Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Wij hebben hier aan de overkant veel brandnetelplanten staan, ook 2 soorten. Kan ik die zondermeer plukken?
Aan de overkant bedoel ik: naast de weg is een groen stuk met bomen waar iedereen ook zijn tuinafval mag neergooien, hoofdzakelijk bladeren. Vlak naast de rijweg lopen mensen met honden, verder in het groen, wat nog al ongelijk is daar lopen ze niet, want de honden moeten aangelijnd. Sommigen doen het niet, hebben kleine honden, maar niemand loopt daar eigenlijk. Soms spelen er kinderen.

De brandnetel staat aan de kant naast de rijweg, maar ook wat verder in het ongelijke deel dus, waar ik ook gemakkelijk kan komen.
Ik neem uiteraard de bovenste kleinere bladeren, daar lopen geen honden, dus is schoon.

Of kan ik het beter toch maar zelf gaan zaaien?

Geplaatst:

Brandnetels gewoon lekker buiten de tuin houden, dus wildpluk is prima. Als je alleen de toppen plukt is er al helemaal niks aan de hand.

Ik snoep wel fruit en her en der een peultje uit eigen tuin, maar wildpluk zou ik hoe dan ook eerst even wassen.

Geplaatst:

Ik zou er wel voorzichtig mee zijn en zoals Woldistel zegt goed wassen Ik heb zelf een grote pot brandnetels in de tuin voor de vroege pluk en vlinders en knip de plant zodra er zaadvorming is gedurende het seizoen bij zodat ik geen uitzaai krijg.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Waar wil je ze voor gebruiken?

Geplaatst:
  • Auteur

In ieder geval om thee te zetten, ik heb nu gekochte bladeren en die bevallen mij goed.
En ik wil er eens soep van maken.
Ik ben lid van een site geworden en die had het ook over brandnetelcreme tegen insecten b.v. en zonnebrand (maar daar zal ik geen last van hebben, ga niet in de zon zitten), maar het schijnt ook te helpen tegen een schrale huid b.v. en ik zal nog meer horen op die site wat je ermee kunt doen. Ik vond het wel interessant.
Brandnetel is bloedzuiverend en werkt tegen ontstekingen o.a.

Geplaatst:

Ok. Voor de soep pluk je jonge topjes in het voorjaar. Rond Maart. Voor de thee pluk je wat later maar vóór de bloei en mooi schoon en fris groen en heel blad.

Geplaatst:

En vooral niet alles geloven wat je leest. Phytotherapie gaat over werkzame stoffen in planten. En die zijn er wel degelijk. Maar als je ergens geen last van hebt is het totaal overbodig.

Internet gaat vooral over het herhalen van vaagheden die men ooit ergens las. Tegen zonnebrand, want?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic