Jeffert Geplaatst: 18 maart Geplaatst: 18 maart Hallo allemaal, Ik heb een vraagje over mijn perzik. Ik heb in 2023 een 2 jaar oude perzik benedicte aangeplant in mijn kas met het idee hier een mooie waaiervorm van te maken en zo elk jaar van heerlijke perzikken te kunnen genieten. Een 2 weken terug kwam hij in bloei en heb ik met een kwastje handmatig de bloemetjes bestoven. Helaas lijkt het er op dat boom nu een voor een alle bloesem laat vallen. De bloemblaadjes hebben een bruin randje maar niet bij alle bloemen. Heeft iemand misschien een idee wat er mis gaat ? Is het misschien een voedingsprobleem ? Of heeft de boom toch wat last gehad van de vorst ? of misschien is de boom gewoon nog te jong om vrucht te dragen? Tijdens de bloei heb ik een kacheltje in de kas gezet bij nachtvorst, maar ik heb wellicht een nachtvorstje gemist maar volgens mij heeft het niet heel hard gevroren deze winter ( kop van noord holland) Ik heb ook een nectarine staan, en die bloesem ziet er veel mooier uit, al bloeide de nectarine wel bijna 2 weken later ik zou graag weten of ik iets verkeerd heb gedaan zodat ik er volgend jaar op ben voorbereid Op de foto kun je de bruinige blaadjes van de bloesem zien niet alle bloemetjes hebben hier last van. hier nog een foto van de nectarine die overigens nog veel te jong is om vruchten te dragen ze is pas dit najaar aangeplant. hopelijk heeft iemand een antwoord met vriendelijke groeten, Quote
Frank Houweling Geplaatst: 18 maart Geplaatst: 18 maart Hoi Jeffert, Ik kan niet alles helemaal goed zien maar ga proberen je te helpen Ik zie wel wat verkleuring van de bloesem, maar dat lijkt simpelweg het uitbloeien van de perzik te zijn. De bloesempracht is dan jammer genoeg afgelopen, maar ook dat hoort bij de natuur. Je bomen zijn wel veel verder in bloei dan bij mij (zelfs in de kas!). Misschien is dat een verschil in locatie in het land, of dat je de kas een beetje verwarmt. Dat zou trouwens ook niet nodig moeten zijn: perzikbomen zijn (in rust) best wel goed winterhard, makkelijk tot -10 / -15 graden celcius. Alleen als de knoppen gaan schuiven of de boom in bloei staat is een perzik gevoelig voor vorst. Nu wat betreft je zorgen: als de bloembladeren vallen maar het 'knopje' blijft hangen, dan is er niets aan de hand, en is de boom mooi bestoven. Vallen de knopjes er met bloembladeren en al af? Dan is de boom waarschijnlijk toch niet goed bestoven. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
sluipwesp Geplaatst: 19 maart Geplaatst: 19 maart Ik denk niet dat je iets verkeerd hebt gedaan. Ik vraag mij wel af of de struik vorig jaar ook bloemen had en misschien zelfs vruchten? Quote
Jeffert Geplaatst: 19 maart Auteur Geplaatst: 19 maart Bedankt voor de antwoorden, de perzik laat de complete bloemknoppen vallen in tegenstelling tot de nectarine die alleen de bloemblaadjes laat vallen. Maar ik houd nog hoop, er zitten nog een aantal bloemetjes aan momenteel. Ik had begrepen dat de benedicte één van de eerste rassen is die bloeit en ik vermoed dat de nachten hier wat milder zijn als bij jullie Frank. Hier in de kop van noord holland zitten we tussen de Noordzee, Waddenzee en ijselmeer ingesloten dat zorgt dat wij minder vorst hebben in de nachten. Misschien dat daardoor de boom iets eerder in bloei kwam. Ook heeft de kas van smorgens tot savonds de zon te pakken en zijn de ramen momenteel niet gewit De boom heeft vorig jaar geen vruchten gegeven nog, we hebben hem in het najaar van 2023 geplant en in het voorjaar afgeknipt om hem te laten vertakken. met vriendelijke groet Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.