Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardappelziekte: advies wat te doen?


ber

Recommended Posts

Meteen een eerste probleem dan maar, aardappelziekte, ik heb het merendeel van het loof verwijderd en enkele bossen uitgedaan maar de patatten zijn nog niet erg dik, kan ik ze in de grond laten zitten om ze te laten verdikken (het is vroege eersteling) of is het beter om de hele zooi van het veld te halen, het loof op te ruimen (met huisvuil mee) en maar winterprei uit te planten? Graag had ik geweten wat Jullie vinden.

groetjes ber


topic gesplitst van: https://www.moestuinforum.nl/aardappelziekte-t5869.html
Link to comment
Share on other sites

Hallo Ber,

Als je het merendeel van het loof al verwijderd hebt zullen de knollen niet heel veel meer groter worden. Als er nog wel loof aan zit zullen ze uiteraard nog wel wat dikken maar de kans is groot dat dit loof binnen een of enkele weken ook aangetast is.

Link to comment
Share on other sites

ok, ze moeten eruit da's duidelijk. Ik las dat de ziekte in het loof zit, betekend dit dat er geen resten in de grond zitten voor de komende jaren (voor alle duidelijkheid, de aardappelen komen pas terug daar te staan over 4 jaar) en heeft dit geen gevolgen voor de volgende kweek (porei) en volgend jaar de boontjes?

Misschien wat veel vragen in een keer maar de dagen beginnen over enkele dagen weer te korten dus het zaaiseizoen zit er weer bijna op.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben maar een beginner dus ik weet nog niet alles maar wat mij nu handig lijkt:

 

de aardappels rooien en nu nog boontjes zaaien. Dan heb je dit seizoen nog wat eraan.

Bonen brengen stikstof in de grond wat weer heel goed is voor de prei die je op dat stukje gepland hebt voor volgend jaar.

 

Just my 2 cents - en niet schieten als er iets in staat dat niet klopt hoor

Link to comment
Share on other sites

Dat beetje stikstof wat bonen in de grond brengen (pas na vertering van de wortels en de knolletjes die daar op zitten, is niet voldoende voor prei. Ik zou ook zeggen, nu snel bonen zaaien (of even voorzaaien en de grond na het rooien van je piepers even een weekje of twee laten rusten) en in het najaar mest opbrengen en dan volgend voorjaar lekker prei zetten. Prei zijn vreetzakken, bonen juist niet.

Link to comment
Share on other sites

Ik kan je aanraden om Phytophtora zeer serieus te nemen. Het is een ziekte die zich ook makkelijk naar andere tuinders verspreidt. Bovendien is er zelfs een wettelijke eis dat je het uiterste moet doen om de ziekte te bestrijden als tuinder.

Het manifesteert zich het duidelijkst in de bladeren, maar het zit wel degelijk in de grond. Een zeer ruimte teeltwisseling is dus geboden, maar dat doe je al zag ik.

Probeer daarnaast de volgende dingen te doen:

 

* Het blad van de aangetaste planten (goed checken!) direct, allemaal, verwijderen. Hoe langer je het laat staan, hoe groter de kans dat de schimmel zich verspreidt, bijvoorbeeld naar het bed waar je volgend jaar aardappels wilt zetten. De aardappels kan je nog even laten afrijpen.

* Bij het rooien ook de kleinste knolletjes in de grond meenemen. De schimmel blijft daarin zitten namelijk. Wees dus grondig.

* Vergeet niet dat een aantal andere planten uit de nachtschade-familie (tomaten) ook last hebben van Phyt. Houdt daar in de teeltwisseling rekening mee.

* In de professionele landbouw wordt gespoten. Steeds meer overigens, omdat de Phyt-epidemie steeds groter schijnt te worden. Ik weet niet of er dat soort middelen voor moestuinders bestaan, maar de meesten zullen daar toch niet aan willen.

* Neem in het vervolg rassen die minder vatbaar zijn voor Phyt. Vroege aardappelen (Doree) zijn erg vatbaar. Middellate of late veel minder (Irene bv).

