Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Olifanten knoflook


Persica († december 2016)

Aanbevolen berichten

Ben een groot liefhebber van verschillende soorten knoflook, ook de zeer smakelijke Olifantenknoflook, deze soort valt bij mij gemakshalve onder de catergorie knoflook alhoewel de plant geen echte 'knoflook' naam mag dragen.

 

Zijn er meer liefhebbers welke deze in de tuin hebben? En welke ervaring hebben jullie hiermee?

Het plantseizoen 10-10 breekt weer aan en het kweekbed is er inmiddels helemaal klaar voor.

vr. gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er nu twee jaar ervaring mee, naast de gewone Rose knoflook láutrec heb ik de grote olifanten knoflook in de tuin, heb een paar jaar terug enkele "tenen" van een mede tuinder gekregen, hiervan niet alles geconsumeerd maar een paar bollen gewoon vermeerdert.

 

Een geweldig opbrengst en bovendien erg lang te bewaren, sommige bollen waren tegen de 500 gr. per bol, één bol bevat 5 énorme "tenen"

 

2hmo6sj16381372003215.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indrukwekkend zeg, ben hierop gaan googlen en zag dat vreeken hem pas levert vanaf december... Bij verder zoeken bleek dit de oerprei te zijn. Haha, die heb ik toevallig pas 3 plantjes geplant ( vlaams zaadhuis ) en wist niet eens dat er knoflookachtige bollen aankwamen. Wist toen ook niet of ze te scheuren waren of zo, ik zag de wortels niet als tenen. Zal ze nog eens uit de grond halen en direct vermeerderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had gezocht op de latijse naam.: (Allium ampeloprasum)

Wordt bij vreeken olifantenknoflook, en bij vlaamszaadhuis oerprei genoemd. Of waar kijk ik dan niet goed?

Het gaat hierbij om de derde (ondersoortnaam)

 

Olifantsknoflook (Allium ampeloprasum var. ampeloprasum)

Oerprei (Allium ampeloprasum var. porrum)

 

Alle ui look achtige zijn wat ingewikkeld met namen, veel nederlandse namen worden meerdere keren voor verschillende ui look achtige gebruikt of heel veel verschillende nederlandse namen. Latijnse namen zijn ook wat onvolledig of verwarrend. Dat is soms best lastig met ui look achtige planten moet je goed opletten dat je ook juiste soort koopt.

 

Maar olifanten knoflook is echt tof, echt gave foto persica, als iemand plantteentjes vindt vermeld hier even waar ze tekoop zijn.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt wat hans schrijft, er zit nogal wat verschil in de soorten.

 

Het mooie van deze soort die ik heb is dat je 1 teentje nou ja noem het maar rustig mega teen in zijn geheel in een gerecht kunt verwerken, het smaakt niet overheersend maar geeft een heerlijke smaak aan je gerecht.

 

Wat ook een prettige bijkomstigheid is, is dat onder aan de megabol zich kleine broedbolletjes onwikkelen, dit zijn dus nakomelingetjes.

 

Ik plant ze in de kleigrond maar geef ze wel extra voeding want dit hebben ze echt wel nodig, op 10-10 gaan ze de grond in.

 

Nog wat foto's voor de liefhebbers

vr,gr

20961c488351372003201.jpg

27y216d89821372003201.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja das echt wel leuk om te zien, wat lijken ze veel op prei en echt onwijs groot,

best wel apart dat deze groente nog zo ""onbekend"" bij ons allemaal is.

Die broedbolletjes zijn iderdaad weer erg handig oor het jaar daarop, ik ben benieuwd of de houdvbaarheid van de bol korter is dan van gewone knoflook.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Hans

Wat de houdbaarheid betreft, is het nagezoeg hetzelfde als de 'copy van Rose d'Lautrec' ze blijven wel een jaar eetbaar, de oogst hangt gewoon aan bussels in mijn schuur, eerst goed laten drogen natuurlijk, misschien dat het bij velen daar misgaat? knoflook mag je absoluut niet in de zon laten drogen, het zijn géén uien !

Wel onder een afdakje in de schaduw en de wind moet er doorheen kunnen blazen.

Ook pel ik de vliesjes er niet af, zoveel mogelijk eromheen laten zitten want deze beschermen de bol . Dit is mijn eigen ervaring, alweer een aantal jaren. Of ik het op deze manier goed doe ? Blijkt te werken zo.

vr. gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat er veel belangstelling is voor deze knoflook, om wat misverstanden uit de weg te ruimen en omdat deze Olifanten knoflook voor iedereen op een makkelijke manier te bemachtigen is wil ik hierbij wat aanvullende info geven.

Allereerst wat theorie, de kleine broedbolletjes welke onderaan de dikke bol groeien, kunnen geplant worden, maar,... na het eerste groeiseizoen groeien hieruit enkel 'single' bolletjes, dus géén teentjes dus nog géén mega bol, een jaar later wanneer deze 'single' bollen geplant worden groeien uiteindelijk de mega bollen met hierin 5 grote tenen.

 

Nu het goede nieuws: binnenkort kun je in verschillende supermarkten, waaronder Lidl, kleine rieten mandjes met daarin 'single' bolletjes knoflook kopen.

Men geeft er allerlei fantasienamen aan maar,....... dit is dus OK oftewel OlifantenKnoflook, bolletjes van 1 jaar oud dus.

Wanneer deze uitgeplant worden zullen ze uitgroeien tot Mega grote bollen

Op deze manier kun je ook aan OK komen, alleen duurt het een jaartje extra.

245cb2e53521372003171.jpg

33dhycn18821372003172.jpg

Vr. gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die eenjarige bolletjes 'Solo's' smaken pittiger en meer uitgesproken knoflookachtig dan de volgroeide 'mega teentjes' na het 2 de groeiseizoen.

