Antoine Geplaatst: 13 juni 2012 Share Geplaatst: 13 juni 2012 Hallo, Ik wilde van mn Stokslabonen een aantal bonen laten drogen voor een volgend jaar. Maar hoe? Want... Buurman had het zelfde gedaan, maar kreeg vorig jaar Stokslabonen die niet hoger kwamen dan een meter De tuinmeester vertelde me dat dat kwam omdat er wellicht op het complex een kruising is ontstaan tussen stok- en stoelbonen. Hoe zit dat precies? En met welke gewassen kan het het beste? Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeanne-heijmans Geplaatst: 13 juni 2012 Share Geplaatst: 13 juni 2012 voor het ras wordt aanbevolen, coco de praque, en stokkievits[vind ze maar] Zelf zaad verzamelen is als volgt,zoek eerst de rijpe peulen uit bij sterke planten. Pluk de peulen wanneer ze droog zijn, laat ze verder drogen op een goed geventileerde plek in de schaduw. Laat de bonen drogen aan de lucht. Bewaar de bonen in een plastic zak voor voedingswaren. en leg ze in de groentebak, van de koelkast. tot u ze nodig hebt. Dit alles uit mijn moestuin boek Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Antoine Geplaatst: 13 juni 2012 Auteur Share Geplaatst: 13 juni 2012 Dat snap ik allemaal, maar hoe zit dat met kruising? gr Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeanne-heijmans Geplaatst: 13 juni 2012 Share Geplaatst: 13 juni 2012 Ja sorry dat staat er niet,moet je op andere wachten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 13 juni 2012 Share Geplaatst: 13 juni 2012 De tuinmeester heeft gelijk, kruisbestuiving inderdaad (insecten of wind). Hoe te voorkomen? Dan zou je de bonen onder insectengaas kunnen telen tijdens de bloei om kruisbestuiving door insecten te vermijden. Let wel de meeste bonen zijn zelfbestuivend alleen de pronkboon schijnt wat minder zelfbestuivend zijn. Dat zal ook wel rasafhankelijk zijn. Meer lees je hier, erg nuttig leesvoer: http://www.denationaleproeftuin.nl/proeftuin/forum/thread-view.asp?threadid=540&posts=23 Zou het gewoon proberen onder anti-insectengaas, blijft alleen de kruisbestuiving door de wind nog over maar die kans is vrij klein. Na de bloei het insectengaas verwijderen (zorg wel dat je weet welke bonen je moet laten hangen voor zaadoogst). Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.