Link to comment
Share on other sites

Ha Ber, kijk even hier naar : wanneer-aardappels-spuiten-t5580.html

 

En over die Dore, ben ik het niet eens, alleen de late dan, want eigenlijk geldt voor alle Aardappels, vroege zijn meestal resistent! Waarom? omdat aardappelziekte gevormd wordt door de Aardappel zelf in de grond, hoe langer je Aardappel in de grond zit hoe groter de kans op ziekte. Daarom, als ik late Aardappels heb, rooi ik ze gewoon vroeg als ik tekenen zie van Aardappelziekte...

 

Je spuit zoals ik in meegegeven link naar topic gezegd heb, op het blad, zodra ze boven de grond komen. Daarna na een maand of 1,5 nog een keer op het blad, max een maand voor de oogst! Anders zit je Aardappels te eten met een beetje troep (sorry bio-telers) samen met Knolvoetvrij en Slakkenkorrels van EcoStyle zijn dit de enige bestrijdingsmiddelen die ik gebruik.

 

gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link to comment
Share on other sites

Aardappelziekte wordt gevormd door de aardappel(knol) zelf?? Dat is echt nieuw voor mij hoor. Naar mijn weten komt het eerst in het blad, en als je het niet ruimt, komt het ook in de knollen.

Wel heb ik inderdaad altijd geleerd dat vroege aardappels weinig tot geen last hebben omdat de ziekte vooral ontstaat bij warm en vochtig weer, in de (na)zomer.

Link to comment
Share on other sites

Jorieke, ik was er nog maar onlangs op Wikipedia over aan het lezen:

 

Uit deze sporen kunnen nieuwe infecties ontstaan als het gewas tenminste gedurende vier à acht uur nat blijft, de zogenaamde bladnat-periode, bij een relatieve luchtvochtigheid van meer dan 95%. Na infectie ontstaan bij een temperatuur van 12-24 graden Celsius binnen enkele dagen met het oog waarneembare symptomen op bladeren en stengels.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardappelziekte.

 

Verder lees je in dat artikel ook dat het kan verspreid worden via opspattend regenwater, maar nergens iets over verspreiding vanuit de aardappel zelf, enkel loof.

 

 

Er zijn hier trouwens tegenwoordig "biologische" producten om de aardappelplaag te voorkomen.

Link to comment
Share on other sites

Je spuit niet als de plant op komt maar als het blad van de planten elkaar nadert en dan om de 8 a tien dagen tot aan de oogst toe.

Ga eens kijken en praten met/bij een boer hij zal je laten zien hoe je deze ziekte bestrijd zonder te veel gif te gebruiken. Gif kost geld en dat wilt niemand uitgeven toch.

Als je de eerste tekenen ziet gelijk de bladeren verwijderen of al het loof, ook zonder loof groeien de knollen nog enige tijd door. Zeker de laatste weken dat ze op het land moeten staan gaan de kilo's erg hard

Link to comment
Share on other sites

dat warm en vochtig weer, dat heb ik meer gehoord. Ik heb inderdaad de aardappelen in het voorjaar een aantal keer water gegeven maar om te zeggen dat het warm was lijkt mij nu ook een beetje overdreven alhoewel, maart had toch een aantal zonnige dagen van rond de 30 graden. Misschien volgend jaar maar geen water meer geven (alle, toch niet te snel). April, mei en juni daarentegen waren hier bijzonder nat maar dan wel weer erg fris met zelfs enkele nachten lichte nachtvorst tot -1. Nu ligt mijn hofje wel beschermt rondom en ik had de piepers zelfs afgedekt met plastiek. Tevens het loof van zodra het enkele cm boven de grond stak op ruggen gezet, de normale plantafstand aangehouden kortom, de gangbare manier van telen aangehouden. Maar zoals gezegd waren de laatste paar weken hier bijzonder nat en het loof stond er zeer weelderig bij. Vermits mijn hofje beschut ligt kom er misschien niet voldoende wind door om alles te drogen. Even ook nog vermelden dat de bloem er in zat in hoeverre dat te invloed heeft op de knollen weet ik ook niet, maar wat ik wel weet is dat aarappelen uitgebloeid moeten zijn voor je begint te rooien.

Even over de boontjes, die hebben een eigen bedje hier en volgens mijn teeltschema komt de winterprei na de vroege aardappel. Ik probeer zo vroeg mogelijk de aardappel erin te krijgen waarna begin tot half juli de winterprei volgt, dat lukte tot nu toe vrij aardig.

