Mibo Geplaatst: 14 januari 2014 Geplaatst: 14 januari 2014 Ja hoor, je hebt drogers met alleen een aan/uit knop, met thermostaat en met thermostaat en timer. De laatste is al gauw weer 25 euro duurder als zonder timer. Met een losse timer van de bouwmarkt ben je dan waarschijnlijk goedkoper uit. Quote
RobO Geplaatst: 15 januari 2014 Geplaatst: 15 januari 2014 persoonlijk zou ik maar even gauw met de oogjes dicht op "ja" klikken bij de drogerwinkel het is heel fijn als je de temp en de tijd even snel kan instellen Quote
Mibo Geplaatst: 15 januari 2014 Geplaatst: 15 januari 2014 Ik heb er ook geen spijt van dat ik er een met timer heb genomen. Laatst wilde ik hem na het schoonmaken even 10 minuten zonder iets er in droog laten blazen, helemaal vergeten! Als je dan geen timer hebt wordt het een dure hobby! Bevalt jouw zelfgemaakte droger nog? Quote
jasmin Geplaatst: 15 januari 2014 Geplaatst: 15 januari 2014 Mijn droger - zonder timer - kan ik niet echt vergeten: takkelawaai maakt die... Om de zoveel tijd zet ik hem even uit. Daarna verwijder ik de dingen die al droog zijn, en de rest gaat weer aan. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
geedee Geplaatst: 15 januari 2014 Geplaatst: 15 januari 2014 Het volgende filmpje vind ik wel een duidelijke: Quote
Mibo Geplaatst: 15 januari 2014 Geplaatst: 15 januari 2014 Wat een leuk filmpje, en wat ziet het er mooi uit in al die potten! Bijna zonde om te gebruiken Ik zag trouwens wel dat zij dikkere schijven maakt als dat ik tot nu toe gedaan heb. Ik zal eens wat gaan experimenteren met de dikte. Quote
RobO Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 Ik heb er ook geen spijt van dat ik er een met timer heb genomen. Laatst wilde ik hem na het schoonmaken even 10 minuten zonder iets er in droog laten blazen, helemaal vergeten! Als je dan geen timer hebt wordt het een dure hobby! Bevalt jouw zelfgemaakte droger nog? Ja, maar er is nu ff niks te drogen hier, ik ga binnenkort nog wel even op zoek naar biocitroen. Bovendien is het nu koud dus kost drogen extra, als het kan droog ik als de zon op de schuurkas staat, dan droogt alles veel sneller. We hadden kruiden, soepgroentenmix, snijbonen, kool, ui, knoflook, tomaten, knolselder, appel, pruim, en dat was allemaal wel ok. Dit jaar kijken we even waar er veel oogst van is en wat er beter in de vriezer kan. Quote
Mibo Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 Natuurwinkel Overveen heeft meestal wel biocitroenen. Wel oke klinkt niet erg enthousiast.... Ik heb nog niet geprobeerd echt groenten terug te weken om dan echt als groente te eten. Eerlijk gezegd denk ik dat ik verse groente dan toch veel lekkerder vind.... Ik ben ook niet zo dol op groente uit de diepvries, het wordt zo slap. Maar voor toevoegingen aan sauzen, soepen en wokgroente lijkt het me ideaal. Vooral omdat het meteen beschikbaar is en je er een klein handje van kunt nemen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 O, ik heb het filmpje ook bekeken..wat een geweldig filmpje, en waar hebben ze die prachtige mevrouw vandaan? Super, alsof ik terug was in de jaren 60/70 maar dan met een iets moderner apparaat. Dat lijkt me trouwens niet gek, zo`n apparaat te hebben. Pepers en paddenstoelen kan ik redelijk drogen aan de lucht of in de zon, maar het filmpje begon met mirabellen..fruit drogen daar heb ik veel van, pruimen en dan appels, en bessen zou ik ook wel graag willen drogen. Wat kost zo`n apparaat zoals die dame uit het filmpje had nu zo ongeveer? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mibo Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 Zo tussen de 125 en en 170 euro: http://www.brouwmarkt.nl/fruit-kruiden-drogen-c-200_309.html Quote
