Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ziet er goed uit Frans, dat is één van de voordeel van een moestuin aan huis, voldoende water. Mijn aardbeiplanten die op de volkstuin staan heb ik nog maar 1x goed water kunnen geven (beperkte voorraad water en de kraan is vaak al in gebruik).

Op de eerste foto liggen daar houtsnippers onder dat fruitboompje als mulch? Heb je een speciale reden om er houtsnippers voor te gebruiken? Ik heb altijd begrepen dat het mulchen van fruitbomen beter niet met houtsnippers gedaan kan worden. Niet vanwege stikstof maar voornamelijk omdat 'aangewaaide' schimmelsporen hierin kunnen nestelen om vervolgens de fruitboom te besmetten. Of heb ik dit verkeerd begrepen?

Geplaatst:
Hoe hoog zijn je palen.Want ik wil ook zoiets gaan bouwen en mijn vader wilt 1,50 m palen maar is dat niet te klein?

Als je er goed onder wil kunnen werken dan is 1.5 meter zeker te laag Jim. Ik heb palen van 2.1 meter gebruikt , ze zijn nog t/m 12-05 in de aanbieding bij de Gamma voor 5,09 euro per stuk. Omdat het een tijdelijke constructie is die ik eind dit jaar weer snel wil kunnen verwijderen , en als hij bevalt ook volgend jaar weer ergens snel moet kunnen opbouwen , heb ik de palen 'los' in de grond gezet. Met een handgrondboor heb ik gaten geboord en daar de palen in gezet. De voorste rij palen staat nu 1,72 meter boven de grond , de achterste rij 1,62 meter. De kunststof buizen die de netten en/of plastic overkapping moeten dragen kunnen m.b.v. de op de palen gemonteerde nylon klemzadels snel vast- of losgeklikt worden.

Op de eerste foto liggen daar houtsnippers onder dat fruitboompje als mulch? Heb je een speciale reden om er houtsnippers voor te gebruiken? Ik heb altijd begrepen dat het mulchen van fruitbomen beter niet met houtsnippers gedaan kan worden. Niet vanwege stikstof maar voornamelijk omdat 'aangewaaide' schimmelsporen hierin kunnen nestelen om vervolgens de fruitboom te besmetten.

Het zijn inderdaad houtsnippers Jorg die ik als mulch gebruik. Over het risico van aangewaaide schimmelsporen heb ik eigenlijk nooit nagedacht maar wel is het zo dat ik nooit hakselmateriaal van fruitbomen of fruitstruiken als mulchlaag gebruik. De houtsnippers op de foto zijn afkomstig van gehakselde takken van een eik van mijn buurman . Of dat kwaad kan ?

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik heb het van horen zeggen meer dan een veronderstelling is het niet . Het is inderdaad de vraag wat daarvan waar is. Volgens hem gaat het specifiek om houtsnippers waar in eerste instantie geen bedreigende schimmels aanwezig zijn maar waar door de verplaatsing van schimmelsporen door de lucht wel ziekmakende schimmelsporen in terecht kunnen komen. Bijvoorbeeld als in de buurt een zieke boom staat. Die kunnen zich vervolgens makkelijk vermenigvuldigen in het dode hout (anders dan in het gezonde hout van de fruitboom). Waarschijnlijk is het wat vergezocht maar zijn waarschuwing schoot me te binnen bij het zien van de mulchlaag dus ik dacht laat ik de meningen daarover eens peilen (waarvoor ik je seizoenstopic nu kaap, excuus)

Geplaatst:

Wow prachtige aardbeien Frans ^_^ wat zijn ze al groot die planten!

De rest ziet er ook geweldig uit.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

De meeste foto's dateren van twee dagen geleden toen mijn tuin op plaatsen tussen de aanplant in nog op een zandbak leek. De planten kregen noodgedwongen wekenlang hun vocht door leidingwater via druppelslangen en gieters want ook mijn regentonnen stonden al lang leeg . Sinds vandaag is dat gelukkig veranderd . Na een regenval van ruim 17 mm heeft de grond weer wat vocht gekregen en heb ik weer een kleine buffer regenwater op kunnen bouwen. Het regenwater dat op het dak van mijn dubbele carport terecht komt , totaal oppervlak 56 vierkante meter , komt namelijk terecht in drie regentonnen van elk 500 liter inhoud. Daar vandaan kan ik het verder pompen naar andere tonnen met in totaal ruim drie en een halve kuub inhoud. Iedere mm regen op de carport betekent dus 56 liter water zodat er sinds vandaag weer een voorraadje van een kuub bestaat. Dat stelt overigens niets voor als er weer een droogteperiode zou komen .

