bloemen zou geven maar vermoed nu dat hetbeen onkruid is. Iemand enig idee wat het is?

Groeten,

Bart

Heb je een liefhebber van pruimen in de buurt ?

Ik denk ook dat het een prunus is.

Geplaatst:
Is dit nou een Dwergkwee? [img]https://gallery.mijke.org/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=38734&g2_serialNumber=5[/img] en de appeltjes die er op groeien van dichtbij: [img]https://gallery.mijke.org/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=38730&g2_serialNumber=2[/img] Hij groeit achter ons huis in een border vol struiken van de gemeente

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Jawel. Chaenomeles japonica. dwergkwee, sierkwee. Vele namen. Is trouwens ook te verwerken. Mooie bloeier. Vaak in gemeentegroen , soms met wel érg scherpe stekels.

Mooi struikje hoor !

Geplaatst:

Ha, fijn! Ik dacht het al, maar wist het niet zeker! Dan ga ik die appeltjes zeker wel plukken, hoe kan je zien dat ze rijp zijn? Ik hoop wel dat de gemeentesnoeier voor die tijd niet nog een keer langs is geweest, die is nogal van het rechttoerechtaan-rigoreuze...

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

@Mijke, De kweepeertjes het beste laten hangen tot de nachtvorst en dan b.v. in appelmoes/compote e.d. verwerken.(sorry dat ik even off-topic ga)

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Bit, wat onderwijs/onderwees jij? Biologie?

De bloempjes hebben dus echt 4 blaadjes en geen 4. Het lijkt me sterk dat het dan toch een saponaria is, of kan dat toch denk je?

Nog een interessant detail: door de plant heen groeit nog een andere plant, met langwerpige, grijs/groene bladeren en kleine gele bloempjes (die nu uitgebloeide pluisjes zijn). Een stukje verderop ergens langs een weg zag ik deze zelfde combinatie van paars/roze plant, met die geelbloemige!

Hier nog wat duidelijkere foto's (met dank aan de telefoon van manlief):

paarsplantblad65441377370809.jpg

paars355101377370818.jpg

Geplaatst:

Nee. Dat is dus inderdaad géén saponaria nee.

Men. wat een gedoe. En geen wilgeroosje ook ? Ga ik weer zoeken. Ik hou niet van zoeken !

Geplaatst:

Geen harig wilgeroosje . Maar : Wilgeroosje !! Google maar. Zeker weten nu ( was ik eerst ook ja , ja , rub it in !! )

Geplaatst:

Hmmm ik had daarstraks gezocht op harig wilgenroosje en die heeft hele andere bloemen, maar wilgenroosje, dat lijkt er wel op ja!!!

Leuk!

Ik lees ook dat die allerlei geneeskrachtige eigenschappen heeft.

Nou, laat hem zich dan maar lekker uitzaaien (dit is nl. de enige plant die ik momenteel heb), wie weet kan ik er dan volgend jaar iets nuttigs mee doen!

Bit, heb jij eigenlijk een handige website waar je dit soort dingen kunt opzoeken?

Ik ken wel soortenbank.nl maar die vind ik veel te ingewikkeld. En mijn boekje met geneeskrachtige kruiden is wel handig, maar ja, daar staan dus alleen geneeskrachtige kruiden in.

Geplaatst:

Nee, ik zou het niet weten. Het is bij mij gewoon interesse he ? Autodidact hoor. In de plantjes gewerkt ook ja. Verder deductie en randfactoren onderkennen. En ook véél de ogen de kost geven.

Meer echt niet. Google gebruik ik wel eens een keer, als ik onzeker ben.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...