RobO Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 Natuurwinkel Overveen heeft meestal wel biocitroenen.Wel oke klinkt niet erg enthousiast.... thnx, ga ik nog even langs wij vinden:wel ok = vers is het lekkerst, vriezer komt meestal tweeds, drogen is wel ok, behalve.... thijm is top, rozemarijn ook, peterselie matig, bieslook matig, selderblad matig, kerriekruid smakeloos, munt ging wel, peper prima pruimen waren wel erg lekker, die snoepen we gedroogd, appel ok, tomaatjes ook maar in de zon drogen ze lekkerder op, waarom weet ik niet snijbonen teruggeweekt en gekookt waren wonderlijk goed, daar hadden we veel oogst vanknoflook ui kool drogen we niet meer behalve in de soepmix, dat was wel ok Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 Zo tussen de 125 en en 170 euro: O, dat is toch wel prijziger dan gedacht. En het energieverbruik? Ik kan me zo voorstellen dat ze niet erg energiezuinig zijn ( is mijn vriezer ook niet hoor ) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mibo Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 O, dat is toch wel prijziger dan gedacht. En het energieverbruik? Ik kan me zo voorstellen dat ze niet erg energiezuinig zijn ( is mijn vriezer ook niet hoor ) Ik heb begrepen dat de drogers met thermostaat gemiddeld 50 cent per droging kosten. De drogers zonder thermostaat zijn veel duurder in het gebruik omdat daar het verwarmingselement non stop staat te branden. Omdat het als het eenmaal droog is helemaal geen energie meer kost is het zeker niet duurder als een droger denk ik, en het neemt een stuk minder ruimte in. Quote
Mibo Geplaatst: 19 januari 2014 Geplaatst: 19 januari 2014 peterselie matig, bieslook matig, selderblad matig, kerriekruid smakeloos, munt ging wel) Ik heb begrepen dat voor bladkruiden de temperatuur erg nauw luistert, misschien dat het met thermostaat beter gaat, ik zal het binnenkort eens uitproberen. Ik heb wel al gember gedroogd en in de vijzel tot poeder vermalen, dat is erg goed gelukt, heerlijk geurig! Quote
RobO Geplaatst: 20 januari 2014 Geplaatst: 20 januari 2014 zal de bladkruiden nog eens proberen, ze waren gedroogd op 40-55 graden want voorin is het warmer dan achterin (dat heb je in de sedona toch ook want die meet de temperatuur maar op één plek) die gember kunnen we het hele jaar als verse knol kopen (bij toko Nina in de Koningsstraat, samen met verse galangal, kurkuma, sereh, kafirblad ) en zelf kweken is nog nooit gelukt, dus die drogen we maar niet @appelvrouw: onze 500g halve pruimen moesten van de zomer een uur of 14 op 300 Watt, dat was dus 1,05 euro(we hadden ze wel eerst kort afgewassen in heel heet water om het waslaagje eraf te halen) Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 januari 2014 Geplaatst: 20 januari 2014 Waren dat grote pruimen Rob, zoals kwetsen of Victoria`s of kleinere zoals een mirabel? En heb je wel eens bessen geprobeerd? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mibo Geplaatst: 20 januari 2014 Geplaatst: 20 januari 2014 Ik droog de gember meer omdat ik het erg makkelijk vind, vaak gebruik je maar een stukje van een cm of 2 en de rest van de knol verdroogt omdat je het niet dagelijks eet. Bovendien bedenk ik vaak pas als ik aan het koken ben, dat een beetje gember er in lekker zou zijn.... Ik denk dat 50 cent per droging als je een thermostaat hebt wel klopt dan, hij slaat maar zo nu en dan aan, en de rest van de tijd is het alleen het ventilatortje van ongeveer 25 watt, dat stroom kost. Ik heb een Stockli, daar komt de warmte van onder, als je dan de kruiden in de bovenste zeven doet blijven ze mooi constant op een lage temperatuur. Quote
