Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wie kent de boterkool?


Margareth

Aanbevolen berichten

ik heb op de markt in Genk een 12tal plantjes gekocht van de boterkool... t schijnt zachter te smaken dan spits- en savooiekool en t is ook geen witte kool... google maakt me ook niets wijzer... t ziet er een beetje uit als een kruising tussen eeuwig moes en sla en witte kool...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Margareth ik heb even voor je gekoekeld in het Frans en vond een verwijzing naar Butterkohl. Deze site ( http://www.nutzpflanzenvielfalt.de/butterkohl-kommt-wieder-die-nutzung)vond ik, en ik heb er een (slecht) vertaalprogramma op los gelaten, je kunt als je Duits leest beter het origineel lezen.

Zelf zou ik de kool ook wel willen proberen..dus als je zin hebt om koffie te komen drinken

 

 

Vertaling

Een speciale kool, die zeer losse, boter kool groeit. In Oost-Duitsland werd hij bekend voor een lange tijd, maar ook in de tussentijd verdwenen uit de tuinen en de handel.

 

Redenen hiervoor zijn: de koppen van verschillende grootte, niet altijd past in evenveel van een doos. Het hoofd groeit heel gemakkelijk, waardoor voor het oogsten, marketing en gebruik maken van een vel. De bladeren zijn van beneden naar boven, uiteindelijk de kop geoogst. De koolstof worden geoogst over een langere periode. Voor de gebruikelijke handel niet effectief omdat vaak op het veld. VEN in de boter kool wordt bewaard door een aantal leden en aangeboden in het zaad lijst.

 

Voor een overzicht en proeverij bij de Botanische Tuin School in Hannover-Linden besloot Demeter-tuinman Andrew Zwaard van de kwekerij "roots" in Jump-Lüdersen: "Vanaf volgend jaar, en bouw ik boter verkocht kool!"

 

Dit wordt ondersteund veel van wat werd beschreven als een nadeel. Het kan worden geoogst gedurende een lange periode. Kleine huishoudens uit de weg terug te kopen een hele krop, maar zou graag wat blaadjes te kopen.

 

Voor de proeverij boter werd gekookt kool met aardappelschijfjes als topping, andere preparaten zijn goed Stel je voor: als gevulde kool in wokgerechten, soepen en risotto.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

hahaha sjieke vertaling

wat een slim clever idee van jou Jet om in een andere taal te googlen, was ik zelf nog niet opgekomen!

ik kom zeer beslist koffie drinken, de vraag is alleen ff wanneer en dan neem ik er voor je mee!

Voor de liefhebbers/nieuwsgierigen uit de buurt, ik heb m op de donderdagmarkt in Genk gekocht... echt een uitgebreid assortiment en niet duur...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het niet de Bloemendaalse gele kunnen zijn? Heerlijke zachte savooiekool, beetje stoven in roomboter, peper, zout, tikje nootmuskaat....

We telen hem hier al een paar jaar, plaatjes lijken erg op Butterkohl, zaadjes bij de bekende firma V. De dame is wel gevoelig voor knolvoet, dus we doen er Lambert's KKK mix bij: kalk, koemest kali.

Soms komt er uit zo'n zakje trouwens toch een donkergroene savooiekool, dus even opletten bij de zaailingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...