Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo,

ik ben op zoek naar goede informatie over veilige moestuinbakken. Wij wonen in Dordrecht en onze grond en het grondwater is vervuild met PFAS. Ik wil gaan moestuinen in bakken maar die moeten waterdicht zijn zodat het de schone grond in de bak niet kan bereiken. Ik denk eraan om wickinbed te gebruiken. Maar in plastic zitten ook veel chemicaliën die uiteindelijk in de bodem terecht komen. Is gegalvaniseerd staal een optie? Ik waardeer alle tips en meningen die jullie hebben en mij verder helpen op mijn zoektocht.

Geplaatst:

En als je (houten) bakken op pootjes maakt? Dan komen ze niet in contact met de grond. 

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Ik weet het niet zeker hoor, maar water zakt altijd naar beneden dus ik zie niet in hoe dat vervuilde grondwater naar boven zou kunnen komen in jouw moestuinbak.

ik zou gewoon een moestuinbak maken van minimaal 2 planken hoog en liefst iets hoger, en die opvullen met schone grond. Zodat de worteltjes in de schone grond blijven van jouw moestuinbak.

Edit : en gebruik geen slootwater om je plantje water te geven. As je geen leidingwater hebt is regenwater opvangen misschien een betere optie.

aangepast door driepinter

Geplaatst:
  • Auteur

De grond is al zo vervuild met de PFAS dat ik mij kan voorstellen dat elke keer als de regen zich vermengd met de grond de nieuwe lagen aarde en de PFAS zich mensen. Ook de wormen en alle andere grond beestjes zijn besmet. Dus die wil ook zo goed al mogelijk uit de bak houden. En met een wormentoren en gekochte wormen werken. 

het liefst zou ik een wikcingbed hebben.
https://wickingbed.com
Of een bakken met Hugelkultuur

https://doepserleven.nl/alles-over-hugelkultur-bedden/

met hugelkultuur heb ik nu ook. Maar de stammen die ik gebruikt heb komen uit de Biesbosch vlak bij de fabriek van Chomours waar de PFAS vandaan komt.

dus die bedden gebruik ik niet meer voor de moestuin. 

Ik wil eigenlijk in een soort bubbel van schone grond moestuinen. 

ik heb ook weleens iets gelezen over een soort klei dat waterdicht is. Dus misschien houten bakken met de onderkant dicht gesmeerd met die klei. En dan stammen en hout erop. Dan schonen aarde. Maar ik ben benieuwd hoe lang die klei echt waterdicht blijft in de bak. En het is zoveel werk om die grote diepe bakken leeg te scheppen dat ik eerst een plan wil hebben voordat ik begin.

heel fijn om hier met jullie over na te denken!

Geplaatst:

Ik begrijp dat je een schone bubbel wil creëren, het is een mooie gedachte. Ik denk wel dat je je moet afvragen of de klei die je gaat gebruiken ook niet vervuild is. Of de aarde. Of het water. 

Praktisch punt: als de bak waterdicht is, regent hij vol en verzuipen je planten. Je hebt dus wel afwatering nodig. 

Geplaatst:
Op 10-2-2025 om 22:09, driepinter zei:

water zakt altijd naar beneden

In aarde-grond is er capillaire werking waardoor grondwater ook omhoog kan gaan.

Denk maar aan een spons.

Wiki: In de bodem worden capillaire buisjes gevormd door de aaneenschakeling van kleine holten (poriën) die er tussen de bodemdeeltjes zijn. Het grondwater kan dan via die kanaaltjes opstijgen. Een gedeelte van dat opstijgend water bereikt via de fijnste buisjes zelfs het bodemoppervlak en kan er verdampen. In de bovenste 20-30 cm is er een evenwicht tussen kanaaltjes met opstijgend water, en die met lucht. Dit is ideaal voor de plantenwortels. Deze kanaaltjes zijn smaller naargelang de grond dichter is/ de minerale gronddeeltjes kleiner zijn.

Ook planten halen met gemak water uit diepere lagen met hun wortels.

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

Als je geen enkele uitwisseling wil met de ondergrond dan lijkt de hoogte in gaan mij makkelijker. 

Geen plastic, dan is dit het eerste waar ik aan denk: https://makkelijkemoestuin.nl/shop/mm-bakken/mm-bamboo-tafel-8-vakken
Het kost wat maar dan heb je een bak op hoogte met RVS bodem en bamboe planken. Deze met je grond naar keuze vullen en je kan aan de slag. 

aangepast door loes

Geplaatst:

Al aan gedacht om in bakken te gaan tuinieren? In van die grote speciekuipen kun je prima planten zetten. 

Maar....

Heb jij je grond al laten testen op PFAS?

Ik tuinier in dezelfde regio. Hemelsbreed op een km of 12 van Chemours.

Via de gemeente heb ik me aangemeld voor een bodemtest.  Kan kostenloos!

Vorige week hebben ze op diverse plekken in de tuin monsters genomen.

Boorgaten tot 100cm diep gemaakt en van de verschillende lagen monsters genomen.

Zowel op de moestuin, als in de kas.

Ook hebben ze watermonsters genomen omdat ik met slootwater beregen in de zomer.

Rapportage komt begin Q2.

