Margareth Geplaatst: 13 augustus 2012 Geplaatst: 13 augustus 2012 sja en je hoeft ook geen buren te hebben om ziekte te krijgen... ik heb geen buren en toch ook aardappelziekte... t komt ook gewoon 'aanwaaien'...en t weer is natuurlijk bar en boos... maar in de kas is er nog niets aan de hand... Roma tomaten doen het vrij goed, de Ida Gold ook buiten en de cherrytomaat van Ge uit Gran Canaria... zelfs de gestekte dieven gaan als een trein daarvan! Quote
Volkstuingroentje Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Ook hier, hetzelfde probleem.Gisteren nog niks aan de hand, vanmorgen om 8 uur al op de tuin en duidelijke donkere vlekken te zien op het blad en een paar gezien op een stam. Het waren al late aardappelen, maar ik had ze graag nog wat langer laten staan. De bloemen waren nog zo mooi in bloei, het was eigenlijk te vroeg om de aardappelen te rooien.Toch direct al het loof weggehaald, in vuilniszakken gedaan en de aardappelen gerooid. Gelukkig niet aangetast. Minder veel dan de bedoeling was en wat kleiner, maar ik houd wel van krieltjes Het is een nieuw volkstuincomplex, er had nog nooit groente gestaan op die plek, ik heb geen directe buren met aardappelen (wel aan andere kant van sloot achter huisjes/kan ik niet zien), en had nog vorige week wat bladeren onderaan verwijderd zodat er meer lucht bij kon. Misschien had ik dit laatste beter niet kunnen doen en maakte dit juist de plant zwak? Hoe dan ook, het vochtige weer van afgelopen weken, met nu in ene warm weer zal ook wel de oorzaak zijn. Ben blij dat ik er op tijd bij was. Quote Recentelijk gepromoveerd tot 'Moestuingeeltje' (na 5 jaar tuinieren)/i]
LucV Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 eersteling is een vroege aardappel die kan je met het loof nog groen al oogsten en is een erg gevoelige aardappel voor de aardappelziekte ik raad je aan een middelvroege aardappel te nemen en dan wel de lekkerlander heb met die aardappel nog nooit ziekte erin gehad ik wissel wel altijd ze staan bij mij nooit het vierde jaar pas weer op dezelfde plek dus 4 jaar is niet echt nodig ik wisel om de 3 jaar gaat al 30 jaar goed. Bericht oorspronkelijk geplaatst door gebruiker: marcopolo. Door een databasecrash zijn alle registraties in de periode van 29 juli tot en met 14 augustus verloren gegaan. Registreer aub opnieuw hier: ucp.php?mode=register Excuus voor het ongemak Quote
lilly Geplaatst: 15 augustus 2012 Geplaatst: 15 augustus 2012 Hallo Ber. Ook al ben ik een beginner ik weet wel wat over aardappelen: heb je het jaar daarvoor ook aardappelen gezaaid want zo ja mag je eigenlijk niet je oogst verkopen dat is wettelijk verplicht. Want dan zijn ze ziek. Misschien is dit de ziekte of is de grond niet goed want dan kunnen je aardappelen ook ziek worden. groetjes lilly. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.