Wel vrees ik een beetje voor mijn tomaten, komkommer, courgette, paprika en pompoen, is er een natuurlijk middel dat preventief kan gebruikt worden, netelgier of zeepwater (het restwater van de wasmachine) zoiets?

Ik zou zelfs overwegen om indien nodig enkele jaren een teelt over te slaan.

groetjes ber

Link to comment
Share on other sites

Ber. Je hoeft alleen voor je tomaten te vrezen, de komkommer, courgette, paprika en pompoen hebben geen last van deze ziekte.

 

Ik zou niet direct een biologisch middel weten om phytopthora te voorkomen, wel maatregelen als voldoende plantafstand, niet te veel stikstof, rassenkeuze, ... en natuurlijk spuiten en/of tijdig ruimen. Water van de wasmachine: nooit gebruiken!!!

 

De teelt overslaan heeft weinig zin, over 4 jaar heb je midden juni hetzelfde probleem ondanks dat je een teeltstop hebt aangehouden. De schimmelsporen komen namelijk niet alleen vanuit jou tuin. Als je nu alles grondig opruimt kun je het volgendjaar gewoon opnieuw proberen op een ander stukje van je tuin (wisselteelt), eventueel met spuiten.

Link to comment
Share on other sites

En over die Dore, ben ik het niet eens, alleen de late dan, want eigenlijk geldt voor alle Aardappels, vroege zijn meestal resistent! Waarom? omdat aardappelziekte gevormd wordt door de Aardappel zelf in de grond, hoe langer je Aardappel in de grond zit hoe groter de kans op ziekte. Daarom, als ik late Aardappels heb, rooi ik ze gewoon vroeg als ik tekenen zie van Aardappelziekte...

 

Twee stellingen die pertinent onwaar zijn!

- Phytophtora is een schimmel, die zich op de plant manifesteert, op het blad en/of in de knol. Het blijft in de grond zitten, en blijft daar nog jaren achter (vandaar die teeltwisseling van vier jaar). Maar als het in de plant zit, verspreidt het zich gewoon door de lucht, en naar andere bedden met aardappels. Besmetting vindt dus plaats door een besmette grond en door de lucht door de verschillende levensstadia van de schimmel.

- Vroege rassen zijn wel degelijk gevoeliger voor Phyt. Check deze lijst maar eens: http://www.gaiabodem.nl/index.php?i=258&j=2 Hogere getallen = minder gevoelig. Maar Phyt. komt vooral op met warm en nat weer (regen). En dat hebben wij weer het vaakst in augustus en september, als de vroege rassen al uit de grond zijn. Dus vroege zijn juist veel minder resistent, maar ontspringen vaak de dans door mooi droog weer in juni. Ik denk dat die vlieger dit jaar minder goed op gaat.

Link to comment
Share on other sites

een eerste conclusie zou dus zijn zo snel mogelijk van het loof zien af te geraken om daarna bv de knollen nog een 14 tal dagen of tot half jullie te laten rijpen om daarna te rooien. Voor de tomaten zou het dan voldoende zijn om licht en lucht door de bladeren te laten gaan door eventueel het grootste gedeelte van de ondertse bladeren weg te snoeien. Vermits mijn tomaten in een open serre staan (onder dak) en ik water geeft bij de wortels zonder de bladeren te raken is de kans op besmetting dan kleiner of maak ik mij illusie`s en gaat de ziekte bij verspreiding door de lucht en kan ik enkel voorkomen door preventief te sproeien?

Ik weet het, nogal wat vragen over maar een onderwerp maar wees gerust ik heb er nog wel enkele, en leren doe ik elke dag nog,

groetjes ber

Link to comment
Share on other sites

een eerste conclusie zou dus zijn zo snel mogelijk van het loof zien af te geraken om daarna bv de knollen nog een 14 tal dagen of tot half jullie te laten rijpen om daarna te rooien.

 

Dat zou ik adviseren, maar wellicht zijn er mensen met andere ervaringen qua aardappelen met Phyt. Je moet in ieder geval de kans op verdere besmetting zo klein mogelijk maken.

