Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een aantal tomatenplanten staan in onze proefkas, ik zie op 1 blad het volgende verschijnen. Wat is dit? Voedingstekort (het zit onderin)? Ziekte?

WhatsApp Image 2025-04-04 at 11.30.55.jpeg

Geplaatst:

Welkom, 

Heb je de zoekfunctie al ontdekt?

Dan kan je misschien aansluiten bij dit oude topic:

1 uur terug, JS123 zei:

onze proefkas

Wij zijn hiier helemaal niet nieuwsgierig, maar als het om planten gaat vergeten we dat. 😉

Er is ook een vorsteltopic. 🤫

Succes.

• Like 5
Geplaatst:

Ha dankje!

Om even in het nieuwsgierige te blijven. We zijn een bedrijf, en doen proeven met allerlei planten. De kas is vol automatisch, dus ramen, schaduwdoek en temperatuur alles automatisch via een computer en sensoren. Vorstschade is dus niet mogelijk, ik zal die link even bekijken 😄

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Ik volg @rorror dat is het meest waarschijnlijke,  kan je wat meer informatie geven, een foto van de hele plant,  is dit het onderste blad ? En heeft die eventueel eerst ergens anders gestaan? wanneer verpot ?

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Plant is 2 weken geleden verpot naar een grotere pot. We meten de zonnen watt, die was afgelopen tijd prima op niveau dus dat lijkt me ook sterk. Daarnaast is het alleen de rechter kant van het blad.

De rode cirkel is waar het blad aan zat, het kleinere rode cirkeltje is exact de plek waar het blad aan zat. Het zijn totaal 5 planten. We hebben ze zelf opgekweekt uit zaad. Ras = moneymaker. Dit hebben we gedaan zodat we rauwe planten hebben voor de proef (zonder gewasbeschermingsmiddelen).

Zoals je ziet op de tweede foto moeten we nog even dieven. We geven ze geen voeding of iets anders mee. Planten staan in een kas waar chrysanten, sla en rozen staan. Maar, we werken met strike hygiëne protocollen. Dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er een virus of schimmel in zit. De plant geeft daar ook geen aanwijzingen voor.

Vandaar mijn verdenking naar tekort aan voeding? 😅

image.thumb.png.2ee79248e97c4ea5519ae8d38c0b4dc8.png

WhatsAppImage2025-04-04at20_57_21.thumb.jpeg.76918ea2ce0bc0117b2a711c7a79ca64.jpeg

Als ze 2 weken geleden pas zo ruim verpot zijn en er is ook nog geen vruchtvorming zou ik niet verwachten dat er voedelsgebrek is, ze staan ruim ingepot. Het lijken me gewoon de eerste kleine bladeren die het eerder wat moeilijker gehad hebben, niks mis mee, zonnebrand kan alsnog als die eerder onder veel minder lichtomstandigheden zijn opgegroeid, je kan de laagste bij de grond sowieso beter verwijderen, ook je dieven (verlies van voeding) tenzij je meerstammig wil telen. Hier geef ik ze meestal pas voedsel bij als de eerste vruchtjes zich beginnen vormen in pot.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Met zo'n witte plek is het zeker geen gebrek aanvoeding waar dat door komt.

Hoe voelde die plek aan, je hebt daar geen antwoord op gegeven?

Om een idee te geven hoe snel je blad verbranding kan hebben als je jongen planten niet hebt afgehard. Kan je naar UV index kijken.
Heb zelf wel eens jongen planten zonder af te harden in de zon gezet, met een te hoge UV index.
15minuten zon op het jonge blad, was voldoende om het blad te doen verbranden.

Het kan natuurlijk zo zijn, dat je schaduwdoek hebt gebruikt die dag, maar er net een straaltje zon langs het doek langs ging en een deel van het blad heeft geraakt.

• Like 1

Verbranding lijkt me de meest voor de hand liggende. Echter heb ik ook tomaten die dit hebben waarvan ik zeker weet dat ze niet verbrand zijn. Er zijn echt 1000 dingen die fout kunnen gaan bij tomaten ben ik achter gekomen. 

aangepast door sygys
Geplaatst:

Jonge tomatenplanten kunnen best wat extra voeding gebruiken (1 of 2 keer meststof als ze jong zijn in totaal).

En zorgen dat ze niet te nat staan.

Verbranden zie je meestal eerst op de randen van een blad.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...