Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Drogen met Machine (bv Stockli)


Jooze

Aanbevolen berichten

Hoelang droog jij Salie Rob en op welke temperatuur? IK had het 7 uur op bijna 40 graden maar droog is het absoluut niet.

 

ik snipper ze in stukjes met de keukenmachine, zonder steeltje, dan een uur of 12 op 45 graden; is hier nog goed van vorig jaar

(weet het niet zo precies, maar voel of het knispert)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik heb voorheen regelmatig vlees gedroogd voor mijn honden, maar heb de machine met droogrekken alweer een jaar niet gebruikt. Minstens. Heb trouwens 2 droogmachines, met in totaal 8 goeie rekken en een paar waarvan alleen de rand nog goed is, daarin kun je dus makkelijk grotere stukken vlees of kruiden leggen zonder ze plat te drukken en met genoeg luchtcirculatie.

 

Ik wil ze verkopen voor €25,- totaal. Iemand interesse ? Stuur medan svp een peebeetje, anders zie ik het misschien niet omdat ik niet meer zo vaak hier aanwezig ben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
peterselie en knoflook gedroogd

 

gisteren een verwoede poging gedaan om peterselie en dille te drogen

de blaadjes waren relatief snel droog maar de steeltjes waren 6 uur later nog niet "breekbaar"

wat doen jullie, steeltjes verwijderen van te voren of kneuzen zodat het vocht er sneller uit kan of iets anders?

 

wat ben ik blij dat er geen domme vragen bestaan

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij drogen peterselie (en thijm en munt) tot het blad redelijk droog is en rissen het dan van de steeltjes af

dat worden dunne scherpe stokjes als je ze doordroogt dus die wil je liever niet

je kunt het ook eerst van de steeltjes knippen/trekken = iets meer werk

 

bij rozemarijn rissen we eerst het blad eraf en dan drogen we

bij dille snij ik eerst de toppen af en dat drogen we dan

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat worden dunne scherpe stokjes

 

en vandaag wou ik nog wel aan de bieslook beginnen

deze snij ik eerst in dunne ringen en droog ik op horrengaas denk ik

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eergister een flinke portie Lemon Drop pepers gedroogd in mijn eenvoudige doch doeltreffende Princess drogertje. Gedroogde pepers fijngemalen in een koffiemalertje en nu heb ik een potje met prachtig lichtgeel peperpoeder. Ik maak elk jaar wel een potje van een nieuwe pepersoort die ik heb geteeld. Alle poeders smaken anders. Leuk klusje ook vind ik, poeder maken.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant apparaat, zo'n voedseldroger!

 

Over drogen van sperziebonen:

Als ik superverse boontjes het rapportcijfer 10 geef, ingevroren boontjes een 7, en geweckte boontjes een 6 (mijn smaakervaringen),

Welk cijfer zou jij geven aan eerst gedroogde en daarna gewelde sperzieboontjes?

Hebben ze nog enige bite, of zijn ze net zo soppig als ingevroren / geweckt. Graag jouw ervaringen.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag dit draadje doorgespit en helemaal enthousiast geworden.

Eerst maar eens een 'goedkope' uitproberen*:

 

De Bomann ( = Clatronic) van 4 etages zonder thermostaat kost €35 incl. verzenden.

De Princess van 6 etages mét thermostaat kost €46 incl. verzenden.

 

Een apparaat met een thermostaat is handiger in verband met afstelling én is (veel) zuiniger.

Dus dan is de keuze snel gemaakt. Leuk, blij mee

 

*Zie kieskeurig.nl

 

En ik wil dat ook wel graag weten, van die boontjes

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een apparaat met een thermostaat is handiger in verband met afstelling én is (veel) zuiniger.

Dus dan is de keuze snel gemaakt. Leuk, blij mee

 

om nog energiezuiniger zijn gebruik een tijdschakelklok,

stel deze in op de verwachte tijd +1 uurtje

als je de droger dan vergeet (drogen is een langdurig klusje) stopt de machine van zelf

 

gr Adriaan

 

ps bij lidl een grote pot basilicum voor 99 ct.

raden wat er in mijn droger zit

 

basilicum23311472843551.JPG

 

verklapt

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie kast, Adriaan

 

Die van mij kwam gister al aan. Er gaat (alweer) een wereld voor me open.

Morgen gaan de pepers die nu nog in de auto liggen te 'drogen' (? ?) in het apparaat.

