Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ja, wij koppelen ze met een slangpilaar voor 1 inch en een regentonkraan per ton

pilaar in de ton met rubbersluitring, stukje 1 inch slang met slangklem, regntonkraan in de slang steken en weer een slangklem of een tiewrap

Geplaatst:

Zoals RobO schrijft: iets van een slangpilaar (slangtule). Hoe die tule te bevestigen (direct in vat schroeven / moer aan binnenzijde / afdichtring) dat moet je maar zien.

Een tuinslang strak in een geboord gat steken: dat zal gaan lekken, en als je er per ongeluk tegenaan stoot, heel hard gaan lekken.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Die gelaste tonnen van ongeveer 200 Liter die iemand op het forum onlangs opengezaagd had, omdat ze gelast zijn en geen deksel hebben, slechts twee schroefdoppen, zijn betaalbaar (zeker zonder de doppen) , maar hoe maak je die schoon? En minstens zo belangrijk hoe maak je hierin een kraantje? Het plastig leek (pp?) leek vrij dik op de plaatjes van de zaagsnede, maar dik genoeg om het messing buitenkraantje zich zelf vast te laten tappen in een boorgat?

Ik zoek een oplossing voor een voedingvaatje dus het mag dus ook wat kleiner zijn, maar zeker niet lekken, want het is voor voeding, niet eenvoudig aanvulbaar regenwater.

Meerdere vaten krijg ik er nog niet door. Terwijl de regenton altijd leeg is, wanneer je het nodig hebt.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

schoonmaken kan als de bovenkant eraf is: bezem+slootwater of hogedrukspuit

messing kraan erin schroeven gaat niet mi; wel zoals boven geschreven: slangpilaartje etc.

Geplaatst:

Ja, ik zou zo'n ton dan intact willen houden, losse plaat erop leggen, maakt het tot een open bak. Die dopgaatjes zijn inderdaad wat klein voor de hoge drukspuit. De onderste helft zal nog gaan, maar dan heb je geen openingshoek meer om je spuitlans op de wand te richten.

Dus ik moet iets anders zoeken/bedenken.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Er zijn speciale koppelstukken te koop om ibc vaten aan elkaar te koppelen via de vatkraan aansluiting.

Het Staat nog op mijn verlanglijstje. Doe nu 5 ibc vaten via de bovenkant met tuinslang hevels. Werkt heel redelijk maar ze willen wel eens afslaan bij vrijwel lege tanks.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

• 3 years later...
Geplaatst:

Natuurkunde was niet mijn sterkste vak :)

Maar eerst even de situatie schetsen;
Ik heb een regenput van 2500 liter en wens nog eens 4000 liter extra voorraad aan te leggen met IBC vaten. Vanuit de regenput is er een waterpomp geïnstalleerd naar de binnenleiding voor wasmachine en andere.

Nu is mijn idee om het water van de IBC vaten in de regenput te laten vloeien d.m.v. communicerende vaten. Het niveauverschil tussen de bovenkant van de regenput en de onderkant van de vaten is meer dan 1 meter. De vaten staan op een verhoog van minstens 60 cm.

In de regenput zou ik een vlottersysteem bouwen, zodat de vaten niet onnodig zouden leeglopen, daar de regenput ook een overloop heeft.

Ik vroeg mij af dat de afstand tussen de regenput en de IBC vaten belangrijk is om de goede werking van de communicerende vaten niet te ondermijnen. De regenput bevindt zich in de voortuin en de regenvaten IBC achter de woning.

De afstand tussen het laatste vat tot in de regenput zou 25 à 30 meter kunnen zijn.

Mijn laatste vraag, wie kan iets meer vertellen over de diameter van de leiding tussen de 2 punten, ik zou toch al zeker voor 1 1/4" of om en bij de 32 mm gaan.
Ter info: de 4 vaten ga ik ook volledig isoleren, dat ik bij strenge vorst deze niet moeten laten leeglopen.

Geplaatst:

Je regenput en je vaten zijn niet echt communicerend. De bovenkant van je regenput ligt lager als de onderkant van je vaten. Je vaten gaan sowieso leeglopen in de regenput, de snelheid (debiet) waarbij, wordt bepaald door de diameter van de leiding. Maar deze snelheid is niet echt belangrijk voor jou, dus die diameter ook niet (tenzij voor verstopping), je hebt buffer genoeg in je regenput . Communicerend betekent dat de niveaus in de verschillende tanken op gelijke hoogte gaan staan, dit kan door onderaan te verbinden, of zelfs door een slang bovenaan (overheveling) zolang deze slang gevuld blijft met water en de voedende zijde  onder water blijft staan.

Geplaatst:

Bedankt voor de reactie.
Dat is correct wat je schrijft, vandaar dat ik had geschreven dat ik een vlottersysteem in de regenput ga moeten voorzien. Wanneer het waterpeil in de regenput daalt, dat er dan automatisch water wordt ingebracht vanaf de vaten. Het principe van toilet, dat is het eenvoudigste.
Ik zou dit ook elektronisch en elektrisch kunnen gaan sturen. M.a.w.de slang moet altijd afsluitbaar zijn.
Ik twijfelde over de lengte en de diameter van de slang. Materialen bestellen en zoveel energie er instoppen en erachter te moeten vaststellen dat iets niet lukt, zou spijtig zijn. 

Geplaatst: (aangepast)

ik gebruik hetzelfde principe tussen een opvang en 4 verzamel ibc tonnen daar ligt een 25 meter 20 mm pe slang tussen dat gaat prima.

Het hoeft niet snel te vullen je vlotter regelt het niveau.

Hier een linkje naar mijn 4 tonnen 

aangepast door eduro
aanvulling

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...