Het wordt nu de hoogste tijd dat de witlof gezaaid wordt maar door de droogte had dat tot vandaag niet veel zin. Een gedeelte van de open plek op de foto is er voor gereserveerd en dat zaaien kan nu eindelijk morgen gebeuren. Verder komt er nog wat winterprei te staan.

sl552311.jpg

Het valt op dat dit jaar diverse oogsten een stuk vroeger zijn. De erwten zijn al geoogst. Ze stelden overigens wat opbrengst betreft teleur. De aardbeien daarentegen waren wel goed wat hoeveelheid en kwaliteit betreft en het merendeel is nu van de struiken af. De eerste tuinbonen van deze foto zijn ook al enkele dagen geleden geoogst en de rest volgt waarschijnlijk in de loop van deze week. De tomaten op de achtergrond doen het ook naar mijn zin.

sl552301.jpg

De wedstrijdpompoen , al op de vorige foto te zien , heeft gelukkig door dat hij zich als een wedstrijdpompoen behoort te gedragen. Ik ben er dan ook tot nu toe zeer tevreden over. Hier nog een foto.

sl552314.jpg

Nog even een closeup van de tomatenplanten.

sl552303.jpg

En dan de primeur . Zelfs op het tomatenforum waar ik lid van ben heb ik deze foto nog niet geplaatst . Mijn allereerste afrijpende tomaat van de vollegrond dit jaar. Ras Siberian. Een kleine plant die veel vruchten levert en niet gedieft hoeft te worden.

sl552328.jpg

En dan zijn er nog de planten die zich van de droogte helemaal niets aantrekken. De 'overlevers' die mij niet nodig hebben en die ik daarom zo bewonder . Deze kardoen is nu al , vroeger dan andere jaren , met het vormen van bloemstengels bezig. Geen druppel water heeft hij van mij in deze droge periode gekregen maar daar maalt hij niet om.

sl552307.jpg

Er groeit natuurlijk nog zoveel meer in mijn tuin maar ik denk dat ik het meest interessante nu wel weer even heb laten zien.

Geplaatst:

Wow wat een pompoenplant Alles ziet er geweldig uit, tomaten in de maak, kardoen in volle glorie. Goed hoor.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Mooi!!

Wat leuk, ik heb ook siberiantomaten. Ik kan nu bij jouw zien hoe ze er uit gaan zien als het allemaal goed gaat!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ik dacht eerst even dat die tomaten leuk gebult waren, maar het zijn waterdruppeltjes

Die pompoenplant ziet er geweldig uit maar ik neem aan dat de wedstrijd om de pompoen gaat toch? Doe je daar nog wat extra's aan, om die vrucht extra gewicht te geven? Ik ga er tenminste vanuit dat een wedstrijdpompen om de kilo's gaat, net zoals in the Great Britisch Village Show.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:
...ik neem aan dat de wedstrijd om de pompoen gaat toch?

Klopt Leslie. Het gaat om de vrucht en niet om de plant zelf maar wil je de plant via een vrucht een superprestatie laten leveren , enkele honderden kilo's voor een pompoen is echt niet uitzonderlijk , dan moet de plant zich toch eerst zelf goed ontwikkeld hebben. Die ontwikkeling gaat bij de Atlantic Giant eigenlijk razendsnel .

sl552349.jpg

Zelfs bij een plant van deze grootte kun je beter nog even wachten voor je de eerste vrucht laat groeien. Deze eerste vrouwelijke bloem , de potentiele bron voor zo'n superpompoen, ga ik binnenkort verwijderen want de groei van de plant heeft nu nog even voorrang op een vrucht. Omdat ik de bloem zo mooi vind mag ze nu nog even blijven zitten.

sl552339.jpg

Deze mannelijke bloem hieronder had via wat bijen de verwekker kunnen zijn van een eerste vrucht .

sl552343.jpg

Er staat nog een tweede plant in reserve. Omdat hij vlak naast een heg en een bessenstruik groeit heeft hij het wat moeilijker. Ook krijgt hij door de heg pas een uur later zon dan de andere plant . Die zon wordt echter vanaf ongeveer 18.00 uur voor de oudste plant een tijd geblokkeerd door de notenboom van mijn buurman. Er blijven gelukkig genoeg zonuren over om goed te kunnen groeien.

sl552354.jpg

Geplaatst:

Ik vindt het maar heel leuk zo'n wedstrijd pompoen, mischien kunnen we volgend jaar op forum voor de gein ook wedstrijd doen.

ze zien er prachtig uit je pompoen planten en wil graag je up-dates ermee zien.

Players only love you when they're playing.

• 3 weeks later...
Geplaatst:
ze zien er prachtig uit je pompoen planten en wil graag je up-dates ermee zien.

