Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Olifanten knoflook


Persica († december 2016)

Aanbevolen berichten

Ben een groot liefhebber van verschillende soorten knoflook, ook de zeer smakelijke Olifantenknoflook, deze soort valt bij mij gemakshalve onder de catergorie knoflook alhoewel de plant geen echte 'knoflook' naam mag dragen.

 

Zijn er meer liefhebbers welke deze in de tuin hebben? En welke ervaring hebben jullie hiermee?

Het plantseizoen 10-10 breekt weer aan en het kweekbed is er inmiddels helemaal klaar voor.

vr. gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er nu twee jaar ervaring mee, naast de gewone Rose knoflook láutrec heb ik de grote olifanten knoflook in de tuin, heb een paar jaar terug enkele "tenen" van een mede tuinder gekregen, hiervan niet alles geconsumeerd maar een paar bollen gewoon vermeerdert.

 

Een geweldig opbrengst en bovendien erg lang te bewaren, sommige bollen waren tegen de 500 gr. per bol, één bol bevat 5 énorme "tenen"

 

2hmo6sj16381372003215.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indrukwekkend zeg, ben hierop gaan googlen en zag dat vreeken hem pas levert vanaf december... Bij verder zoeken bleek dit de oerprei te zijn. Haha, die heb ik toevallig pas 3 plantjes geplant ( vlaams zaadhuis ) en wist niet eens dat er knoflookachtige bollen aankwamen. Wist toen ook niet of ze te scheuren waren of zo, ik zag de wortels niet als tenen. Zal ze nog eens uit de grond halen en direct vermeerderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had gezocht op de latijse naam.: (Allium ampeloprasum)

Wordt bij vreeken olifantenknoflook, en bij vlaamszaadhuis oerprei genoemd. Of waar kijk ik dan niet goed?

Het gaat hierbij om de derde (ondersoortnaam)

 

Olifantsknoflook (Allium ampeloprasum var. ampeloprasum)

Oerprei (Allium ampeloprasum var. porrum)