 

Vraagje: het lijkt me niet handig om bijvoorbeeld uien en bananen tegelijk te drogen. Of trekken die smaken niet door elkaar?

 

(Dit gaat even niet over temperatuur of droogtijd )

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje: het lijkt me niet handig om bijvoorbeeld uien en bananen tegelijk te drogen. Of trekken die smaken niet door elkaar?

 

ga ik nog een keertje uitproberen met een kleine hoeveelheid

ik denk dat het niet veel gaat uitmaken als je de bananen onderin doet en de uien bovenin zodat de lucht eerst langs de bananen gaat en daarna langs de uien. Maar het zal me ook niets verbazen als ik een nieuwe snack heb uitgevonden

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

het zal me ook niets verbazen als ik een nieuwe snack heb uitgevonden

Jij?

 

Ik dan toch zeker?! Ik heb het patent al aangevraagd hoor

 

Weckenonline heeft trouwens heel veel info over drogen op de site gezet

Ook recepten, en een tabel met temps en tijden.

 

Edit: het boekje met tabellen en recepten van Stockli staat hier

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gisteren (vannacht) bezig geweest om super fijngesneden prei te drogen

ik kwam er al snel achter dat de losse stukjes veel sneller drogen dan de "rolletjes" die nog heel waren

dus alles snel laten losmaken door de vrouw des huizes

 

prei-droger58251473168397.jpg

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier de pruimen en Jalapeño's, die in de auto maar niet goed droog werden, in de machine gedaan.

Verder van alles uitgeprobeerd: vooral heel veel werk.

 

Ook limónpepertjes gedroogd en gemalen: daar ben ik blij mee. Da's handig van de winter

(Ik begon al na 3 pepers schoonmaken te niezen! Wat een scherpe dingen).

 

Als de paprika's rijp zijn, ga ik die drogen én roken. En daarna samen met pepers vermalen: hete gerookte paprikapoeder uet

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Korte review Stockli voedseldroger.

Ik heb (sinds gisteren) de versie zonder timer, met kunststof roosters (met 3 roosters, 2 extra erbij aangeschaft, alles bij Brouwmarkt: 119,50 + 2x 10,95).

 

Apparaat oogt degelijk, ook de roosters.

 

Uitgepakt, en direct aangezet op laagste temperatuur. Toen me afgevraagd waarom er geen handleiding bij zat. Oeps, die zat dus in een rooster, snel eruit gehaald.

De bijgeleverde handleiding en receptenboekje geven een goede start over droogtijden per soort product.

 

Geluid: De ventilator is goed hoorbaar, vergelijkbaar met mijn afzuigkap op lage stand.

Energiekosten bij 10 uur drogen: Kost op 60 graden ca 0,85, op 70 graden ca 1,15.

 

Dit apparaat verstookt max. 600 Watt. Ongeveer twee keer zoveel als een Bomann / Clatronic of een Princess. Hiermee is niet gezegd welke zuiniger in gebruik is. Voor drogen is warmte nodig, wellicht duurt het drogen bij een lager Wattage een stuk langer.

 

Dit apparaat heeft een thermostaat. Voor het beperken van het energieverbruik bij 70 graden niet onmisbaar, want de verwarming is dan 9/10e van de tijd aan. Wel belangrijk voor een juiste en constante droogtemperatuur, denk ik.

 

Totale hoogte van één rooster: 4,0 cm, netto 3,5 cm. Bij een voedseldikte van 1,5 cm is er voldoende ruimte voor de luchtcirculatie.

 

De roosters mogen in de vaatvasser, echter bij max 40 graden (volgens handleiding). Geen flauw idee hoe heet het in mijn vaatwasser wordt, moet ik eens opzoeken …

 

Nu staan de pepers te drogen, voor pepperflakes.

Straks als test een rooster met verse sperzieboontjes, en een rooster met een paar Elstar appels.

 

Over de duurzaamheid kan ik na één dag uiteraard nog niets melden.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grote Jalapeño's in heel smalle reepjes (want ze trekken krom naar binnen) en de Limón in 2-en, want het is makkelijker om van te voren de pitjes eruit te halen.

 

Halen jullie ook de pitjes eruit?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok. IK had deze vraag ook in het topic over flakes gesteld..een beetje dubbelop misschien?

De zaadjes zou je meer gebruiken als je sambal saus maakt? Of bij die Chinese peperolie. Anders kan je ze op een bord drogen en in een apart potje bewaren voor extra pittigheid

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...