woldistel Geplaatst: 8 april Geplaatst: 8 april Op 7-4-2025 om 16:05, sygys zei: het goedkoopste wat je momenteel kan doen is de potgrond gewoon op een bult in de tuin bewaren in de winter en dan in het voorjaar deze weer opscheppen en mengen met goede compost Dat doe ik al jaren en jaren, soms op de composthoop, maar meestal schep ik de restanten uit de potten en gaan ze in een grote bak. Compost van eigen kweek erbij en gaan met die banaan. Potgrond is echt niet op na één seizoen. Het is ook een beetje afhankelijk wat je er zelf bij doet, qua bemesting en welke plant je erin gekweekt hebt. Dit geldt alleen voor de grond die ik buiten gebruik, trouwens. Voor binnen gebruik ik wel een nieuwe zak schone grond en de restanten daarvan gaan gewoon op de compostbult. Ik probeer daardoor te voorkomen dat ik rouwvarenmugjes e.d. in huis kweek. Al met al koop ik bij elkaar elk jaar in totaal een stuk of zes zakken potgrond van 40 liter. Bij gekochte potgrond maakt het mij persoonlijk niet uit of er stukjes hout of vezelige propjes inzitten. Gaan eruit en op de composthoop. Ik denk dat er een flinke handel is in inkoop en verkoop uit verschillend bronnen, waaronder het gft afval. En daar gooien mensen ook vanalles in, wat er niet in hoort. En dan is het natuurlijk ook zo dat je van de goedkoopste niet de beste kwaliteit hoeft te verwachten. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 8 april Auteur Geplaatst: 8 april Hier heb ik ook een grote bak, waar de grond in bewaard wordt. Als ik dat nodig heb gaat er wat voeding door. Als er een pot of bak leeg moet, gaat de inhoud op de grote hoop. Zo wordt alle grond een beetje gerecycled. 1 Quote
driepinter Geplaatst: 8 april Geplaatst: 8 april Ik heb vorig jaar en dit jaar ook flink wat zakken potgrond aangekocht, vooral voor het opvullen van de moestuinbakken, (laten we zeggen dat ik er menig kilo's groenten en fruit van de allerbeste kwaliteit voor had kunnen kopen bij de groenteboer 😂). Ik ga er vanuit dat dit voor de moestuinbakken een min-of-meer eenmalige uitgave was, en dat ik het dit verder kan aanvullen met mulch of met potgrond wat bijv straks weer uit de aardappelzakken komt met de oogst. En ja, ik kom vaak uit op de allergoedkoopste potgrond van de bouwmarkt. Misschien niet de allerbeste grond , maar goed genoeg, en ik ga toch wel mest bijgeven. Maar ik heb dan ook nog nooit glasscherven of vliegjes of brokken plastic aangetroffen. Naast de prijs is gemak ook doorslaggevend voor mij : er zitten hier verschillende bouwmarkten dichtbij , en daar kun je in tegenstelling tot tuincentra ook vaak 's-avonds terecht. Wel moet ik nog een keer zo'n bollenkistje met gaas onderin halen van marktplaats ,om de potgrond te kunnen zeven voor als ik zaaigrond wil maken. 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 8 april Geplaatst: 8 april Ik meen dat ik ergens op dit forum heb gelezen dat mensen hun grond invriezen om eventuele insekten en/of eitjes te doden? Weet niet meer zeker of dat hier was, maar ik vraag me nu wel af hoe dat precies werkt. Want ik heb een heleboel grond van buiten, die ik als potgrond wil gebruiken, gezeefd en aangevuld met compost. Dan is de beestjes er uit wel prettig. Zou een half uurtje in de oven op 80 niet hetzelfde effect hebben? Stuk sneller. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
