dennislp Geplaatst: 1 juli 2012 Geplaatst: 1 juli 2012 Ik wou m'n aardbeien uitlopers direct in bakjes stekken.. maar ingraven hielp niet: dan schoot hij er weer uit..Dus ik bedacht dit hier onder, wie weet handig om te delen. 1. Knip 2 gleufjes in een wegwerp bekertje. 2. Maak gaatjes in het bekertje. Gaat simpel met bijv. een priem! 3. Vul het bekertje met aarde. Druk dit niet aan! of niet te hard.. door de gleufjes scheurt het bekertje snel. 4. Leg de stek er in 5. Nog wat aarde er over en het in elkaar laten zakken d.m.v. water. 6. Klaar! Pas inderdaad op dat het hart van het plantje niet (te diep) ingegraven word. De aarde zal inzakken door water, maar let er even op dat het hart sowieso niet non-stop begraven blijft. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Bit Geplaatst: 1 juli 2012 Geplaatst: 1 juli 2012 Ja. Best handig bedacht zeg ! Ik heb zelf net deze dagen potjes onder de uitlopers gezet. Wel met het verschil dat ik na de eerste uitloper, ik alles wegknip. Dus niet laat dóór-uitlopen. 1 wortelende stek per uitloper leek mij voldoende ( 3 - 4 uitlopers per plant dan weer, de rest knip ik ook weg ) Quote
powerlite Geplaatst: 1 juli 2012 Geplaatst: 1 juli 2012 Mooi gevonden , maar het kan simpelder /vlotter. Zeker als je er veel moet doen .Ik neem die zwarte potjes zoals op je eerste foto.Zet er 24 in een bakgooi er een schop of 3 aarde op , alle potjes zijn dan mooi vol.Ik zet de potjes 1 per 1 onder een uitloper , en duw een krammetje over het steeltje , dan blijven ze mooi zitten.Deze middag 200 gedaan op 1 uur tijd. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 1 juli 2012 Geplaatst: 1 juli 2012 Ik zet ze ook vast met een haring/kram die ik maak van stevig ijzerdraad. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Bit Geplaatst: 1 juli 2012 Geplaatst: 1 juli 2012 inderdaad, wel met een krammetje ja. en wat water geven. En vooral de potjes niet laten uitdrogen. Zou ong 1 , max 2 weken moeten duren denk ik. Ik heb dit jaar veeel veeel nwe aardbeienplanten. Quote
Pelgrim Geplaatst: 1 juli 2012 Geplaatst: 1 juli 2012 Ik heb altijd ruzie met potjes en krammejtes. Ik vind bekertjesoplossing super! Ik denk dat ik dit ook bij mijn braam ga toepassen. Maar dan natuurlijk met een grote zwarte pot met daarin inkepingen gemaakt. Quote
greetje Geplaatst: 1 juli 2012 Geplaatst: 1 juli 2012 een hele goede tip ga ik ook doen!niet dat ik zoveeeeeeel jonge scheuten al heb Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
helena Geplaatst: 1 juli 2012 Geplaatst: 1 juli 2012 Ik doe het met paperclipsen, grote, in potje of rechtsstreeks in de aarde, afhankelijk van tijd. Op de foto ( sorry voor de voeten ) moeder ananas-aardbei met al 22 nakomelingen. Niet dat ze zo de moeite waard zijn, wel omdat het leuk is om te zien groeien . Quote
Bubbels Geplaatst: 2 juli 2012 Geplaatst: 2 juli 2012 Ik vind het een hartstikke handige oplossing. Ik ga me er ook maar eens aan wagen geloof ik. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Helly Geplaatst: 2 juli 2012 Geplaatst: 2 juli 2012 Ik heb achter de ananas-aardbei ook potjes met aarde neer gezet. Daar mogen ze zich zelf in planten. Heb al 1 potje bezet. Quote Good things come in small packages
LucV Geplaatst: 13 augustus 2012 Geplaatst: 13 augustus 2012 Hoe lang duurt het voordat de stekken wortels krijgen en je ze van de moederplant kan losknippen? Bericht oorspronkelijk geplaatst door gebruiker: Roos. Door een databasecrash zijn alle registraties in de periode van 29 juli tot en met 14 augustus verloren gegaan. Registreer aub opnieuw hier: ucp.php?mode=register Alvast bedankt Quote
Missmass Geplaatst: 13 augustus 2012 Geplaatst: 13 augustus 2012 En laten jullie ze dan het gehele najaar in die bekertjes staan, of planten jullie ze alsnog uit zodra ze een beetje gewortelt zijn? Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
prettig gestoord Geplaatst: 13 augustus 2012 Geplaatst: 13 augustus 2012 1x dragende aarbeien plant ik altijd voor 15 augustus uit.Voor doordragers maar het niets uit denk ik . Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
dennislp Geplaatst: 13 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2012 Hier zit het bekertje na 1 maand al vol met wortels. Ik ga ze zeker dus nog verpotten naar een grotere pot. [ik plant ze niet uit, want ik hou ze in bakken ] Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
LucV Geplaatst: 13 augustus 2012 Geplaatst: 13 augustus 2012 Kan je de stekken ook nog later verplanten of moet dit per se voor 15 augustus? En waarom? En hoe krijg je ze het best de winter door? Heb vandaag voor de zekerheid ook krammetjes gezet in de bakjes met aardbeistekken. Probeer zaadjes te kweken in een kleine kweekbakje en minipotjes met kweekgrond. Vanavond ook nog een kratje aardbeien frambozen jam geweckt. Lijkt me zo gaaf om straks aardbeien uit eigen tuin te kunnen gebruiken... Bericht oorspronkelijk geplaatst door gebruiker: Roos. Door een databasecrash zijn alle registraties in de periode van 29 juli tot en met 14 augustus verloren gegaan. Registreer aub opnieuw hier: ucp.php?mode=register Excuus voor het ongemak Quote
