Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook planten in de zomer (juni), kan dat?


wilma

Aanbevolen berichten

omdat de chinesche knoflook weer in d e supers ligt wil ik die voor ölifant knoflook gaan proberen, Het zijn die bollen in een mandje verpakt met chinesche beschrijving, dus zonder aparte teentjes.

Ik heb alles doorgelezen over dit onderwerp en gezien dat jullie ze pas in October planten, vandaar. kan dat nu .

Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een heel mislukte oogst van de vorig jaar gepote knoflook, vind ik het weer een uitdaging om het weer te gaan proberen dit jaar, vorig jaar heb ik ze op 5 december gepoot, nu wil ik het inderdaad ook in Oktober gaan doen, maar geen olifanten knoflook, mijn groenteboer had dit jaar zo een mooie knoflook liggen, weet niet of het er nog is, was geloof ik wat hij noemde natte knoflook, waren best grote knollen, met een rose gloed. Maar ga het wel weer proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilma: voor de Chinese knoflook met die bolletjes zie hier: https://www.moestuinforum.nl/olifanten-knoflook-t3036.html

Bij mij is dat experiment mislukt, geen nieuwe bolletjes, loof valt nu na 8 maanden in de grond plat, het bolletje zelf is nog intact, maar geen nieuwe knoflook. Daar aub verder discussiëren over de olifantenknoflook bolletjes (knoflookui - geen teentjes) van de toko/super.

 

Knoflook poot je eind september/oktober. Er is geen reden om dat nu, in juni, te doen maar je vraag je vast af waarom. Die vraag durf ik niet met zekerheid te beantwoorden maar ik ga er van uit dat het ongeveer hetzelfde is als bij uien en prei. Zover ik weet, ik heb het met knoflook nog niet geprobeerd met uien en prei wel die ervaring, poot je niet in de zomer omdat de planten dan al te ver onderweg zijn in hun ontwikkeling. Als vervolgens de koude periode aanbreekt (ze moeten dan wel al een bepaalde grootte hebben) dan wordt het vormen van een bloemstengel getriggerd. Uien en prei zijn namelijk tweejarig en vormen pas zaad in het volgende seizoen. Wie het kan aanvullen, staven of ontkrachten, graag! Ik zou ze dus zeker niet nu planten, op zijn vroegst begin september.

 

Maar wilma je bent vrij om het te proberen, wie weet haal je wel goede resultaten (maar zou voor de zekerheid ook gewone, dus niet die bolletjes, knoflook in oktober in de grond steken) en is het leerzaam voor ons allemaal. Voorlopig denk ik dat het zonde van de tijd is

 

Oh en nog even, koop aub gewoon knoflook bij de zaadhandel (e.d.) Niet alle knoflook uit de supermarkt groeit even goed in ons klimaat en kan bovendien virusziekten bij zich dragen. Bovendien zijn er zo veel lekkere, mooie en verschillende soorten te krijgen die het vele malen beter doen. Waarschijnlijk smaken ze ook nog beter dan de ooit uit china afkomstige soorten, maar dat weet ik niet, ik eet alleen die uit eigen tuin. Zie bijv levenvanhetland.nl voor een mooi assortiment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...