donaldk Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april Vriezen of juist stomen/verhitten voor zaaimedium. Hoorde van Van der Knaap verkoper dat ze zijn begonnen met inzamelen kokos, maar dat is nog maar een klein deel. Wortels eruit, stomen en 30% bij 70% nieuwe kokosvezel. In commerciele teelt waarbij medium/substraat wordt hergebruikt wordt er veelal gestoomd. Tot volle grond aan toe, zoals bekend van de Chrysantenteelt. gedurende de plantwissel elke drie jaar, schadelijke aalties dood via stomen volle grond. 2 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Tanja65 Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april Tnx @donaldk. Heb je ook enig idee hoe lang er gevroren moet worden? Dat lijkt me toegankelijker dan stomen. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Petrasmoestuin Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april @Tanja65 als er een paar dagen vorst is geweest, dan is de grond toch al bevroren geweest? 2 Quote
Dahli Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april @Tanja65 ik heb vorig seizoen wel eens een grote schaal met (nieuwe) Fleurella in de magnetron gezet. Ik had namelijk gemerkt dat er rouwvarenvliegjes/larven inzat. De grond uit de magnetron heb ik toen gebruikt om (binnen) te zaaien. Voor grotere hoeveelheden is de magnetron natuurlijk niet handig. Ander nadeel is dat ook de goede organismen dood gaan. 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april 2 uren geleden, Petrasmoestuin zei: @Tanja65 als er een paar dagen vorst is geweest, dan is de grond toch al bevroren geweest? Zeker. Maar daarna is er weer alle gelegenheid geweest voor beestjes om zich te vestigen/vermeerderen in de bakken. Ik gok het daar niet op. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Tanja65 Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april @Dahli ik heb geen magnetron (meer), tenminste, niet in gebruik. Ergens op zolder nog een oude geloof ik. Maar ik heb het niet zo heel erg op magnetrons. Vind bevriezen een fijnere methode. 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Tanja65 Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april Ik heb inmiddels zes grote ziplock-zakken grond boven in de vriezer liggen. Twee met zaai- en stekgrond, en vier met potgrond (voor binnen). De rest van de grond blijft buiten en dat is minder erg als er beestjes in zitten. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
rorror Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april Wel langgenoeg invriezen en het liefst iets van -20. Anders na ontdooien komen ze weer tot leven. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Tanja65 Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april Onze vriezer is -18, zou dat voldoende zijn? Anders moet hij overgepakt, en de andere vriezer op standje -21. En hoe lang is ‘lang genoeg’? 48 uur? Een week? Ik heb echt geen idee. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Tanja65 Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april Also ik online zoek, lees ik eigenlijk alleen maar instructies om de potgrond te steriliseren dmv warmte, zoals oven, magnetron etc. Misschien helpt bevriezen helemaal niet 🥴. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 10 april Geplaatst: 10 april Bevriezen helpt niet. In gebieden waar het in de winter meer dan 20 graden vriest hebben ze ook last van bacterie- en schimmelziektes en allerlei beestjes in de grond. Alleen verhitten werkt (minimaal 70 graden). Ik zou geen potgrond in oven of magnetron doen want bij verwarmen gaat dat ontzettend meuren. 2 Quote
Dahli Geplaatst: 10 april Geplaatst: 10 april 8 uren geleden, Brabantse Tuinprins zei: want bij verwarmen gaat dat ontzettend meuren. Schaal met water en citroenschijven erin, verwarmen en de ‘meur’ is weg. 1 Quote
donaldk Geplaatst: 18 april Geplaatst: 18 april https://www.marktplaats.nl/v/tuin-en-terras/aarde-en-mest/m2248310195-potgrondzakken-te-koop-voor-het-goede-doel 2,50 euro bij volume. Richting de Kust in Zuid-Holland 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Petrasmoestuin Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april Op 7-4-2025 om 16:05, sygys zei: erboven er ook nog een halve kilo niet bio is toegevoegd. Waar lees ik dat @sygys? Quote
