pet Geplaatst: 29 juni 2012 Geplaatst: 29 juni 2012 Ik heb meerdere potten met OI kers, maar één zit totaal onder de zwarte luis, zodat hij ook nauwelijks meer wil groeien.Wat kan ik daar het beste aan doen? - Afknippen en hopen dat het opnieuw uitloopt?- Afspuiten met water (of eventueel zeepoplossing)?- Afwachten of het vanzelf overgaat? Quote
Rantje Geplaatst: 29 juni 2012 Geplaatst: 29 juni 2012 Oost Indische kers wordt vaak onder fruitbomen e.d. gezet juist omdat de luis een voorkeur heeft voor die planten.Meestal zitten ze in de bloemen, die kan je er zo van afdraaien en weggooien. Het is dus niet raar en heeft misschien wel voorkomen dat de luis ergens anders in zit.Je kan de aangetaste delen eraf halen en de plant groeit gewoon weer verder.Weet niet hoe ernstig hij onder zit? Oost Indische Kers is net onkruid, heeft een enorme groeikracht. Hoe armer de grond des te beter hij het doet. Is dus ook een goede 'meter' om te kijken of je bodem niet te veel menest is wat bij sommige gewassen wel handig is Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Yentl Geplaatst: 29 juni 2012 Geplaatst: 29 juni 2012 Die plant trekt inderdaad luizen aan, ik heb ze vorig jaar gebruikt om een aantal planten te beschermen tegen luis en dat vond ik redelijk goed werken, alleen zat de Oost-indische kers zelf wel vol met luizen en verschillende andere beestjes na een tijd. Ik had toen nog geprobeerd bladeren te verwijderen met luis op, maar ze bleven maar terug komen. In elk geval, hij groeide nog lang door en we hebben er nog veel bladeren van kunnen eten, dus ik zou gewoon proberen de delen met de meeste luis te verwijderen, ik denk niet dat je ze echt weg krijgt . Als het echt té veel is, zou ik niet echt meer iets gaan proberen.. Quote
Tuintje66 Geplaatst: 10 maart 2015 Geplaatst: 10 maart 2015 Gewoon wat knoflook tenen bij de plant doen.... en weg is de luis! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.