Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Drogen met Machine (bv Stockli)


Jooze

Aanbevolen berichten

Ik heb 7 kunststof zeven maar moet eerlijk bekennen dat het drogen dan ook langer duurt en je de zeven steeds moet wisselen omdat de lucht niet overal even snel droogt. Moest ik m opnieuw bestellen, zou ik geen extra zeven nemen....Hoe het met de RVS zit weet ik niet....ik vind die kunststoffen voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Even een oud draadje naar boven gehaald. Zelf wil ik ook graag een droogapparaat aanschaffen voor onder andere het drogen van paddenstoelen fruit, bessen en kruiden uit de tuin. Nu lees ik overal op internet veel goede verhalen over de stockli droogapparaten. Alleen ik kan nergens informatie vinden over de hoeveelheden die je kunt drogen. Stel je hebt een stockli met laten we zeggen 5 roosters hoeveel kg fruit kun je daar gelijktijdig in drogen?

Volg de gebeurtenissen op de kwekerij/imkerij http://bessenkwekerij.com/

Van de bijenwas maken we zelf kaarsen: http://www.bijenwaskaarsen.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ongeveer een kilo per schaal/rooster. Hangt ervan af hoeveel vocht hetgene wat je wilt drogen in beginsel al heeft, van appels kun je aan gewicht meer kwijt dan van champignons lijkt mij

 

Ik gebruik mijn droogmachine alleen voor het drogen van vlees voor de honden als beloningsnoepjes, heb nog nooit paddestoelen e.d. gedroogd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de mensen met honden;

 

Ik heb een bomann droogmachine met 6 plastic schalen (aanschaf € 25,00) en die voldoet prima.

Ik droog dus rauw vlees met de droog machine voor mijn hond.

Dat kun je natuurlijk prima kopen in de dierenwinkel maar daar zit merendeel rommel doorheen om het langer houdbaar te maken of meer smaak te geven.

Het rauwe vlees wat ik droog is vaak orgaanvlees of spiervlees (geen bot!!) wat ik in hele kleine reepjes snij (liefst vanuit diepgevroren want dat snijd het makkelijkst) en dan drogen. Dit kun je zo 2 a 3 maanden buiten de koeling bewaren en is goed te geven als snack of als tussendoortje voor de hond.

 

Uiteraard zou je ook prima vlees voor jezelf kunnen drogen en als tussendoortje gebruiken. Als vlees goed gedroogd is is het een heel aantal weken te bewaren buiten de koeling, al het vet moet er wel uit zijn want dat gaat anders schimmelen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Die is zeker goedkoop in vergelijking met die andere,

Had er naargekeken(stockli0 maar vond het een dure aanschaf.deze prijs is nog wel te doen.

Dus ben benieuwd of iemand hier al mee heeft gewerkt en hun ervaring ermee.

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Die is zeker goedkoop in vergelijking met die andere,

Had er naargekeken(stockli0 maar vond het een dure aanschaf.deze prijs is nog wel te doen.

Dus ben benieuwd of iemand hier al mee heeft gewerkt en hun ervaring ermee.

 

Red, ik heb hem inmiddels, en het is een leuk ding. Alleen een aan- en uitknop. Hij ronkt een beetje. Ik moet er nog mee leren werken, tot nu toe kris-kras dingen er in gedroogd, alleen de schijven citroen bleven vochtig, en ik had geen zin om alleen voor de citroen dat ding nog uren te laten draaien. De prei en worteltjes waren het grootste succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke,mooi dan kan die op mijn verlanglijstje aangezien ik dit een te doene prijs vind.

Misschien citroen gelijk eens met andere citrus.

Het zal even spelen zijn met hoe en hoe lang enzz omdat er maar 1 knop op zit maar heeft ook zijn charme

 

Dus word 1 droog machine en snijmachine op mijn verlanglijst

 

Snijmachine jaren in de kast stof te happen en maar weg gedaan nu met de tuun hartstikke makkelijk weer grr moet ook niks weg doen hihi

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
Die is zeker goedkoop in vergelijking met die andere,

Had er naargekeken(stockli0 maar vond het een dure aanschaf.deze prijs is nog wel te doen.

Dus ben benieuwd of iemand hier al mee heeft gewerkt en hun ervaring ermee.