 

Voor de tomaten zou het dan voldoende zijn om licht en lucht door de bladeren te laten gaan door eventueel het grootste gedeelte van de ondertse bladeren weg te snoeien. Vermits mijn tomaten in een open serre staan (onder dak) en ik water geeft bij de wortels zonder de bladeren te raken is de kans op besmetting dan kleiner of maak ik mij illusie`s en gaat de ziekte bij verspreiding door de lucht en kan ik enkel voorkomen door preventief te sproeien?

 

Je brengt het risico op besmetting enorm terug door de ruimte tussen de planten groot te houden en ze af te schermen tegen directe regenval (ook op de bodem rondom de plant). Ik heb tweemaal tomaten in de open lucht gekweekt; tweemaal kon ik die allemaal weggooien door Phyt. In de (gesloten) kas heb ik er nooit last van. Ik heb ook wel begrepen dat een overkapping voor de tomatenplanten kan volstaan. Mijn tip: graaf een plastic kweekpotje in aan de voet van iedere tomatenplant, en giet het water daarin. Zo wordt de grond rondom de voet minder nat, maar bereikt het water de wortels wel.

 

Bij tomatenplanten zijn de gevolgen van Phyt. zo mogelijk nog groter dan bij aardappelen. Als de schimmel in de plant zit (bruine plekken op bladeren en stengel), kan je het beste direct de groene tomaten plukken en elders laten afrijpen en de plant vernietigen. Donkere plekken op de vruchten betekent dat de vrucht besmet is: weggooien. Zelfs de groen geplukte vruchten kunnen alsnog bruin worden. Let daar goed op.

 

Ik zou bespuiten nooit adviseren. Het is een chemisch bestrijdingsmiddel (metaalverbindingen) en ik heb toch juist een moestuin om pure, onbespoten groente te eten..

Link to comment
Share on other sites

da`s wel heel drastisch wat je voorsteld maar nood breekt wet, ik heb de eerste bruine plekjes op de tomatenbladeren ontdekt vandaag (kersttomaatjes) ik ga alsnog proberen om de plant te redden door de aangetaste bladeren weg te nemen, lukt dat niet dan maar geen tomaten dit jaar. Spuiten daar ben ik ook geen voorstander van, zoals je zegt ik weet graag wat op mijn bord ligt.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben benieuwd, het weer is momenteel volgens mij ideaal voor phytopthora. Bij mij zien dce aardappels en de tomaten er nog prima uit. De groei zit er goed in en ik verwacht eigenlijk binnen twee weken de eerste tomaten te plukken...als de ziekte tenminste wegblijft. vorig jaar had ik tomaten in de tunnel, die kreeg ik niet voldoende gelucht en na de eerste tros tomaten te hebben geplukt, was het ineens gedaan: alles stierf in no-time af. Dus dit jaar heb ik het buiten geprobeerd, maar wel drie verschillende buitenrassen gezaaid, een F1, moneymaker en Maja. Ze zitten allemaal vol met tomaten, maar de Maja is veruit het meest gezond en fraai donkergroen. Ben benieuwd of dit experiment slaagt.

Link to comment
Share on other sites

da`s wel heel drastisch wat je voorsteld maar nood breekt wet, ik heb de eerste bruine plekjes op de tomatenbladeren ontdekt vandaag (kersttomaatjes) ik ga alsnog proberen om de plant te redden door de aangetaste bladeren weg te nemen, lukt dat niet dan maar geen tomaten dit jaar. Spuiten daar ben ik ook geen voorstander van, zoals je zegt ik weet graag wat op mijn bord ligt.

 

Je kan het altijd proberen, maar houdt het goed in de gaten. Ik hoop dat het goedkomt, en ik wil je niet ontmoedigen, maar ik geef het weinig kans. Vooral niet zo vroeg in het seizoen, als er nog nauwelijks tomaten zijn. De schimmel is bij jullie aardig verspreidt, en het blijft vochtig de komende tijd.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Als je een aantasting krijgt valt er weinig aan te houden..resistent of niet. Ik ontdekte het eergisteren in de Ratte`s..De Rosabelle die ernaast stonden waren ook aangetast..in mindere mate.

De bladeren heb ik opgeruimd, in zakken gaan ze met het huisvuil mee( of moet ik dat anders doen?)

