Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Super leuk om zien dat die nu zelf bloemen gaat geven

Was er zo van onder de indruk dat ik hier zelf 3 rozen gestekt heb uit een boeketje dat de vrouw gekregen had bij de bevalling. Ondertussen is ie 7 maanden en kan hij al bijna kruipen, maar ook de stekken kunnen al iets... er staan blaadjes en kleine jonge takjes aan

Geplaatst:

Ik dacht al " kan dat boeketje nu ineens kruipen? zouden daar zoveel rupsen op zitten?"

Maar 't was de Zoon die kan kruipen, al een geluk.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Was er zo van onder de indruk dat ik hier zelf 3 rozen gestekt heb

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook met geheel andere ogen naar rozen kijk her en der in de buurt

Ik ga dit vast nog eens n keertje ook uitproberen

Geplaatst:

Gaaf Geertlaurent! Mooi!

En het was nog wel even spannend! Leek eerst alsof de knoppen een tijdje stil stonden, en op de foto's was ook niet veel vooruitgang waar te nemen en de knoppen zagen er wel héél donkerrood uit.. Uitdroging?!. Maar uiteindelijk zijn ze aan het open gaan! Denk dat ze nog niet in volle bloei staan, maar lekker gaat het wel. Komende woensdag krijgt mijn broertje zijn diploma.. Perfecte timing

DSC0161612571403389004.JPG

De ene bloem:

DSC0161563891403389000.JPG

De andere bloem:

DSC0161914411403389012.JPG

DSC0161377441403389015.JPG

Ze zijn (nog) kleiner dan de orginele bloem, maar ben nu al meer dan tevreden!

Hij wijkt trouwens nog best wel af van het orgineel. Onderstam probleempje of teelt-condities? Ben benieuwd wat de toekomst zal uitwijzen.

En trouwens ook even voor iedereen die vragen heeft beantwoord in dit topic: ontzettend bedankt voor het mogelijk maken van dit resultaat! Zonder dit forum was het me niet gelukt

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Wauw prachtig Dennis!

Je hebt me wel op een idee gebracht.

Voor mijn verjaardag heb ik veel bloemen gekregen.

Ik ga 1 van de rozen uit het boeket van mijn zusje stekken. We hebben zoveel meegemaakt de laatste tijd.

Als dit lukt wordt dit ook een roos met een betekenis.

Edit 22-7:

Volgens mij slaat de stek aan!

Er komt gewoon een klein zijtakje aan.

Ik heb wel stekpoeder gebruikt, maar dat het zo snel werkt..!

Jee ik sta er echt een beetje versteld van.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

28 juni 2012 begon dit project, momenteel zijn we 864 dagen verder. Hoog tijd voor een nieuwe pot! Dus gaan we van 4 liter naar 14 liter

P9 potje - 14 liter pot - huidige 4 liter pot:

DSC0594251711415552918.JPG

Altijd spannend om te zien hoe een stek (of moet ik het nu toch echt al plant gaan noemen? ) geworteld heeft;

DSC0598633371415552922.JPG

DSC0598848331415552928.JPG

En dr zaten ook meerdere wormen in de pot..

De nieuwe 14 liter pot was een pot waar normaal boeketten in staan, dus moest eerst even gaatjes maken met een boor..

DSC0599115971415552930.JPG

Vervolgens worteldoek onder in de pot gelegd: voorkomt dat er pissenbedden en naaktslakjes in de gaten gaan zitten en voorkomt dat er aarde uitspoelt.

DSC0599431211415552934.JPG

Vervolgens de pot gevuld met een laag hydrokorrels + zand voor de afwatering. Daarna gevuld met een mengsel van rozenaarde en cocopeat.

Tip voor het verpotten van planten: zet de oude pot in de nieuw pot en vul daarna alles met aarde. Zo dient de oude pot als een soort mal, waardoor je de plant met z'n aarde kluit er gemakkelijk in kan zetten:

DSC0599565891415552937.JPG

Huppakeeee!:

DSC0600277731415552941.JPG

DSC0600331841415552945.JPG

DSC0600558861415552950.JPG

DSC0600619031415552954.JPG

Staat 'm goed die 14 liter pot

DSC0601314311415552912.JPG

Nu alleen nog een groot vraagteken: ga ik hem snoeien/stekken of niet.. Knip ik de bloemen van volgend jaar er uit als ik er nu in ga knippen?

Geplaatst:

Rozen snoeien doe je op het voorjaar....vwb struikrozen in elk geval.

Rozen snoeien kun je het best in de maand maart doen. Later rozen snoeien kan ook, maar dan bloeien ze later in het seizoen. Vroeger snoeien is niet verstandig, omdat ze dan gevoeliger worden voor ziektes zoals sterroetdauw en meeldauw. Ook kunnen de jonge scheuten (uitlopers) kapotvriezen bij nachtvorst. Je kunt rozen alleen snoeien als het overdag niet (meer) vriest.

bron: http://www.tuinieren.nl/a/snoeien/rozen-snoeien

Geplaatst:

Geen speciale eigenschappen.

Je uitgangsmateriaal is een stek geweest. Daar zit niks magisch aan . geen onderstok, niks. De uitloper is gewoon een uitloper uit de tak waarvan een deel onder de grond zit. Eventueel zelfs een worteluitloper. maakt niet uit, het is genetisch dezelfde roos als de stek.

Door verpotten krijgt ie een groei signaal. En door het binnen staan ook. Eigenlijk vergelijkbaar met eerder. Maar hij gaat goed. Dus waarom niet.

Geplaatst:

Ow. Nou, niet echt. Alle rozen maken uitlopers als ze op hun eigen wortels staan ( en dus niet geënt op onderstam / wortelstok ). De ene roos wat meer en forser dan de andere soort, dat wel. Vergelijk het maar met frambozen en bramen ( ook rozenfamilie , net als pruim en appel enzo, die doen dat ook ), sommige soortjes doen dat sterker dan anderen. Maar rozen doen het allemaal ja. zolang de bodem er geschikt voor is.

• 5 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...