rorror Posted April 27 Posted April 27 Cocos zou gewoon naar kokos vezels moeten ruiken, als ik het gebruik heb ik er geen chloorlucht van. Heb je een emmer gebruikt om de kokus te weken? Misschien dat die emmer niet goed was uitgewassen? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Dahli Posted April 27 Posted April 27 Wel een emmer inderdaad, maar daar heeft nooit iets van zeep of zo in gezeten. Vreemd. Morgen verder met verpotten, nu van de tomaten. Hoop dat het volgende blok het niet heeft. Quote
Gitta Posted April 28 Posted April 28 Op 9-4-2025 om 13:27, Dahli zei: heb vorig seizoen wel eens een grote schaal met (nieuwe) Fleurella in de magnetron gezet. Hoelang in de magnetron? Ga ik dat eens proberen volgend seizoen. Quote
appelvrouw Posted April 28 Posted April 28 21 uren geleden, Dahli zei: Wel een emmer inderdaad Geen chloor in het drinkwater toevallig? Bij mijn vorige woonplek gebeurde dat ik rook het alleen als ik een douche nam. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dahli Posted April 28 Posted April 28 2 uren geleden, appelvrouw zei: Geen chloor in het drinkwater toevallig? Volgens mij niet, nooit geroken. Het kwam echt uit de emmer met kokosblok, die geur. Dit koop ik niet meer, krijg er geen prettig gevoel bij. Quote
appelvrouw Posted April 29 Posted April 29 Dat snap ik. Ik heb nog zo’n blok liggen van de Aldi ik zal daar ook eens goed letten op de geur. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
driepinter Posted April 29 Posted April 29 Ik heb weleens gehoord dat die kokosblokken een hoog zoutgehalte kunnen hebben vanwege verwerking van zeewater, misschien dat dat die lucht verklaard? . En op de website van diana's mooie moestuin ( https://www.mooiemoestuin.nl/dood-en-leven/ ) staat "Onder de pepers zaait ze wel dood en verderf" . Dat ging overigens over zaailingen en niet over grotere plantjes , maar misschien toch even iets om in de gaten te houden. 3 Quote
Dahli Posted April 29 Posted April 29 (edited) Dank voor de link @driepinter. Gelukkig heb ik het spul nooit puur gebruikt en ook nooit als zaaimedium. Alleen gemengd met normale potgrond voor het oppotten van echt grotere planten. Ik heb trouwens hetzelfde mengsel (50 /50) wel gebruikt in de kweektafel. Daar is reuzenblad en sla in gezaaid en dat heeft het uitstekend gedaan, veel kunnen oogsten. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee! Edited April 29 by Dahli 1 Quote
Arja Posted April 29 Posted April 29 Hier is ook net een kokosblok van Action in het water gezet, en het meurt enorm. Het ligt dus niet aan jou, Dahli. 3 Quote
Dahli Posted April 29 Posted April 29 1 uur geleden, Arja zei: het meurt enorm Chemische lucht toch? Vind je ook niet? Eigenlijk wil ik een mailtje sturen naar Action met een vraag hierover, maar ik denk vergeefse moeite omdat de gasten op de klantenservice waarschijnlijk nog nooit potgrond o.i.d. in het echt gezien hebben. Ik heb trouwens ook de gecomprimeerde normale potgrond van Action gekocht, die ruikt normaal. 1 Quote
Dahli Posted April 29 Posted April 29 Dit lees ik overigens op een site over de Action cocopeat (niet de site van Action). Misschien ruiken we dat magnesiumzout. “Afijn, staat het niet op de verpakking dan kun je er vanuit gaan dat het onbemest kokosvezel is... Het verhaal dat hier zouten aan toegevoegd zijn heeft te maken met dat kokosvezel tijdens de productie altijd eerst gebufferd dient te worden om het een geschikt plantmedium te maken. De kokosnoot schaal wordt dan eerst vermalen tot vezel, dit vezel heeft een enorme opslag capaciteit voor water, maar het heeft ook de eigenschap een enorme hoeveelheid magnesium op te nemen. Hiervoor wordt de droge gemalen