 

Bij mijn moestuin achter ( 60 meter verderop) staan Desiree, Roseval, Sirtema, Monalisa en Charlottes. Daar waar de Desiree naast de Charlottes staat is er een grotere aantasting dan waar ze alleen staan. Ze staan ook nog naast de Sirtema, en daar zijn er weer meer bladeren aangetast. Alle planten hebben Phytvlekken.

Gisteren dacht ik om vandaag de onderste aangetaste en vergeelde en verrotte bladeren weg te halen, maar vandaag goot(en giet) het de hele dag. Net even gekeken bij de planten..als je aan komt lopen ziet het er goed uit, maar dichterbij gekomen zie je toch wel aardig wat bladeren met zwarte en verzonken vlekken.

 

Wat is jullie advies?

 

De Charlottes zitten er 90 dagen in ( de anderen ook) en zijn dus redelijk klaar. daar ruim ik sowieso morgen het blad van op.

Hoelang zal ik ze in de grond laten?

En de anderen?

De Rosevallen zijn nog klein.

De Disiree ook absoluut niet, maar ik vraag me af wat wijsheid is..kan ik dit nog tegenhouden, kunnen de planten zich verbeteren als het droog wordt, of is verdere groei sowieso verloren?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link to comment
Share on other sites

Hier zelfde liedje, aardappelziekte overgewaaid van buurman, op enkele dagen enorm verslechterd.

 

Challenger = 100 groeidagen, vorig jaar na 118 groeidagen loof weggehaald.

Ratte = 111 groeidagen, vorig jaar na 114 groeidagen gerooid.

Charlotte = 116 groeidagen, vorig jaar na 114 groeidagen gerooid.

 

Morgen haal ik het loof van de Challenger & de Ratte weg en dek af met worteldoek tegen onkruid.

Vorig jaar heb ik het loof van de Challenger & Bintjes pas weggehaald op 29/7 en gerooid op 1/9.

 

De Charlotte oogst ik meteen, heb de plaats nodig om nog een doek spruiten te zetten.

Link to comment
Share on other sites

Als je een aantasting krijgt valt er weinig aan te houden..resistent of niet. Ik ontdekte het eergisteren in de Ratte`s..De Rosabelle die ernaast stonden waren ook aangetast..in mindere mate.

De bladeren heb ik opgeruimd, in zakken gaan ze met het huisvuil mee( of moet ik dat anders doen?)

Alleen als je echt geen groen wilt verspillen kan je de planten verbranden en de as op de composthoop gooien. Als de schimmel er maar uit is...

 

Bij mijn moestuin achter ( 60 meter verderop) staan Desiree, Roseval, Sirtema, Monalisa en Charlottes. (...) Alle planten hebben Phytvlekken.(...) als je aan komt lopen ziet het er goed uit, maar dichterbij gekomen zie je toch wel aardig wat bladeren met zwarte en verzonken vlekken.

Wat is jullie advies?

 

Ik weet niet of het in Frankrijk hetzelfde natte *#&@!-weer is als hier, maar hoe dan ook is dit nooit goed nieuws. De schimmel zal zich snel verspreiden, en of de aardappels dan nog erg groeien is de vraag (ik weet dat eerlijk gezegd niet). Er bestaat wel een risico dat de knollen aangetast worden, en dan heb je helemaal niks meer. Als je andere aardappelkwekers in de buurt hebt, is het verstandig om rigoreus te werk te gaan (=alles rooien/loof verwijderen). Als dat niet zo is kan je het even een paar dagen aankijken, maar let ook op eventueel aanwezige tomaten in andere bedden.

Link to comment
Share on other sites

Dank voor de reakties.

 

Nee, het loof voer ik wel af, ik vroeg me alleen nog af of ik het op de plaatselijke groenstort kon gooien af dat ik het met de kliko zal laten afvoeren.

 

Alle tomaten staan voor, ook de kas, en daar heb ik alles afgevoerd..alleen de patates zitten daar nog in de grond.

De buurman zit op krap 150 meter van mijn achtermoestuin, is dat ver genoeg denken jullie?

Als het nodig is haal ik er alles uit morgen( als het weer het toestaat..het is werkelijk verschrikkelijk..regen,regen..de kachel is vanmiddag aan gegaan )

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...