Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Weegbree

Geplaatst:

Dit weekend tijdens een fietstochtje op de veluwe zagen we een klein onbemand kraampje staan in de buurt van een prachtige boerderij naast het bos. Er waren allemaal stekjes van planten te koop, voor weinig geld. Met een bakje waar je het geld in kon doen. Mooi om te zien dat dat gewoon op goed vertrouwen gaat. Ik heb wat plantjes gekocht, maar bij 1 plantje stond geen naam, alleen een kaartje met daarop geschreven; 'vaste plant,bloeit met trosjes blauwe bloemetjes'. Nu ben ik toch wel benieuwd wat het is. Iemand? Het blad voelt harig aan.

plant-00186291343036990.JPG

plant-00323541343037028.JPG

plant-00467061343037067.JPG

gr Volkstuingroetje

Recentelijk gepromoveerd tot 'Moestuingeeltje' (na 5 jaar tuinieren)/i]

Geplaatst:

Je zou denken Borage, maar het lijkt nog meer op een plant die ik ook heb..behoorlijk groot wordt die, en een beetje wild, met mooie blauwe bloemen. Misschien heet het Ossetong? Het kan trouwens ook smeerwortel zijn..ik denk dat je de bloei af moet wachten, of nog eens langs die boerderij moet fietsen...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Namaak vergeetmenietjes worden ze ook genoemd.Maar weet de goede naam niet.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Goed gezien Jorieke.

Ja die valse vergeetmeniet weet ik ook de naam niet van. Ik zal eens een foto van mijn plant maken..wat lastig, want hij staat achter een los gestapelde muur..

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties! misschien ossetong; had er nog nooit van gehoord.

Ik ga 'm eerst eens in een grotere pot zetten,kijken wat het doet.

ben benieuwd

Geplaatst:

Ik heb wat foto`s gemaakt van mijn plant..diegene waar ik aan moest denken ( weet de naam ook niet, maar volgens mij is het geen Ossetong) de plant begint met een/twee blaadjes, maar dijt al snel uit..De bloemstengels kunnen meer dan 50 cm zijn. Hij komt uit een botanische tuin, maar dat zegt ook niets

Het begint met een rozet en bladeren op een steeltje..dan volgen de bloemstengels al snel..hij zaait zich behoorlijk uit, misschien zelfs vermeerdering door wortelstok ( weet ik niet zeker, ik heb hem nog nooit opgegraven)img788132571343051186.JPGimg788356521343051200.JPGimg788727701343051209.JPG

Geplaatst:

Kaukasisch vergeet-mij-nietje

Geplaatst:

Neen geen Kaukasisch vergeet-mij-nietje.

Die heeft een rond blad met een puntje,en een kleinere bloemmetje

Geplaatst:

Slank plantje van half metertje hoog ongeveer...

imgp055387011343068796.JPG

(foto Buurman R.)

Tweede foto van hele plant wil niet uploaden...("Warning: md5_file" etc.) maak woensdag wel een andere foto...

Edit: na verkleinen lukt het wel nu...

imgp0556k12261343079997.jpg

aangepast door Gast

Geplaatst:

Op de bult gevonden en ingepikt natuurlijk. Paar mooie pollen. Maar hoe heet ie?

oranje-bloem54851343072222.JPG

(foto Buurman R.)

Geplaatst:

1 e ridderspoor

2e crocosmia

Geplaatst:

Thx Thea

Prachtig die Crocosmia... Wiki zegt: "Uit de bloemen kan een geel sap worden gewonnen, dat als vervanging van saffraan wordt gebruikt."

Ridderspoortje ook heel schattig. Met zo'n mega-zoomlens zie je dingen die je met het blote oog niet kan zien...

Hoewel... op allerlei andere afbeeldingen heeft ie toch heel ander blad als de mijne...

Kon jij net nog niet zien... die foto heb ik net toegevoegd/ge-edit...

Is het misschien toch iets anders?

Geplaatst:

Ehm... die 1e is geen Ridderspoor hoor. Ech niet ! Linaria huppeldepup. Kom er nu even niet op. vanavond misschien.

Geplaatst:

misschien deze linaria purpurea canonwent ?

Geplaatst:

Die laatste lijkt er wel heel erg op ja... Dat zal 'm dan wel zijn. Alleen staat er bij ons een eenzaam plantje en geen hele bos...

Geplaatst:

Dat komt met de jaren.

Hebben jullie ze gezaaid of de vogels.als het door de vogels is gebeurd dan staat er één of twee stuks,ze zaaien zich uit.

Geplaatst:

Vogels of aan komen waaien van de grote compostbult paar meter verderop...

Zag toevallig vandaag bij moeder in de achtertuin een mooie bos staan... Hé dacht ik... díe ken ik!

Geplaatst:

Mooie duidelijke foto's appelvrouw, bedankt!

Het zou best eens hetzelfde kunnen zijn, als wat jij hebt. Op de eerste foto zie ik namelijk ook de achterkant van het blad. Op de foto is net als bij mijn plantje te zien dat die 'aderen' (ben niet zo thuis in de vaktermen ) heel erg uitsteken en bijna op het blad lijken te liggen. Inmiddels heb ik 'm in een grotere pot gedaan, 1 blad gaat dood (was al gelig toen ik 'm kocht) en er komt een nieuw blad tssen de andere 2 in. Of het nou toch ossentong of kaukasisch vergeet-mij-nietje is, geen idee, afwachten..

Geplaatst:

Ik heb volgens het pakje bleekselderij gezaaid maar volgens mij lijk het er niet op.

Wie kan mij vertellen wat het wel is.

Het gaat om de groente op de voorgrond (en dan natuurlijk niet het onkruid )

2012072519351869181343289214.jpg

Ik hoop dat het iets eetbaars is en dat het nog niet te ver is doorgeschoten ofzo.

Mvg, Erik

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.