 

Red, ik heb hem inmiddels, en het is een leuk ding. Alleen een aan- en uitknop. Hij ronkt een beetje. Ik moet er nog mee leren werken, tot nu toe kris-kras dingen er in gedroogd, alleen de schijven citroen bleven vochtig, en ik had geen zin om alleen voor de citroen dat ding nog uren te laten draaien. De prei en worteltjes waren het grootste succes.

hoe doet deze droger het met kruiden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een droger......maar ik vind het niets........ik merk dat ik de ouderwetse manieren van drogen voor de meeste zaken toch beter vind....

Er is een droger waarvan ik hier en daar wat uitkomsten van geproefd heb die ik redelijk tot goed vond maar dan praten we gelijk over een droger van honderden Euros en daar droog ik niet genoeg voor omdat ik gedroogd spul maar zeer matig kan waarderen...

 

De droger die ik heb ruim ik op want het neemt alleen maar ruimte in..ik denk dat ik hem 4 of 5 keer heb gebruikt, dus wees er zeker van dat je hem regelmatig gebruikt, dat het erg lang kan duren om bvb zaken met veel sapinhoud te drogen en dat het ding vaak een irritant (op den duur) geluid maakt...

 

Voor diegene die veel drogen en een echte goede droger zoeken: Excalibur echt een goede droger met prima resultaat, volgens mij vanaf 200 voor de kleine en 400 of zo voor een echte grote jongen.

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die is zeker goedkoop in vergelijking met die andere,

Had er naargekeken(stockli0 maar vond het een dure aanschaf.deze prijs is nog wel te doen.

Dus ben benieuwd of iemand hier al mee heeft gewerkt en hun ervaring ermee.

 

Red, ik heb hem inmiddels, en het is een leuk ding. Alleen een aan- en uitknop. Hij ronkt een beetje. Ik moet er nog mee leren werken, tot nu toe kris-kras dingen er in gedroogd, alleen de schijven citroen bleven vochtig, en ik had geen zin om alleen voor de citroen dat ding nog uren te laten draaien. De prei en worteltjes waren het grootste succes.

hoe doet deze droger het met kruiden?

 

Ik ben nog niet zover, maar loop er over te denken een partij jonge brandnetels te gaan drogen, een dezer dagen, voordat die brandnetels te groot worden.

 

Andere kruiden had ik tot nu ook nog niet om te drogen. Alles gaat nu pas beginnen... misschien ook zevenblad drogen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

waar wil je gedroogd zevenblad dan voor gebruiken ?? Van brandnetels kun je thee zetten dat snap ik .

Maar (sorry hoor ) ik zie zevenblad alleen maar als ontzettend lastig onkruid.

Bij mij op het werk (zorgboerderij ) drogen we heel veel vers geplukte kruiden, en dat gaat heel goed. Ook appelschijfjes met kaneel,(om te snoepen)

schijfjes sinaasappel ,en kiwi voor creatieve doeleinden werken erg goed

(misschien een leuk idee, wij gebruiken het oa om kransen te versieren en te verkopen.

Is een droogmachine trouwens duur in aanschaf en energieverbruik ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inmiddels ook aan het neuzen voor een droogmachine, eentje waar je ook kruiden in kan doen en volgens mij kan dat niet in die van Bomann. Daarnaast willen wij hem ook gaan gebruiken voor verse snacks voor de honden. De pens staven zijn hier niet aan te slepen maar inmiddels kost een grote zak bijna 10 euro hier. Dat moet toch anders kunnen.

 

En misschien leer ik dan ook wel fruit eten in gedroogde variant....

 

Iemand nog wat links naar site's?

groetjes Sandra

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik kwam dit filmpje tegen over eieren drogen

 

http://www.youtube.com/watch?v=NMwrc1nlSCA

 

Kun je je eigen pannenkoekmix maken

 

Nu heb ik veel eieren én een droogmachine maar NIET van die schaaltjes die je in het filmpje ziet bij 1.21 min. Ik versta ook niet goed hoe ze de schaal noemt.....iemand van jullie wel?....heeft iemand dit al eens gedaan??

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook een Stockli gekocht en gewoon proberen;

 

pitloze druiven gekocht als proefje, duurde lang maar de rozijnen zijn heerlijk.

Uien in ringen gesneden en gedroogd

Chalotten na de winter wat i kte veel had nadat er al geplant was, gedroogd.

Knoflook werkte ook goed.

Rozenbladeren gedroogd en nu boerenjasmijnen.

Als opgeslagen in weckflessen met rubber tussen de deksel.

Let wel op eerst af laten koelen in het droogapparaat anders ontstaat condens in de fles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...