Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Takken uitbuigen van nieuw kersenboompje


wilma

Aanbevolen berichten

hallo, ik heb een terras / dwerg kers "sunburst"gekocht,

nu zitten de zij takken erg dicht op elkaar, daarom dacht ik ze wat horizontaal uit te kunnen buigen om zon in het middendeel te krijgen. is dit nuttig of vertraag ik daar de groei te veel mee

Nog nooit eerder een Kersenboom gehad dus alles is nieuw voor me.

groetjes

Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

foto helpt idd ja. Mijn kersenboompjes worden sterk gebogen ja. Maar net wat je wil ja. Je remt de groei, maar dat wil je juist bij uitbuigen. ( aanleggen vruchtknoppen )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een idee te geven een paar foto's :

 

Ik buig het 'jonge spul' altijd uit met een paar wasknijpers. Hier op foto een jonge peer waarin ik nu al model in krijg. (Kan met elk fruit) (alleen in het groeiseizoen)

 

Voor 'dikkere twijgen' heb ik potjes met cement gevuld met een ooghaak erin die zijn flink zwaarder. Handig want je kunt ze hierdoor sneller verhangen.

 

 

knijper164761340553491.jpg

 

Wanneer de takken vol vruchten komen te hangen, moet je ze weer ondersteunen, of zoals ik doe pbinden

 

kersopbinden60291340553526.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ik wil mijn takken ook wel uitbuigen.

meestal doe ik dat door een tak met een draadje of touwtje de goede richting uit te laten buigen.

Ziet er uit als bij jou Bit.

Maar,, de vraag is, moet ik al gelijk beginnen bij een net gekocht exemplaar, waar de uitlopende uiteinden van de takjes nog erg zacht zijn of wachten tot die wat meer verhard zijn

knippen doe ik nog liever niet.

Mijn idee, wat je weghaalt ben je kwijt.

vermoedelijk is het een 1 a 2 jarig boompje

de ent zit, op 40cm vanaf de grond.en nog een entplaats iets hoger. zo 5cm. er zijn nu 5 gesteltakken te zien boven de bovenste entplaats die allemaal erg recht omhoog staan met erg veel uitlopers, waarvan veel de verkeerde kant op staan, nl naar het midden gericht.

lijkt me niet erg geschikt om zon in het midden te krijgen.

Bij uitbuigen kan er , als ik dat fors doe ,misschien voldoende zon in het midden komen.

wilde graag een foto bij doen maar lukt niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, met jonge takken kan dat ook hoor. Die zijn bij een kers en pruim wel heel buigzaam, maar helemaal niet zo broos hoor. ( bij appel brozer ) Je kan dus met gewichten werken ( persica ) , steunen , uitbuigen met touwtjes, whatever ( kijk uit met sterke winden ) helemaal naar plaatselijk inzicht.

Bij erg snelle groei, wil ik een kers of pruim wel eens nijpen. toppen dus. na uitbuigen. Net wat en waar je wil.

en een tak wegsnoeien kan best, als ie erg in het hart zit. Jawel . Juist bij jonge bomen ( vormsnoei )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...