Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb het nog nooit gekweekt en nog nooit gegeten.

Wat is het verschil tussen witte en paarse?

Als ik er eentje zou moeten kiezen, welke zou ik dan nemen?

Ik koop maar 1 zakje zaad, eerst maar eens proberen.

Heel graag advies gevraagd.

Geplaatst:

De blauwe en de Gigant. De laatste doe ik dit jaar niet, alles is eigenlijk al vol gepland. Ik had vorig jaar gelezen dat de blauwe het lekkerst was of gemakkelijker. 
Ik heb er een paar gewoon voorgezaaid, die ga ik binnenkort uitzetten. Maar ik heb er ook een aantal via wintersowing gezaaid een paar dagen ervoor. Ik zal morgen eens kijken hoe ver die zijn, want je kunt van mij wel 2 plantjes krijgen.

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb altijd de paarse, die vind ik stukken mooier. De smaak is volgens mij echt niet anders, ik had dit jaar ook de witte(groene) gekregen van Jootje en ik proef geen verschil. Had het idee dat die witte wat hoger op hun stokje/steel stonden tijdens het groeien maar dat kan ook komen door de manier van opkweken bij de winkel waar de plantjes vandaan kwamen. 

• Like 2
Geplaatst:

Als de smaak niet uitmaakt ga ik inderdaad voor de paarse.

Die ziet er wel erg leuk uit.

Het lijken wel aliens, die bollen op een steeltje.

Grappig!

• Like 1
Geplaatst:

Wij hadden ze eerst ook nog nooit gegeten maar wilde ze wel gaan kweken. We hebben toen in de supermarkt er één gehaald om eens te kijken of we het eigenlijk wel lekker vonden. Bij ons viel het heel erg in de smaak, verrassend lekker en fris. Heerlijk in salades ook 😄

• Like 1
Geplaatst:

Dankjewel Amarinde!

Ja, eerst eentje kopen, dat klinkt inderdaad naar iets, wat slimme mensen doen...🙃

Ik las dat het een beetje op een heel grote radijs lijkt, en radijs vinden we wel lekker.

Ik heb maar gewoon een zakje besteld.

Ik wil het eigenlijk snel in de grond hebben...

• Like 1
Geplaatst:

Rauw smaakt het inderdaad wel iets richting radijs of selderij. Gekookt meer richting bloemkool.

Ik leerde de koolrabi kennen door de teeltwedstrijd jaren geleden. 

• Like 3
Geplaatst:

Ik heb al enkele keren succesvol het ras Superschmelz geteeld en vind het een verbeterde bloemkoolsmaak. Radijs haal ik er absoluut niet uit, ook niet rauw.

Voordeel van Superschmelz is dat het joekels kunnen worden van 1+ kg zonder vezelig te worden. Ze kunnen dus ook lang op de tuin blijven staan en dat vind ik altijd een voordeel. Wie zit er namelijk in twee weken tijd op 10 kilo koolrabi te wachten... Mijn toprecept is koolrabi in z'n geheel roosteren en dan serveren met een pikante paprikasaus, recept van Yvette van Boven: https://www.culy.nl/recepten/koolrabi-yvette-van-boven/

Het is even werk, maar het is een fenomenaal groentegerecht! Groen vs. paars maakt geen verschil in smaak, uiteindelijk eet je ze altijd zonder schil dus dan is het visuele verschil ook weg. Bonustip: gefermenteerd gaat het richting zuurkool maar blijft lekker stevig. 2 jaar op rij gefermenteerde koolrabi gemaakt met karwijzaad, heerlijk door herfstige/winterse salades.

Kortom: topgroente, gewoon telen en lekker experimenteren.

• Like 4
Geplaatst:

Dankjewel @MSDG, Superschmelz, die knoop ik in mijn oren.

En lekker experimenteren: mijn hele tuin is een experiment, dus dat komt goed!

• Like 1
Geplaatst:

Zou koolrabi het ook goed in potten doen? In mijn vakken geen plek meer namelijk..of gewoon naar volgend jaar zetten. 

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Niet gehinderd door enige kennis van koolrabi, zou ik niet weten waarom niet.

Gewoon doen, dan zie je het vanzelf.

aangepast door Rookie
  • Like 1
Geplaatst:

Ik wil er dan inderdaad 1 per pot doen. 

Bedankt voor jullie advies. Eerst even kijken of ik potten over heb die geschikt zijn. 

Geplaatst:

@Gitta ik had er 4 in een mini van 30 x 30 cm. Dat kan best. Ze hebben dan alle ruimte.  Ik had er een die niet zo goed groeide, Dus jammer om er maar 1 in de bak te zetten. Als die ene dan niet zijn best doet, dan heb je niet veel.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...