Geplaatst: 1 juli 201213 j Ik las in de Groei & Bloei (schoonmama heeft een abbo, die krijg ik als ze ze uit heeft, dus weet ff niet meer welk nummer...) een tip mbt het bestrijden van bladluis. Tip kwam van een lezer, zelf nog niet geprobeerd, geen last van luis gelukkig, maar wilde hem toch even delen. Sterke munt-thee zetten, af laten koelen met de takjes er nog in, zeven, in de plantenspuit en in de aanval! resultaat na 1 à 2 behandelingen. Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Geplaatst: 1 juli 201213 j Leuke tip. Kende ik niet. toevoeging : sowieso is het wel slim om welk spuit-brouwseltje je ook gebruikt , dit een aantal keer te herhalen. De luis legt eieren. Deze eieren worden door geen brouwseltje aangetast, en komen uit als het gespuit weer weg is. . Die eieren komen uit enz enz. Het best is te spuiten , om alle cycli te vangen , om de 3 dagen 3 a 4 x aaneen. zo ben je er in 2 weken vanaf dus. Tot de nwe luis weer aan komt zetten natuurlijk.
Geplaatst: 3 juli 201213 j Goede tip Ik heb last van allemaal kleine witte luisjes aan de wortelplant, op de overgang tussen wortel en plant.Ben nu begonnen aan een aanval met 4 verschillende manieren om ze te bestrijden (van dit forum) Op volgorde van milieuvriendelijkheid1 kapotknijpen en alle spinnen die ik zie tussen de wortels zetten zodat ze de dode en de levende luisjes opeten. (werkt voor ong 50 o/o van de luizen)2 heeeeeeeel sterk aftreksel van munt maken en 24 uur laten staan. Vervolgens het direct op de luisjes gieten. (nu net gedaan nog niet gechecked) (en hopen dat ik straks geen worteltjes met muntsmaak heb )3 aftreksel van tomatenblad maken, schijnt dodelijk te zijn voor diertjes en ook niet echt gezond voor mensen. (nog niet geprobeerd)4 water met een scheutje afwasmiddel in een planten spuit en alle luisjes kapot spuiten (gedaan bij mn peper/paprika planten in pot, grond afdekken en spuiten maar. Werkt perfect, maar lijkt me niet zon goed idee in de volle grond... Dus die stap doe ik liever niet xD ) Dus hier... Mijn Aanvalsplan misschien heeft iemand er nog wat aan. 19 jaar en sinds 9 maanden ambitieuze moestuinier
Geplaatst: 3 juli 201213 j Zo te zien werken mijn eerdere pogingen niet... nu het tomatenaftreksel erop gegoten... hopen dat dat werkt. 19 jaar en sinds 9 maanden ambitieuze moestuinier
Geplaatst: 19 maart 201510 j Ik had afgelopen zomer veel last van luizen bij mijn tuinbonen. Heb destijds water met afwasmiddel erop gesproeid en dat hielp wel even. Daarna heb ik deze behandeling nog herhaald. Ook dit hielp maar even. Gelukkig was het niet lang daarna oogsttijd en heb ik de planten daarna weggehaald uit de moestuin.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.