kokosvezel dan eerst geruime tijd in zeewater (het zout in de zee is calcium en magnesium) gedompeld dan zal het zich volledig verzadigen met magnesiumzout. Dan wordt het weer in blokken geperst en gedroogd. Zou men dit proces van bufferen overslaan dan is de vezel dus onverzadigd en zal bij de eerste keer dat het nat wordt gemaakt alle magnesium uit het water trekken. En magnesium is een meststof voor planten en hier zullen dan tekorten ontstaan. Dus ongebufferd kokosvezel is ongeschikt om planten op/in te groeien. Alles wat doorgaans wordt verkocht als plantmedium is dus gebufferd met magnesiumzout.” 2 Quote
driepinter Posted April 29 Posted April 29 2 uren geleden, Dahli zei: wil ik een mailtje sturen naar Action met een vraag hierover, maar ik denk vergeefse moeite omdat de gasten op de klantenservice waarschijnlijk nog nooit potgrond o.i.d. in het echt gezien hebben. Ik heb onlangs die action klantenservice benaderd om te vragen welke meloenzaadjes ik bij hen had gekocht . Op het zakje stond namelijk een plaatje van een meloen met groen vruchtvlees, terwijl de soortnaam die op het zakje stond, Charentais, een meloen is met oranje vruchtvlees. Hier hun reactie 🤡 2 Quote
rorror Posted April 29 Posted April 29 Ik denk dat ik u verder kan helpen: Hartelijk dank dat u hierover ons informeert. Ons advies van het hoofdkantoor is, ga naar één van onze winkels, één van de medewerkers daar kan u verder helpen met uw vraag. We weten helaas niet in welke filiaal deze medewerker werkt en wie dit persoon is, dit vanwege ons groot wisselend personeelsbestand. Wij wensen u een voorspoedige zoektocht naar dit persoon en hopen dat u snel de informatie vindt die u zoekt. Mocht u nog verdere vragen hebben, aarzel dan niet om ons opnieuw te benaderen. Wij vertrouwen erop dat uw vraag daar naar tevredenheid beantwoord wordt. Met vriendelijke groet, Jane Doe. 3 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Rookie Posted April 30 Author Posted April 30 Mijn nieuwe potgrond, lokaal gekocht en uit Duitsland afkomstig. Is dit wat? Het ziet er wel goed uit en het voelt ook goed, niet veel grove stukken, maar best redelijk fijn. 3 Quote
Petrasmoestuin Posted April 30 Posted April 30 Waar heb je die gehaald? Ik moet zaterdag weer heel veel zakken halen. Quote
Petrasmoestuin Posted May 2 Posted May 2 (edited) Stom van mij om niet gelijk de reclamefolders in het weekend te bekijken. Ik las het woensdag en toen hadden wij geen fut meer om de zakken te gaan halen. Vandaag gingen wij en toen waren ze uitverkocht bij de zaak waar ik de Augustiner heb gehaald. Ik heb eens wat opgezocht op internet. Dit staat er: Voor potgrond is een pH-waarde tussen de 5,8 en 6,5 optimaal. Bij een pH-waarde van 4 of lager zullen de wortels van de gewassen niet goed kunnen groeien. Bij hoge pH-waardes (hoger dan 7) kunnen de gewassen niet profiteren van belangrijke voedingsstoffen. En elders staat er dit weer: Wat is de juiste zuurgraad voor potgrond? De juiste zuurtegraad van potgrond ligt tussen 5,8 en 6,2. Bij pH-waarden hoger dan 6,2 kan er fosfaat (in de vorm van calciumfosfaat) neerslaan. Hierdoor wordt het minder makkelijk beschikbaar voor de plant. De Augustiner heeft PH 5,8 waarde. Kost 2,69 euro per zak. De Giro heeft PH 5,8 waarde. Normaal 5,99 euro per zak, nu in de aanbieding 3,99 euro per zak t/m morgen. De Profi heeft PH 6,8 waarde. Kost 9,95 euro per zak. Ik heb dan maar 6 zakken Augustiner gehaald in de hoop dat ze binnenkort nog de Giro binnenkrijgen. Soms duurt de aanbieding langer dan een week. Wij wilden eigenlijk 10 zakken Giro halen. Wie heeft er veel verstand van, welke van de 3 is de beste grond? Edited May 2 by Petrasmoestuin Quote