Speciaal voor Hans . Even een paar foto's van mijn pompoenplanten en van het pas ontstane pompoentje dat mag gaan uitgroeien tot wat ik hoop een reus . Afgelopen dag genomen t.b.v. de pompoenwedstrijd . Een update van de rest van mijn tuin volgt binnenkort nog wel.

sl552413.jpg

sl552434.jpg

sl552439.jpg

sl552446.jpg

Geplaatst:

Gaat lekker Frans, de plant ziet er mooi en gezond uit leuk om zo tennisbal formaat te zien, ik ben zeer nieuwschierig hoe groot deze gaat worden

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

GEWELDIG Frans!

Die plant wordt zo groot omdat je alle bloemen eruit hebt getrokken totdat je dacht 'ja deze wordt het?'. Wat een ding, ik krijg ontzettende zin om ook zo'n veld vol pompoenbladeren te kweken. Laat die pompoenen verder maar zitten

Wat ziet ie er ontzettend gezond en onaangetast uit. Ben je er elke dag bij om alle kevertjes, luisjes, vlooien en ander gedierte te verwijderen? En hoe bepaal je welke vrucht mag uitgroeien tot kampioen. Ik bedoel waar zie je dat aan? Ik neem aan dat enkele jaren ervaring handig is, maar toch. Ben niet alleen reuzebenieuwd naar de uiteindelijke pompoen maar ook naar het proces er naar toe. Of kun je dat niet publiekelijk delen ivm concurrentie

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:
Ben je er elke dag bij om alle kevertjes, luisjes, vlooien en ander gedierte te verwijderen? En hoe bepaal je welke vrucht mag uitgroeien tot kampioen. Ik bedoel waar zie je dat aan? Ik neem aan dat enkele jaren ervaring handig is, maar toch. Ben niet alleen reuzebenieuwd naar de uiteindelijke pompoen maar ook naar het proces er naar toe. Of kun je dat niet publiekelijk delen ivm concurrentie

Tsjee wat een vragen Leslie , ik ben ook maar een amateur op pompoengebied . Ik had nog nooit pompoenen gekweekt maar dankzij Google is er genoeg informatie te vinden ook op het gebied van de Atlantic Giant en de wedstrijden ermee. Ik had me goed voorbereid en dat is al de helft van succes. In het kort een beetje de truc.

Alle eigen compost die ik in het voorjaar had , ruw geschat tussen de twintig en vijfentwintig kruiwagens vol , zowel verteerd als halfverteerd , is op het voor de pompoenen bestemde stukje grond terecht gekomen . Dat lijkt veel maar verdeeld over bijna honderd vierkante meter valt dat toch nog tegen als je het gespreid ziet liggen. Daar overheen heb ik een ruime hoeveelheid landbouwkalk gestrooid en het geheel onder gefreesd. Omdat het stukje grond vrij lang braak bleef liggen is het ondertussen nog een keer of drie lichtelijk gefreesd om onkruidgroei tegen te gaan. Dat heeft als bijkomend voordeel gehad dat de compost in de grond extra goed verdeeld is geraakt.

Voor de oudste plant had ik een plantgat gemaakt van een vierkante meter en 30 cm diep. Dat gat gevuld met potgrond gemengd met het bovenste laagje teeltaarde dat bij het maken van van het gat apart gehouden was . Verder nog gemalen gedroogde koemest toegevoegd en koemestkorrels van de Aldi . Het plantgat van de andere plant is noodgedwongen wat kleiner gehouden. Dat was lastiger te maken omdat er nog veel wortels van de pruimenboom bleken te lopen die ik twee jaar geleden gerooid heb.

Terwijl de planten groeien en langer en breder worden blijf ik voor ze uit de grond omspitten . Over dat omgespitte deel strooi ik dan een ruime hoeveelheid koemestkorrels van de Aldi en organische mest in korrelvorm van de Action en werk dat dan lichtelijk in.

Verder haal ik alle vrouwelijke bloemen uit de zijranken weg en laat ik dus maar één pompoen aan de hoofdrank liggen. Dat is de pompoen die alle kansen krijgt . Omdat de zijranken eigen wortels vormen en ze de uit de grond gehaalde voedingsstoffen bij gebrek aan 'eigen' pompoentjes niet kwijt kunnen , worden die voedingsstoffen via de hoofdrank naar die ene pompoen vervoert. Daarom is het ook van belang dat je voor je uiteindelijk een pompoen laat groeien zoveel mogelijk zijranken aan de hoofdrank hebt liggen.

sl552413.jpg

sl552455.jpg

Vreemd dat een tennisbal zo snel kan krimpen in een paar dagen tijd.

En dan die kras over mijn pompoentje. Eigen schuld ,dikke bult. Bij het aanbrengen van een zandlaag , met als doel regenwater sneller af te voeren , moest ik hem natuurlijk met mijn spade even raken. Geen idee of dat nog invloed heeft op zijn verdere ontwikkeling .

• Nieuwe aanmaken...