Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Budleia en Amelianchier blad problemen

Featured Replies

Geplaatst:

Enkele van mijn afgelopen jaar geplante vlinderstruiken en de Amelianchier Lamarkii hebben last van schimmelplekken en of voedings tekort. Droogte kan ook een probleem zijn de concurrentie voor water is erg hoog hier. Iemand een tip wat ik kan doen, bijvoorbeeld wat voeding geven( ik heb vloeibare voeding voor de groentetuin) en misschien iets aan de schimmel aantasting op de krenteboom/Amelianchier?

5D3F3386-D562-41FE-881E-4519C1AC3C8A.jpeg

DAC042A1-B8F2-4B75-B1CE-79BB972A35BF.jpeg

83003F07-34E0-4324-A90A-35F667C1BBDE.jpeg

4FEB14CC-E9EB-4284-9BB7-3DB5E3CF5754.jpeg

D0644062-9751-4A6E-9D2C-5FB095ED1522.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Amelanchier lamarckii: meeldauw.

Helaas is het krentenboompje (eigenlijk meer een struik) gevoelig voor meeldauw. Heeft vooral met de weersomstandigheden te maken. Mijn observatie is verder dat jonge struiken er gevoeliger voor zijn dan ouderen. Preventief spuiten met spuitzwavel in mei/juni kan helpen om meeldauw te voorkomen.

Vlinderstruik: aantasting door de katoenluis (Aphis gossypii)

Sinds enkele jaren komt de katoenluis in NL buiten voor. Zat vroeger vooral in kassen waar komkommers en paprika's werden geteeld. Of deze vanuit de kas de sprong naar buiten heeft gemaakt of vanuit het zuiden naar hier is gekomen zou ik niet weten. De katoenluis is warmte minnend en kan zich snel voortplanten. Zit doorgaans aan de onderkant van het blad en zuigt sap uit de bladeren. Daarbij worden ook giftige stoffen de plant binnen gebracht waardoor je van de rare gele plekken krijgt en ook vergroeiingen van het blad. Jouw vlinderstruik ziet er nog redelijk uit, heb dit jaar al veel exemplaren gezien die er verschrikkelijk uitzien. Aantasting door de katoenluis is lastig te voorkomen tenzij je de plant vanaf de late winter iedere dag controleert op de aanwezigheid van de katoenluis.

Geplaatst:

Ah dank je Brabantse prins. Mijn vlinderstruik ziet er precies hetzelfde uit. Geen gezicht is het. Ik was al niet zo'n gecharmeerd van de plek waar hij staat, maar nu moet hij denk ik maar het veld ruimen. Wat je beschrijft, klinkt als iets wat niet meer echt overgaat. Ik slaap er nog een nachtje over.

Mijn krentenboompje had vorig jaar precies hetzelfde Appelvrouw, maar dit jaar niets aan de hand.

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:
  • Auteur

Dank @Brabantse Tuinprins duidelijk. Het krenteboompje is dit voorjaar geplant en heeft nog maar weinig weerstand tegen de ietwat lastige omstandigheden. Kan ik nog iets doen om hem te versterken? Ik las wel eens meeldauw behandelen met verdunde melk en ook gedroogde heermoesplanten ter versterking als mulch.

Die vlinderstruiken dat vind ik wel jammer..ik heb er 2 x 3 op een rij en de helft daarvan moet de aandacht afleiden van de vreselijk lelijke ( vind ik) laurier heg tussen ons en de buren. Heeft al te erg aangetast blad afplukken zin?

@hazeltje dank dat geeft moed voor het volgende jaar.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.