 

De handel heeft hier mooi op ingespeeld en er allerlei vreemde namen aan gegeven. Zo zou het enkel ergens in een hoog afgelegen gebied in China kunnen groeien, haha...kortom naar mijn idee een hoop onzin, mijn tuin ligt zelfs iets beneden zee-niveau en ze doen het hier fantastisch.

 

Ik hoop dat ze binnenkort weer aangeboden worden, want het lijkt wel of ik ze een aantal jaren geleden overal tegenkwam, en nu zie ik ze niet meer,..

vr gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harrstikke gave tip, die ga ik vast vinden ooit uit ooghoek wel zien liggen en geen idee

dat dat nu net deze toffe soort is, hoeveel van deze bolletjes plant jij persica ?

Even om te bepalen hoeveel van die bakjes ik moet hebben

 

levenvanhertland emailde mij trouwens terug dat ze ze niet verkochten omdat ons klimaat niet ideaal was voor olifantenknoflook, nuja lijkt me duidelijk dat dat wel meevalt als we persica zijn foto's zien.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorg,

 

Haha, welkom in de wondere wereld der OK !

 

Of ze dit zijn kan ik niet voor de volle 100% bevestigen, (staat niet op het label) maar zou toch wel voor 99% willen zeggen dat dit de éénjarige OK bollen zijn.

Mooi dat jij ze al te pakken hebt daar in Utrecht, ze zien er vers uit, dit is heel gunstig.

Nu ze nog proberen aan het groeien te krijgen, ik hoorde onlangs een "expert" zeggen dat men tegenwoordig deze bollen een antikiem behandeling geeft, net zoals bij de aardappelen maar dan via bestraling...pfff, en dit willen wij nu juist niet ! In het ergste geval, zullen ze dan nooit kiemen.

 

Ik weet niet hoeveel er in dit bakje zitten? maar ik zou ze allemaal poten, bedekken met 5 cm aarde, ook even "merken" met een stokje zodat je later weet waar ze precies (moeten) opkomen.

 

Laat ons het verdere verloop van dit experiment weten als je wilt?

Het zou mooi zijn om met meerdere liefhebbers deze bolletjes te planten en ervaringen onderling uit te wisselen.

Good luck !

vr. gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er ook van uit dat het hier de Allium ampeloprasum betreft. Er zitten 10 bolletjes in het mandje en de kwaliteit is op het oog goed dus ik ga het maar gewoon eens proberen. Van het weekend maak ik het bed plantklaar en de week daarna worden ze gepoot. Ik moet wel zeggen ik ben niet zo happig op het uitplanten van niet gecertificeerd of niet eigen geteeld pootgoed om diverse redenen. We zullen zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom is dat Jorg? gecertificeerd ....maakt dat veel uit?

 

Meestal koop ik bijv. een paprika in de super en zaai die zaadjes dan uit eet de paprika op. Gaat goed tot nu toe en het jaar erop heb je je eigen geteeld zaad. Ik ga ervan uit dat dit met jouw OK ook zo gaat Jorg dus volgend jaar heb je je eigen teelt en teentjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardappels en knoflook uit de supermarkt gebruiken als pootgoed zijn voor mij eigenlijk een no-go. De reden is niet het anti-spruitmiddel of bestrijdingsmiddelen die het kiemen remmen, dat zal me een worst wezen, maar het risico op virussen, schimmels en andere ziekten. Zou toch zonde zijn als je zo een bodemschimmel je tuin in haalt waardoor je enkele jaren problemen hebt. Misschien wat overdreven maar voorkomen is beter dan genezen. Daarom dus gegarandeerd schoon pootgoed kopen. Om diezelfde reden koop ik ook nooit koolplantjes en neem ik die ook niet aan van anderen. De knolvoet schimmel is mij iets te hardnekkig dat ik dat risico niet wil lopen.

 

Voor deze proef maak ik een uitzondering, knoflook(varianten): Met paprika en tomaat speelt dit risico minder (de kans op virrussen in zaad is klein) maar daar zit je weer met de f1 eigenschappen. Het is ook altijd wat

 

Met eigen geteeld poot-zaadgoed heb ik heel het seizoen zicht gehad op de groei / bloei en evt. problemen zodat ik weet wat de kwaliteit van dat pootgoed is. Bij aardappels neem ik zelf geen pootgoed, ivm phytophthora.

 

Edit: en je weet dat het pootgoed redelijk geschikt is voor ons klimaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aj ik hoop ze te vinden met Allium ampeloprasum op het etiket, nouja wordt vast even zoeken.

 

Hans, ik vrees dat je ze met deze naam niet meer op het label tegenkomt.

Ik heb een sterk vermoeden dat "ze" tegenwoordig enkel nog onder de merknaam " Solo" in de handel worden gebracht.

 

Ik lees op het Label van Thessa dat ze hier in de eu- landen via de Greenery kanalen geimporteerd worden, jaren geleden vond je nog een latijnse soortbenaming op de verpakking, "Solo's " klinkt wat herkenbaarder en blijft langer hangen bij de consument, en daar draait het tegenwoordig allemaal om.

 

Hoe dan ook, ik veronderstel dat alle ' solo's ' er hetzelfde uitzien en allemaal na nog één seizoen groeien geoogst kunnen worden als mega grote OK.

 

Kan me niet indenken dat er opeens een ander type enkelvoudig knoflookbolletje opduikt, welke er precies hetzelfde uitziet als de " Allium ampeloprasum " maar met dit verschil dat deze dan niet verder meer kan uitgroeien....

 

Gewoon eens proberen zou ik zeggen, laat je verrassen, indien de stengel bijna zo dik wordt als een prei weet je al dat het goed komt

vr.gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...