Als ik weet wat de situatie is kan ik mijn tuinplan aanpassen.

Anticiperen op angst zonder feiten te kennen is niet zinvol.

Meten is weten, daarna maak je keuzes.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb mij ook aangemeld voor dat zelfde onderzoek. Ik hoop dat ze er ook bij ons langs komen. Wij wonen op 4/5 km van Chemours. Dat scheelt vast veel. Ik ben zeker angstig. Wil graag een plan B hebben

Geplaatst:

Ik kan het me levendig voorstellen.

Zeker nu van de week ook naar buiten kwam dat er nieuwe pfas verbindingen aangetroffen zijn die vele malen giftige zijn dan de al bekende varianten.

Ik kan er met de pet niet bij dat de overheid geen mogelijkheden heeft om de uitstoot van Chemours te stoppen.

Ook het management van dit bedrijf lijkt een volkomen gebrek aan maatschappelijke verantwoordelijkheid te bezitten.

Het aantal gevallen van kanker is hier in de regio bovengemiddeld. Helaas trof het ook huize Veldjesgraaf.

Hoe zullen onze kinderen en kleinkinderen oordelen over ons rentmeesterschap van Moeder Aarde.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Aan het teruglezen….. brrr….. Chemours!! 
Ik zag járen geleden de Amerikaanse film over watervervuiling door Pfas. Was hevig verontwaardigd. Hoe is het mogelijk?

(Heerlijk hoe die advocaat een glaasje drinkwater aanbood aan de Chemours-man. Die dronk het toch maar niet op).

Geen idee dat ik opgroeide onder de rook van hetzelfde bedrijf: Dupont.

En nu is het nog altijd niet opgelost.

De uitslag van het bodemonderzoek moet binnenkort komen?

Heb je ondertussen een oplossing gevonden Lindas?

ik leef met je mee. 
En ALLE Pfas is de deur uit!

Geplaatst:

Gisteren de uitslag van het bodemonderzoek gekregen.

Volgens de Pfas vlekkenkaart zitten wij in het uiterste zuidwestelijke puntje van het oranje gebied.

Gelukkig bleek uit het rapport dat bodem en oppervlaktewater schoon zijn.  Een hele opluchting. 

Er is serieus gemeten. Zeker 10 plekken in de tuin. In de asperge-bak en ook in de tuinkas. Steeds tot 100cm diep. Van elke laag namen ze monsters. 

Ik heb vertrouwen in de gegevens.  

Mijn collega's kunnen van de zomer weer met gerust hart mee eten van mijn tuin.

Geplaatst:

Gefeliciteerd Veldjesgraaf!!

Wat een opluchting!

Wat me alleen verbaast: ik meen een kaart te hebben gezien waarop te zien is dat zo’n beetje heel Nederland bezaaid is met Pfas. Als ik me daar niet in vergis, dan zou “schoon” wel met een korreltje zout genomen kunnen worden.

Maar,… een kniesoor…. Fijn dat jij door kunt.

Deze week een onderzoek in de gids van de Consumentenbond over Pfas.

In hoeveel artikelen nog Pfas zit. Ik zei dat ik het allemaal de deur uit had, nou, ik moet toch nog eens goed kijken!

Geplaatst:

@Lindas Heb je al een oplossing gevonden?
Ik heb geprobeerd om aan de hand van de filmpjes te snappen wat een wicking bed is, maar dat duurde me te lang. Een wick is een lont, dus ik neem aan dat dat verbonden is met een waterreservoir?

Ik zag bij Gardeners World een vrouw die zelf bloempotten op die manier maakte.

Zelf heb ik kruidenpotjes voor binnen met dit systeem.

Er zijn een paar systemen op de markt, maar die werken vaak met een substraat.

De Makkelijke Moestuin heeft tegenwoordig ook waterreservoirs voor in hun bakken.

En ik ben op mijn zonnige, winderige balkon serieus aan de slag gegaan met olla’s. (O.a. te koop bij Vreeken)

Hier op het forum onder DHZ hoe je ze zelf maakt.

Een terracotta pot zonder gat in de bodem en met deksel erop werkt ook.

IMG_2676.jpeg

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Verontreiniging komt niet naar boven maar zakt steeds dieper weg. Als er huizen zijn gebouwd op grond met pfas dan is het daarnaast vaak zo dat er een schone laag wordt aangebracht boven op de verontreiniging. Dus meestal is er al een schone laag in de tuin aanwezig. Als je daar boven op een bak zet dan hoef je je niet druk te maken dat dit in je bak komt. Ik denk dat je je eerder zorgen moet maken over alle troep die je vanuit de lucht inademt als je in een stad woont.

Geplaatst:
44 minuten geleden, sygys zei:

Verontreiniging komt niet naar boven maar zakt steeds dieper weg.

Ligt denk ik wel aan de bodem omstandigheden, hier in het veengebied, werkt de bodem als een soort spons, het zuigt het water omhoog (capillaire werking). Waardoor dus verontreinigd water omhoog komt. In hele droge periode's worden b.v. sloten bij ons een heel stuk zouter(verzilting). Na periodes van regen zakt dat weer dieper de bodem in. Dus in de hoger gelegen gebieden in nederland waar het grondwater pijl een heel stuk lager is, heb je daar geen last van.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic