Ga naar inhoud

Groene zeep of neemolie als bestrijdingsmiddel, hoe natuurlijk is dit nu werkelijk?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik heb (vermoedelijk) schildluis in mijn citrusboom(zie foto). Nu lees ik overal op internet/fora dat je hiervoor een mengsel van groene zeep/olijfolie/water op de bladeren moet spuiten. Elders hebben ze het over petroleum of azijn ipv olijfolie. Nu begrijp ik dat dat niet goed is voor het grond leven maar hoe zit dit met het mengsel groene zeep/olijfolie. Ondanks dat de groene zeep biologische is volgens de verpakking, vraag ik mij toch af hoe slecht dit is voor de plant en het grond leven. 

Ditzelfde vraag ik mij af over Neemolie. Ik lees namelijk dat hiervoor oplosmiddelen als hexaan en ethanol worden gebruikt om de olie uit de zaden te verkrijgen. 

Hoe denken jullie hierover?

PXL_20250503_145834739.MACRO_FOCUS.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Als je geen giftige of potentieel giftige stoffen in je tuin wilt, kan je misschien diatomeeënaarde overwegen. Niet toxisch, zelfs veilig om in te nemen door mens en dier. Alleen niet inademen, want het is grotendeels fijnstof (niet lekker voor de longen). Het is wel effectief in de bestrijding van klein ongedierte. Het is fijngemalen organisch materiaal (kalkskeletjes die glitterscherp zijn van minibeestjes, miljoenen jaar geleden)  en is irriterend en/of dodelijk voor luizen, vlooien, mieren etc. Kennelijk niet voor wormen en bijen als die in lichte mate eraan blootgesteld worden. 

Geplaatst:

Ik gebruik zelf, gewoon de bio hand zeep, even paar drupjes in panten spuit, en inspuiten, na half uurtje afspoelen met schoonwater om eventueel bladschade te voorkomen. Niet spuiten in de zon. En andere insecten zullen ook gevat zijn door het spuiten. Als je het na half uur schoonspuit, geef dan meteen ruim water, zodat zeep verdunt en minder mogenlijk schade veroorzaakt aan bodem leven.

De volgende dag zijn de schildluisjes zacht en kan je ze zo wegvegen. 

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb geen idee hoe schadelijk of onschadelijk neemolie is. Voor mij is het verhaal over hexaan en ethanol helemaal nieuw, maar ik gebruik koudgeperste neemolie. Voor zover ik weet is daar geen chemische bewerking op toegepast. Ik gebruik het inderdaad in de tuin, met het idee dat het minder schadelijk is dan chemische troep. Ik gebruik het ook op mijzelf, om teken en andere insecten te weren. Allicht beter dan DEET. Heb tot nu toe geen teek gezien (hoop dat dat zo blijft). Diatomee aarde gebruik ik intern, in kleine hoeveelheid. Ben nog aan het opbouwen. Ik heb 1x een heel klein beetje ingeademd, en dat was echt de hel. Zelfs bij de gedachte er aan word ik al weer benauwd. Ik zou dan zelf ook niet zo snel in de tuin met diatomee aarde aan de gang gaan, mij te riskant. Ik wil mijn longen graag nog even houden,

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...