Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nee, asbest wordt niet opgenomen door planten.

Asbest is inert en als zodanig niet gevaarlijk.

Inademen is weer een heel ander verhaal, maar de moestuin is veilig.

• Like 1
Geplaatst:

Vroeger in mijn jeugd veel asbestplaten kapotgeslagen bij het slopen van kassen bij de kweker waar ik destijds werkte. Geen blauw asbest, maar van die eternitplaten,   Ik hielp in mijn jeugd ook mee het sjouwen van de slang bij het spuiten ven bestrijdingsmiddelen, Zonder mondmasker, zonder handschoenen, met middelen die tegenwoordig allang niet meer mogen, en de enige waarschuwing die je kreeg was dat je zoveel mogelijk rekening moest houden met de windrichting en dat je het spul beter niet kon inademen. Andere tijden.

Ik vind het een goede zaak dat het gebruik van asbest en giftige stoffen aan banden is gelegd vanwege de gezondheidsrisico's op lange termijn, maar persoonlijk vind ik, in het geval van asbest,  het een beetje overtrokken dat er tegenwoordig meten mannen in witte pakken moeten opdraven bij het minste of geringste stukje asbest wat ze vinden.  Zolang je maar weet dat het gevaar zit in stofdeeltjes alleen die je dus zeker niet moet inademen, zou ik me niet te druk maken erover,

Geplaatst:

Vind het niet zo overtrokken, als je 20jaar voor een bedrijf werkt en 5dagen per week met gevaarlijke stoffen werkt lijkt het me goed om je werknemers te beschermen. Doe je dat niet, dan heb je na x zoveel jaren een percentale aantal werknemers die ziek geworden kunnen worden en komen er rechtzaken.

Geplaatst:

De vraag was: nemen de planten asbest op?

Daarop is het antwoord: nee.

Dat asbest verder een gevaarlijk goedje is, mag wel bekend zijn.

Daar kan je naar mijn idee niet voorzichtig genoeg mee zijn.

• Like 5
Geplaatst:

Als iemand die woont in het dorp naast Kapelle-op-den-Bos waar de Eternitfabriek staat en weet hoeveel mensen hier in de regio gestorven zijn aan longkanker, of ze nu in de fabriek werkten of niet, zou ik sowieso héél voorzichtig zijn met asbest. Ook als het over stukken in de grond gaat. Opnemen door groenten zal misschien niet gebeuren maar als je bezig bent in de grond zelf en die is droog, dan zou ik écht een mondmasker dragen. 

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...