Tines Geplaatst: 18 mei Geplaatst: 18 mei Gisteren begonnen in mijn nieuwe moestuin! Heerlijk om in dit weer te kunnen starten en ik heb gelijk vragen: Er is door de vorige gebruiker tot 2 jaar terug aardappelen gekweekt in speciekuipen. Wat te doen met die aarde ivm aardappelziekte? Over de bedden en borders verspreiden? *let wel; ik heb een opknaptuin dus voorlopig kweek ik nog niets..misschien pas in september Compost....ik heb 4 bakken van hun plek gehaald die allemaal gevuld waren met compost. Verdroogde aarde was wat ik aan trof. Wat doe ik daarmee? Gewoon behandelen als compost? Of aarde? Ik heb de 4 compostbakken naast elkaar gezet. Ik denk dat ik er compostversneller bij gaan doen, hebben jullie daar ervaringen mee? (wat ik heb een hele, hele grote berg aan onkruid, gras, riet en brandnetels 🙃 Quote
woldistel Geplaatst: 18 mei Geplaatst: 18 mei Compostversneller? Onkruid, gras en whatever wordt vanzelf afgebroken. Mijn compost heeft ook altijd veel zand, omdat het nu eenmaal niet altijd mogelijk is om alles wat je wiedt zonder grond op de bult te gooien. Gras enzo. Ik ben erg van de slome composthoop. Je gooit er vanalles op, de hoop slinkt en na een paar jaar kijk je wat je hebt 😁 Mbt tot de speciekuipen, zet er 4 of 5 stokken in en kweek er stokbonen in. Wel oogst en geen zorgen dit seizoen. Quote
Vinky Geplaatst: 18 mei Geplaatst: 18 mei 1 uur terug, Tines zei: Verdroogde aarde De compost die ik dit voorjaar op een paar bedden heb gegooid is nu ook kurkdroog. Als het weer eens gaat regenen wordt het vanzelf weer composterig. Compostversneller heb ik in een ver verleden wel eens gebruikt en het deed niks. De beste compostversneller ben je zelf: elke maand de hele boel omzetten, zodat er lucht in komt. Als je niet om zet duurt het proces langer. Speciekuipen: zolang er geen levend aardappelmateriaal in zit zoals een achtergebleven aardappel (want daar op overleeft phytophthora) , kun je de inhoud over de tuin verspreiden. Maar het idee van @woldistel om er bonen in te zetten is ook een goeie. Of denk aan een courgette, pompoen, komkommer. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.