Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wildgroei druiven: terugsnoeien?


haasdijk

Aanbevolen berichten

Wij hebbentwee jaar geleden een drietal druivenstruiken geplant naast de woning tegen de muur. De druiven groeien langs gespannen draden.

Door omstandigheden gebben we de druiven maar laten groeien en in,iddels is er flink wat wildgroei ontstaan. Het ziet er werkelijk niet uit, het liefst zou ik flink terugsnoeien maar weet niet hoe en wanneer. Wie kan mij helpen aan tips of een verwijzing naar een artikel hierover?

 

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal snoei je druiven in december maar het is helemaal niet verkeerd om het overschot aan takken, welke in de zomer gemaakt worden en in dec. toch weggenomen gaan worden, dit al in de zomer te doen. Zo krijg je meer licht en lucht in de planten.

Flink terug snoeien zou ik nu niet doen maar pas in dec. maar licht uitdunnen en toppen kan wel.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt nu ook snoeien...dat doe ik ook...ik heb een druif langs een pergola staan en er is een doorgang die vrij moet blijven....dus alles wat die kant op groeit....wordt gesnoeid....

 

Ook knip ik de slungelige groene meters lange twijgen af na 1 of 2 trosjes druiven in de maak, die je nu ziet zitten. Zo blijven de trossen kort bij de hoofdtak.

 

Alleen heel kordaat in het oude hout snoeien(om vorm terug in het geheel te brengen), zou ik pas op het najaar doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Mooi hoor. Eerdere reacties zeggen het al. : Jawel. Nu wat fatsoeneren kan ja. Lange uitlopers insnoeien, of geheel weghalen zelfs ( enkele ) kan. Kan ook nu. Maar. Je moet beslissen welke oudere hoofdtakken je raamwerk moeten gaan vormen van je druivelaar. Oud hout snoei je nu niet weg. Je moet denk ik in nov, na de bladval, es heel grondig aan de snoei gaan , en de gesteltakken ( het raamwerk ) intact houdend , met op de gesteltak , de zijtakken op 1, 2, of 3 knoppen insnoeien. en her en der zelfs helemaal wegnemen. Een druif zijn gang laten gaan, en na jaren gaan proberen te "herstellen" neemt wat tijd en geduld. Maar nu de grootste wildernis tomen kan ja.

 

Sterke snoei in november geeft nog hevigere groei in het seizoen daarop. Dan tijdig reageren om dat te begeleiden , te snoeien , te toppen enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...