Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Drogen met Machine (bv Stockli)


Jooze

Aanbevolen berichten

Energiekosten bij 10 uur drogen: Kost op 60 graden ca 0,85, op 70 graden ca 1,15.

 

naar mijn idee ligt de grootste besparing in het gebruik van meerdere, gevulde lagen. Bij het drogen van kruiden maakt het in tijd bijna niets uit of ik 2 lagen vul of 10 lagen. Bij de Stockli voedseldroger zit de voeler voor de thermostaat in de onderste bak ingebouwd dat betekend dat ongeacht de hoeveelheid voedsel de luchtstroom en de temperatuur gelijk is dus het verbruik per uur is constant.

 

Mijn zelfbouw droger heeft op dit moment een verbruik van maximaal 150 watt, maar ik haal de 70 graden net niet (halverwege de roosters gemeten)

 

ik zal mijn energiemeter weer eens opzoeken om het verbruik in kaart te brengen (ik ben best benieuwd)

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees is eroverheen offe? Hoe warm drogen jullie de pepers?

 

70 graden

volgens http://weckenonline.eu/recepten/chilivlokken-maken/

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

vanavond een nieuw project begonnen

bananen-kokos schijfjes als snoepjes voor mijn kleindochter

 

484261473363198.jpg

 

595661473363205.jpg

 

642571473363216.jpg

 

en nu geduld hebben

heb ik nooit

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

bananen in schijfjes van ongeveer 8 mm gesneden

per banaan de schijfjes in water met citroensap gedaan (tegen verkleuring)

in een bakje met kokosrasp gedaan, deksel er op en schudden

(vergeten de kokosrasp per schijfje aan te drukken )

en de droogoven in

 

nog niet goed droog, en vanochtend kwam ik er al achter dat de kokos voor een groot deel van de bananen afvalt.

 

wordt vervolgt

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren een pondje sperzieboontjes gedroogd, als testje. De verse zien er smakelijker uit.

 

jaaroudesperziebonen42821473406930.jpg

 

deze afbeelding kwam ik tegen en volgens de kok viel het resultaat niet tegen na de bereiding

volgens wecken-on-line moet je de boontjes eerst 10 minuten blancheren en pas daarna drogen

 

http://weckenonline.eu/recepten/boontjes-drogen/

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het resultaat van de banaantjes

 

banaan25511473537587.jpg

 

ziet er leuk uit, enigszins verkleurd

de kokos zit er toch nog redelijk op

is een taai (positief) snoepje geworden, zeker niet te hard

maar.......melig en niet zoet van smaak

de kokossmaak is goed en het proeft zeker naar banaan

hier ga ik nog eens over brainstormen

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Goede middag,

Vandaag heb ik mijn droogoven binnen gekregen, graag zou ik tips en recepten willen delen.

Zelf heb ik er nog nooit mee gewerkt maar het lijkt me fantastisch om je eigen biologische groenten, fruit, kruiden en bloemen te drogen.

Eerst de beschrijving goed doorlezen houd jullie op de hoogte.AfbeeldingAfbeelding

 

Dit is hem danIMG062238011483702391.JPG

IMG062354321483702392.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon oefenen. Met je herfst/winterprei, en b.v. (gekochte) appels en sperziebonen.

Beste richtlijn lijkt me: te lang drogen is geen probleem, te kort wel.

 

Jouw bericht maakt wel dat ik binnenkort mijn eigen oogst gedroogde appels en sperzieboontjes ga laten wellen en bereiden. Dit schrijvende besef ik dat ik nog wel veel winterprei heb staan, die ga ik ook eens proberen te drogen.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

herfst/winterprei

 

vindt ik helemaal top om te drogen en te gebruiken in de soep, na het drogen zit er een wat "aparte" geur aan die me aan het twijfelen maakte over het gebruik ervan maar bij het gebruik is de geur gelijk weg en ruik je de echte prei geur weer

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

sperzieboontjes ga laten wellen en bereiden

 

Hoi Henk,

wil je met ons het resultaat hiervan delen, ik kan me herinneren dat de sperziebonen gedroogd er niet zo aantrekkelijk uitzagen.

 

veel winterprei heb staan, die ga ik ook eens proberen te drogen

 

die zal nog wel even staan, probeer ze er maar uit te krijgen

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ff wat ervaring:

bonen drogen en weer wellen gaat prima, ze zijn bijna zo lekker als vriesbonen

prei goed dun snijden en drogen tot knisper gaat ook prima, hier gaat het in de droge soepmix

met wortel, bloemkoolroosjes, ui, knoflooksnippers, peterselie, bladselderij

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik maak de ringetjes op een makkelijke manier los, gewoon even snel tussen de handen, niet te nauwkeurig

droogt veel sneller, maar neemt wel meer ruimte in dan gedroogde ringetjes

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag en gisteren mijn droogoven uitgeprobeerd ,

bananen schijfjes : ik denk te dun gesneden maar erg lekker en zoet volgende keer iets dikker snijden

Dan de aardappelschijfjes op zich goed dun gesneden de ene helft was het gaat wel de ander helft blauw en vies bitter tijdens het drogen moet ik de tray de volgende keer maar omdraaien, later zag ik ergens staan dat ze een voorbehandeling moeten hebben

Nu heb ik bataat aardappelen gekocht eigenlijk groenten dus die heeft dan weer geen voorbehandeling nodig heeft iemand deze al gedroogd ? Hoe dik en hoelang hoeveel graden

Vervolgens had ik een receptje gegoogeld van courgette met komijn nou mijn hele keuken rook ernaar en aangezien ik alles tegelijk in de droogoven had gedaan dacht ik nou mijn bananen zouden die reuk wel over nemen maar niks van dat

echt geweldig dit apparaat ook het geluid is minder dan mijn afzuiging alleen tussen door checken en evt de tray omdraaien .

Maar het is mijn eerste keer veel oefenen dus.

 

Prei drogen handig weinig ruimte in beslag geen energiekosten van de diepvries en hopla in een mum van tijd een soepie

De gedroogde groenten hoe bewaren jullie die in een glazen pot ? en hoelang kan zoiets bewaard worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gedroogde groenten hoe bewaren jullie die in een glazen pot ? en hoelang kan zoiets bewaard worden.

 

kleine hoeveelheden in glazen en plastic potten en de grote hoeveelheden in de gripzakken van de Ikea (dubbele sluiting en heel betaalbaar)

houdbaarheid gemiddeld 1 jaar

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, de winterprei was te oogsten, grond was dus niet stijf bevroren. Ligt nu in de Stokli op 55 graden (dunne plakjes en ook losse ringen / blaadjes).

 

Nu las ik ergens dat ook pompoen goed te drogen is (hierzo: http://weckenonline.eu/ingredienten/gedroogde-pompoen). Ik heb nog drie flespompoenen liggen (Butternut) en inmiddels ruim voldoende pompoensoep in de vriezer. Iemand ervaring met drogen, en uiteraard het daarna bereiden? Drogen van blokjes ter grootte van een appelpartje, max 0,5 cm dik?

 

PS. Bewaren doe ik in grote (bijna 2 liter) glazen potten, in het donker.

PPS. De winterperiode is ideaal: de warmte geeft deels "gratis" verwarming van je huis, en het vrijkomende vocht is -naast de lekkere geur- goed om het in huis wat minder droog te krijgen ...

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...