Dahli Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april (aangepast) 1 uur terug, Petrasmoestuin zei: Waar lees ik dat In de productinformatie op de foto’s van Rookie in haar openingspost. Boven de BIO-meststof zie je nog een meststof genoemd (met een andere samenstelling). 20 april aangepast door Dahli Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april Ik vind dit soort verpakkingen altijd moeilijk te lezen. Het lijkt mij wel weer in instinker, zoals zo vaak gebeurt. Ik heb het idee dat wat je koopt nooit helemaal 100% zuiver is, Zekerheid heb je nooit denk ik weleens. 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 24 april Geplaatst: 24 april Wat ik zo vreemd vind is dat ik 2 trays van 40 stuks Afrikaantjes heb voorgezaaid. In de 1e tray hele goedkope potgrond die mijn man voor bloemen en planten in de tuin gebruikt. Hier is de helft van de Afrikaantjes opgekomen. In de andere tray waar ik de potgrond van Zimmermann heb gebruikt, daar is niets opgekomen en bij sommige zie ik wat schimmelachtige grond. Is die grond dan vochtiger? Ik heb de tray die niet opkwam maar in de werkplaats gezet, geen ruimte nu in huis. Genoeg zaden hier. Voortaan gewoon direct buiten zaaien half mei. Later maak ik wel fotos van de verpakking van de super goedkope grond. Die van Zimmermann heb ik al eerder geplaatst. 1 Quote
Flup Geplaatst: zondag om 07:33 Geplaatst: zondag om 07:33 On 4/10/2025 at 7:06 AM, Brabantse Tuinprins said: Bevriezen helpt niet. In gebieden waar het in de winter meer dan 20 graden vriest hebben ze ook last van bacterie- en schimmelziektes en allerlei beestjes in de grond. Alleen verhitten werkt (minimaal 70 graden). Ik zou geen potgrond in oven of magnetron doen want bij verwarmen gaat dat ontzettend meuren. Kan prima, bij mij stonk het in ieder geval niet. Maar... omslachtig is het wel. Ik heb dat in het verleden gedaan om eventuele varenrouwvliegjes te doden. Doe ik nu niet meer, is mij te omslachtig. Liever lui, dan moe. Mijn favoriete potgrond was er niet, dus partnerlief heeft nu andere soorten potgrond gekocht. En daar zit echt super potgrond bij. Ben benieuwd hoe de planten het doen, maar qua structuur is het in ieder geval precies wat ik wil. @Petrasmoestuin Zonde van die dure potgrond, maar vooral jammer van de zaden die niet op zijn gekomen. Was de structuur goed? En hoe was de voedingssamenstelling van de potgrond? Quote
Rookie Geplaatst: zondag om 08:01 Auteur Geplaatst: zondag om 08:01 27 minuten geleden, Flup zei: En daar zit echt super potgrond bij. Nu ben ik echt super benieuwd @Flup... Welke? Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: zondag om 09:20 Geplaatst: zondag om 09:20 Mijn idee is dat potgrond die schimmelt compost bevat die nog 'nawerkt', dus waar het composteringsproces nog wat aan de gang is. Ik gebruik alleen professionele potgrond maar sinds daar de afgelopen jaren een hoger deel compost in zit (vanwege de overeenkomst van potgrondleveranciers om minder turf in hun potgrond te stoppen) zie ik af en toe toch ook wat schimmel in de kluit zitten. Ik weet zo goed als zeker dat dat eerder niet het geval was. Quote
Dahli Geplaatst: zondag om 17:21 Geplaatst: zondag om 17:21 Vandaag heb ik al mijn peperplanten overgepot naar hun op 1 na laatste pot (3 liter). Daarvoor heb ik een mengsel gebruikt van de samengeperste kokosblokken van Action (foto 1) en universele potgrond (foto 2 en 3). Wat me opviel is dat de kokosgrond zodra je daar water bij doet om te kunnen gebruiken, een erg chemische lucht verspreidt. Bijna chloorachtig. Er zullen vast wel meer gebruikers zijn, komt dat jullie bekend voor? En moet ik me zorgen maken? Ik heb er een verhouding van ongeveer 50-50 van gemaakt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.