Rookie Geplaatst: 10 maart Geplaatst: 10 maart Ik heb het nog nooit gekweekt en nog nooit gegeten. Wat is het verschil tussen witte en paarse? Als ik er eentje zou moeten kiezen, welke zou ik dan nemen? Ik koop maar 1 zakje zaad, eerst maar eens proberen. Heel graag advies gevraagd. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 10 maart Geplaatst: 10 maart Volgens mij heb ik jou vorig jaar een aantal zaden van de blauwe koolrabi gegeven? Of toch weer niet, want je twijfelde. Quote
Rookie Geplaatst: 10 maart Auteur Geplaatst: 10 maart Toch niet... Ik heb wel meiraapjes, de koolrabi moest ik nog even bekijken. Maar jij hebt de paarse? Blauwe? Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 10 maart Geplaatst: 10 maart De blauwe en de Gigant. De laatste doe ik dit jaar niet, alles is eigenlijk al vol gepland. Ik had vorig jaar gelezen dat de blauwe het lekkerst was of gemakkelijker. Ik heb er een paar gewoon voorgezaaid, die ga ik binnenkort uitzetten. Maar ik heb er ook een aantal via wintersowing gezaaid een paar dagen ervoor. Ik zal morgen eens kijken hoe ver die zijn, want je kunt van mij wel 2 plantjes krijgen. 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 10 maart Geplaatst: 10 maart Ik heb altijd de paarse, die vind ik stukken mooier. De smaak is volgens mij echt niet anders, ik had dit jaar ook de witte(groene) gekregen van Jootje en ik proef geen verschil. Had het idee dat die witte wat hoger op hun stokje/steel stonden tijdens het groeien maar dat kan ook komen door de manier van opkweken bij de winkel waar de plantjes vandaan kwamen. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Petrasmoestuin Geplaatst: 10 maart Geplaatst: 10 maart (aangepast) Jij hebt ze vorig jaar toch gezien @Rookie? 10 maart aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Rookie Geplaatst: 10 maart Auteur Geplaatst: 10 maart Als de smaak niet uitmaakt ga ik inderdaad voor de paarse. Die ziet er wel erg leuk uit. Het lijken wel aliens, die bollen op een steeltje. Grappig! 1 Quote
Amarinde Geplaatst: 10 maart Geplaatst: 10 maart Wij hadden ze eerst ook nog nooit gegeten maar wilde ze wel gaan kweken. We hebben toen in de supermarkt er één gehaald om eens te kijken of we het eigenlijk wel lekker vonden. Bij ons viel het heel erg in de smaak, verrassend lekker en fris. Heerlijk in salades ook 😄. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 10 maart Auteur Geplaatst: 10 maart Dankjewel Amarinde! Ja, eerst eentje kopen, dat klinkt inderdaad naar iets, wat slimme mensen doen...🙃 Ik las dat het een beetje op een heel grote radijs lijkt, en radijs vinden we wel lekker. Ik heb maar gewoon een zakje besteld. Ik wil het eigenlijk snel in de grond hebben... 1 Quote
Amarinde Geplaatst: 10 maart Geplaatst: 10 maart Eerlijk is eerlijk, ik had het zaad ook al in huis voordat ik ging proeven😄, maar de bevestiging was leuk (en dus lekker😉) 1 Quote
Rookie Geplaatst: 10 maart Auteur Geplaatst: 10 maart Dank je!😄 Daar ging het me om, hoewel smaken wel verschillen. Quote
loes Geplaatst: 10 maart Geplaatst: 10 maart Rauw smaakt het inderdaad wel iets richting radijs of selderij. Gekookt meer richting bloemkool. Ik leerde de koolrabi kennen door de teeltwedstrijd jaren geleden. 3 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 10 maart Geplaatst: 10 maart Kijk even bij mijn recepten @Rookie Ik geloof dat er 2 lekkere op staan, in ieder geval een soepje. 2 Quote
MSDG Geplaatst: 10 maart Geplaatst: 10 maart Ik heb al enkele keren succesvol het ras Superschmelz geteeld en vind het een verbeterde bloemkoolsmaak. Radijs haal ik er absoluut niet uit, ook niet rauw. Voordeel van Superschmelz is dat het joekels kunnen worden van 1+ kg zonder vezelig te worden. Ze kunnen dus ook lang op de tuin blijven staan en dat vind ik altijd een voordeel. Wie zit er namelijk in twee weken tijd op 10 kilo koolrabi te wachten... Mijn toprecept is koolrabi in z'n geheel roosteren en dan serveren met een pikante paprikasaus, recept van Yvette van Boven: https://www.culy.nl/recepten/koolrabi-yvette-van-boven/ Het is even werk, maar het is een fenomenaal groentegerecht! Groen vs. paars maakt geen verschil in smaak, uiteindelijk eet je ze altijd zonder schil dus dan is het visuele verschil ook weg. Bonustip: gefermenteerd gaat het richting zuurkool maar blijft lekker stevig. 2 jaar op rij gefermenteerde koolrabi gemaakt met karwijzaad, heerlijk door herfstige/winterse salades. Kortom: topgroente, gewoon telen en lekker experimenteren. 4 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Rookie Geplaatst: 11 maart Auteur Geplaatst: 11 maart Dankjewel @MSDG, Superschmelz, die knoop ik in mijn oren. En lekker experimenteren: mijn hele tuin is een experiment, dus dat komt goed! 1 Quote
MSDG Geplaatst: 11 maart Geplaatst: 11 maart @Rookiemocht je een Lidl in de buurt hebben, er staat nu zo'n zadencaroussel en daar zit dat ras in. Is het enige koolrabiras wat ze verkopen. 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Rookie Geplaatst: 11 maart Auteur Geplaatst: 11 maart Dank! Helaas niet, maar ik kan wel aan iemand vragen, die er in de buurt woont. Quote
Gitta Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart Zou koolrabi het ook goed in potten doen? In mijn vakken geen plek meer namelijk..of gewoon naar volgend jaar zetten. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 13 maart Auteur Geplaatst: 13 maart (aangepast) Niet gehinderd door enige kennis van koolrabi, zou ik niet weten waarom niet. Gewoon doen, dan zie je het vanzelf. 13 maart aangepast door Rookie 1 Quote
MSDG Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart @GittaJa hoor, ze zijn wat minder veeleisend dan andere kolen qua voeding dus dat kan zeker. Beetje afhankelijk van de pot kan je er ook meer dan 1 kwijt. 😉 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Gitta Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Ik wil er dan inderdaad 1 per pot doen. Bedankt voor jullie advies. Eerst even kijken of ik potten over heb die geschikt zijn. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart @Gitta ik had er 4 in een mini van 30 x 30 cm. Dat kan best. Ze hebben dan alle ruimte. Ik had er een die niet zo goed groeide, Dus jammer om er maar 1 in de bak te zetten. Als die ene dan niet zijn best doet, dan heb je niet veel. 2 Quote
Gitta Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart Goed om te weten dat er 4 in een vak kunnen. Ik heb voor dit jaar nog niks. Maar voor volgend jaar. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart Ja deze. Als je de Gigant neemt niet, die wordt groter, dan kan er maar 1 in een vak. Maar je kunt ze ook in de Hero zetten, worden even groot. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.