RobO Geplaatst: 20 januari 2014 Geplaatst: 20 januari 2014 Waren dat grote pruimen Rob, zoals kwetsen of Victoria`s of kleinere zoals een mirabel? En heb je wel eens bessen geprobeerd? Dat gaat wel, het waren Opals De aalbessen wilden niet drogen tenzij je ze ook halveerde, maar dan werd het bagger; bovendien eten we de meeste bessen meteen op of vriezen we ze in of we sjemmen ze Goji wil ik wel gaan drogen maar die geven nog geen vruchten bij ons @Mibo: we vriezen hier de overgebleven gember in in schijfjes, blijft prima ook van smaak; ze liggen naast de kruiden-ijsblokjes, de fond-ijsblokjes en de balletjes currypasta die droogtijd voor de pruimen was wel max hoor, selderij gaat in een paar uur, prei ook, halve tomaatjes een uur of 8 Quote
Mibo Geplaatst: 20 januari 2014 Geplaatst: 20 januari 2014 we vriezen hier de overgebleven gember in in schijfjes, blijft prima ook van smaak; ze liggen naast de kruiden-ijsblokjes, de fond-ijsblokjes en de balletjes currypasta Dat is natuurlijk ook een prima idee, ga ik ook eens proberen, zeker met verse currypasta! Voor nu ben ik nog lekker een beetje aan het spelen met mijn nieuwe droger Quote
jasmin Geplaatst: 20 januari 2014 Geplaatst: 20 januari 2014 Ik heb ook ooit bessen geprobeerd: die zwollen op, en wilden niet drogen. Daarna met een prikkertje overal een gaatje in geprikt, toen lukte het wel. Maar dat was zo'n takkewerk, dat ga ik niet nog eens doen. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
appelvrouw Geplaatst: 7 juli 2016 Geplaatst: 7 juli 2016 Ik mocht een droog apparaat lenen en ben er nu Moerasspirea, Koningskaarsbloemen en Goudsbloemen in aan t drogen op 25 graden..ik vind het nog best warm. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 7 juli 2016 Geplaatst: 7 juli 2016 Aha, het knopje stond op 80 graden//ik zag het niet helemaal helder..aan welke kant het aanwijspuntje zat haha.Droogt wel mooi zo`n machien Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nadi Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Oe dat ziet er nog kleurrijk uit . Ik heb vorig jaar ook een Stockli gekocht en ben er ook erg tevreden mee. Even een tijdje niet gebruikt maar hopelijk kan dat weer.Ik heb zo een dikke boek kado gekregen over drogen. Gaat over een vrouw die ook droogt ipv invries. Bijvoorbeeld worteltjes drogen en dan als ze die wilt eten voeg ze weer water bij en tada je hebt blijkbaar weer gewoon normale wortels... Ik vond het wat te ver gaan haha en heb dus gewoon appeltjes, rund met zout azijn en coriander (zuid afrikaanse biltong) en wat tomaatjes gedroogd volgens mij ook weleens courgette maar dat was niet zo een succes... Quote
RobO Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 snijboon gaat ook prima, pruimen ook (even heet wassen om de was eraf te halen en halveren of schijfjes) Quote
Ciska Geplaatst: 10 juli 2016 Geplaatst: 10 juli 2016 (aangepast) Ik was mij aan het verdiepen in het drogen van kruiden etc, toen ik op de voedingsdrogers stuitte Ik ben van plan om morgen een bestelling te doen bij leven van het land...en dan hoop ik dat er woensdag een stockli bij ons mag komen wonen. Ik was van plan om naast de gewone keukenkruiden ook onkruiden zoals paardebloemblad, bladeren van de Els, brandnetelblad, braamblad, aardbeiblad, frambozenblad, rozenblaadjes, goudsbloem blaadjes, echinacea, kamille, citroenmelisse, basiel, dille, weegbree, zevenblad, klaver, Beukenblad en nog veel meer te gaan drogen... en dat alleen voor de cavia's..... En dan heb ik het nog niet eens het fruit genoemd De thuiskok heeft er inmiddels ook lucht van gekregen en zit zich te verlekkeren op beef Jerkey.. en nog meer gedroogd vlees en vis.... Oh oh 10 juli 2016 aangepast door Gast Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.