rorror Posted May 2 Posted May 2 19 minuten geleden, Petrasmoestuin zei: Wie heeft er veel verstand van, welke van de 3 is de beste grond? Zou graag de inhoud van de zakken willen zien. PH maakt op langere duur voor mij niet zoveel uit als je in potten kweekt. De regen en tijdens het water geven veranderd het PH gehalte toch. Deels door uitspoeling en ander deel door wat de PH waarde van het water is. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
donaldk Posted May 5 Posted May 5 (edited) Waar komt de voorkeur voor de duurdere Giro vandaan? De duurste is dit Private label https://www.bauvista-profi.de/de/produktuebersicht/category/erden-rinden, specifiek deze: https://www.bauvista-profi.de/de/artikel/tomatengemueseerde. Gemaakt door https://euflor.de/index.html#sortiment_aktuell. Zonder turf geen H1, geen H2-4, laat staan H5-H10 (zwartveen). Dit assortiment gaat richt Vega. De Bauvista Profi tomatengrond bevat koemest, anderen Bauvista mixen hebben deels geen koemest. Maar ook deze heeft slechts de standaard 20% organisch materiaal en ook bosbouwproduct/houtvezel. Giro claimt 40% Organische Substanz, maar er is verschil tussen materiaal van organische oorsprong en droge stof, die laatste is eigenlijk atijd 20%. Augustiner is voor mij niet leesbaar. Edited May 5 by donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Petrasmoestuin Posted Thursday at 05:53 PM Posted Thursday at 05:53 PM Ik voel me flink belazerd door de Augustiner. Ik zei een poos geleden al tegen mijn man dat ik de aarde naar petroleum vind stinken, maar nu had ik een kleinere bak gevuld en ik haalde er metalen draad uit. Toen ging mijn man kijken en hij haalde er nog meer verdachte dingen uit, zoals een T-rap. Ik vind ook dat het er erg donker uitziet en de lucht dus. Intussen hebben wij al zo'n 7 of 9 zakken in grote bakken gevuld en dat kunnen wij er niet uit gaan halen. In sommige bakken staan al groente. Wij hebben er nog wel 3 liggen, dus wij gaan eerst eens praten als wij tijd hebben en eisen om een aantal andere zakken. Ik hoop dat mijn groente het wel gaat doen in die stinkgrond. Het gaat dus niet om hondenkoekjes, dat is alleen het zakje waarin wij het hebben gedaan. Je ziet een t-rap en metaal. Ik had ook al eerder een stukje glas gezien. Toen weggegooid. Maar nu ga ik opletten. 2 Quote
appelvrouw Posted Thursday at 06:25 PM Posted Thursday at 06:25 PM Das echt naar Petra je wilt dat niet. Zeg Rookie ik was benieuwd heb jij al wat gehoord van de Aldi? Van de klacht van de potgrond? Ik in ieder geval nog niets… 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Gitta Posted Thursday at 07:04 PM Posted Thursday at 07:04 PM @Petrasmoestuinwat erg dat al die troep in die zakken met grond zit. Ik ben met mijn laatste zak moestuinmix bezig. Daarna ga ik ook opzoek naar een andere grond. Hopelijk kom ik niet dit soort dingen tegen in de grond. 1 Quote
Rookie Posted Friday at 04:18 AM Author Posted Friday at 04:18 AM 10 uren geleden, appelvrouw zei: Zeg Rookie ik was benieuwd heb jij al wat gehoord van de Aldi? Nee, ik heb ook nog niets gehoord. Ik zal binnenkort eens langs de bedrijfsleider gaan, dat is toch mijn eerste aanspraakpunt. Daar hebben we de klacht neergelegd en hij heeft alles doorgestuurd naar het hoofdkantoor. 1 Quote
bonnie f Posted Friday at 05:22 AM Posted Friday at 05:22 AM Het is blijkbaar lastig om aan goede grond te komen. Ik was zo naïef om het lokaal via een vereniging voor een goed doel te kopen. Brachten ze het ook nog aan huis. Wat een zooi. Steentjes te grote van knikkers, stokjes, plastic en hopen. En echt groeien doen de plantjes niet.... 3 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Recommended Posts