Bit Geplaatst: 13 augustus 2012 Geplaatst: 13 augustus 2012 zo ziet het er bij mij uit. En zo de eerder genomen stekjes, inmiddels aan het oppotten in een maatje groter ( de eerste stekjes van 3 weken terug) Quote
Gemma Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Ja, leuk bedacht!Ik ga echter veel groffer te werk, met tot nu toe altijd een 100% goed resultaat.Ik pak een stektray en vul die met kleine potjes met aarde/potgrond.Loop naar waar mijn aardbeien staan en knip er gewoon de uitlopers weg die al blad vormen.Deze druk ik iets in de modder en na een goede week hebben ze allemaal al een mooi wortel gestel.Heb op deze manier nu al 48 ananasaardbei stekken en 120 ostara stekken gemaakt die allemaal aanslaan. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
snowie Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 heey,even een vraagje je zegt ik knip gewoon de uitlopers weg mijn vraag is hoe ver en hoe groto zijn die dan al ontwikkeld en ehbben ze dan al worteltjes? aangezien ze dan meschien dood gaan als je ze dan al afknipt en niet eerst laat wortelen?? (een vraag apart hoe lang duurt het voordat ze goed geworteld zijn als je de uitloper op een bak met grond legt en waneer kan je ze dan afknippen?) Quote
Bit Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 ligt aan van alles, maar de uitloper welke eenmaal wortels heeft, en je in een bekertje stopt ( nog niet afgeknipt ) neemt 1 a 2 weken om behoorlijk te wortelen. Ligt wel aan de vochttoestand van de grond waarin ze wortelen. Als ik mijn stekken afknip ( ik zet er labels bij, welk soortje het is , en dan staat op dat labeltje ook de datum van vastpinnen op de aarde ) dan komen de wortels er onder het potje uit. ( zeg 2 weken )Dan kan het zijn als de dag warm en zonnig is , dat het aardbeienplantje nu onafhankelijk van de moederplant 'instort' ; blad gaat slap hangen. Ik zet die stekjes een dag uit de zon, en geef ze wat extra water.de dag erna mogen ze een halve dag zon, en de dag daarna gaan ze bij de anderen: volle zon. Een week later pot ik ze over in grotere potten ( ik heb de nieuwe bedden nog niet klaar ) Dit verhaal lijkt een hoop getuttel. ( en is het ook , maar ik vind dat leuk ) en inderdaad kan het veel simpeler. Maar stekken afknippen zonder wortels zou ik niet doen. stekken afknippen met wrtels maar daarna 'bloot' oppotten, kan wel, maar zou ik ze zeker uit de zon houden, of beter nog , wat blad wegnemen. Goed wateren. Op warme dagen wel 2xZijn het echt goed gewortelde uitlopers, kan je ze met wat aarde als zelfstandige planten overplaatsen. Ik zelf hou van oppotten eerst. Maar hoeft niet.Nu op nieuwe bedden geplaatste planten zijn lekker gegroeid en staan vast op de bedden voor de winter en het volgende seizoen. Quote
snowie Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 oke bedankt voor je antwoorden..nu heb ik nog een vraagje wat is oppotten??ik ben nog maar een beginner in moestuin enz... en dit is me eerste jaar dus ik weet er nog maar zeer weinig van sorry voor de vele vragen. groetjes, Snowie Quote
Bit Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 oppotten , potten, overpotten = in pot zetten. Kunnen kleine potjes zijn ( of ( on-topic ) bekertjes ) of grotere potten. Neem ik kleine potjes, vind ik het prettig werken daarna nog 1x over te potten in een maatje groter pot. Maar dat hoeft allemaal niet hoor. De stekjes kunnen ook gelijk in de aarde in de tuin. Het is maar wat je fijn vindt werken. Ik heb zelf graag meer controle over de plant, selecteer graag de besten enz enz. Zoals jij wil. oppotten is dus iets in pot zetten. Overpotten is dus iets vanuit een pot overzetten in een maat grotere pot. Quote
snowie Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 bedankt weer owja ik heb 1 uitloper vandaag afgeknipt stond 1 week in een potje.. was al wel geworteld nog niet super veel maar hoelang duurt het normaal voor dat ze goed geworteld zijn?? en ik heb deze gelijk geplant in de volle grond maar wat me opviel is dat de bladeren naar elkaar toe gingen krimpen en slap gingen hangen was dit erop dat die dood gaat?? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Snowie je zult toch zelf moeten aankijken hoe lang het duurt. Daar valt niet heel veel over te zeggen namelijk (al is het in dit topic al wel een paar keer gezegd...) Als de stek in een potje staat, dan kan je makkelijk kijken of er al wortels onderuit het potje komen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.