Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wie kan mij leren snoeien, fruitstruiken fruitbomen en andere gewassen.

Featured Replies

Geplaatst:

Ik zoek iemand die mij goed kan leren snoeien in onze eigen tuin.
Snoeien van alle soorten fruitstruiken en andere gewassen en in het najaar planten wij fruitboompjes
Het is in Donkerkroek.

Geplaatst:

Je kunt eens contact opnemen met Stichting Landschapsbeheer Friesland. Zij bieden cursussen aan op het gebied van (agrarisch) landschapsbeheer, waaronder ook snoeien valt. Daarnaast is er de hoogstambrigade, zij helpen met snoeien, of je kunt het van ze leren.

Geplaatst:

Je kunt je ook inschrijven op de maandelijkse (zeer nuttige) nieuwsbrief van Guy De Kinder, daarin staan ook verwijzingen naar allerlei cursussen in België en Nederland v.w.b. fruit en groente.

Zie: https://www.fruitabc.be/nieuws/fruitnieuwsbrief

Geplaatst:

Je zou eens kunnen navragen bij de Noordelijke Pomologische Vereniging. Voor zover ik weet bieden zij cursussen aan in samenwerking met de Fruithof in Frederiksoord.

Geplaatst:
  • Auteur

Allemaal vriendelijke bedankt voor de heel aardige reactie.
Stel het zeer op prijs.

Ik zoek iemand die mij wil leren snoeien op ons eigen landje.

Cursussen volgen is mijn conditie niet geschikt voor.

Ik zoek weer verder.

Geplaatst:

Je kunt eventueel snoeiendoetbloeien benaderen, zij woont in Noord-Holland maar heeft wellicht interesse om het je te komen leren in Friesland. Ik zie op haar social media kanalen dat ze regelmatig bij particulieren thuis het snoeiwerk combineert met een stuk kennisoverdracht.

Overigens is fruitbomen snoeien behoorlijk intensief als de bomen ouder zijn, dus overweeg anders om een deskundige expert te vinden van de pomologische vereniging. Misschien kan iemand van https://www.fruitynfryslan.nl/ je verder helpen daarmee. Succes en we horen graag of het gelukt is zodat wellicht andere mensen hier ook weer mee geholpen zijn. 👍

Geplaatst:
  • Auteur

Dank voor uw informatie mevrouw mijnheeer.
Ik zoek Hier iemand die mij kan leren snoeien.
Iemand die van Noord Holland moet komen, nee dat is veel te kostbaar en uren rijden heen en terug, autokosten, en dat allemaal voor smiddags een aantal uren per keer, les krijgen.

Fruit in Friesland, die u noemde:
Fruit bomen zijn er niet, dus ook geen oude fruitrassen om te behouden.
Er staan alleen fruitstruiken.
En in het najaar planten wij wat fruitbomen, lagere van enkele jaren oud.
Dan speelt het leren snoeien van fruitbomen pas.
Voor nu gaat het om alles dat hier nu groeit.

Verder wil ik kennis opdoen over het snoeien van de andere gewassen die hier groeien.
Dus ik zoek iemand die verstand van snoeien heeft.

Wie weet leest iemand dit, en voelt zich aangesproken.
Ik kan betalen, mits redelijk.
Of les geven als wederdienst, ik heb op allerlei gebieden vakkennis en ervaring en leservaring.
Of het mag ook als gratis hulp bij een van onze natuur hulpprojecten.
Of misschien iemand uit de omgeving die zelf als hovenier gewerkt heeft maar nu met pensioen is of afgekeurd en wat tijd heeft.

Geplaatst:

Het is toch niet verplicht om te doen wat de luidste leden van het moestuinforum adviseren?

Misschien leest iemand uit friesland dit wel, en krijgt bonda een pb

Andere optie is iemand die niet uit Friesland komt, maar dan via videobellen leren welke takken weggesnoeid moeten worden.

Geplaatst:

Mocht niemand uit de buurt reageren : Op youtube vind je ook een schat aan informatie over allerlei zaken. Ikzelf ben een beginnende moestuinier en ik kijk veel filmpjes daar. Het is natuurlijk niet hetzelfde als iemand die jou persoonlijk het kneepje van het vak leert, maar het videomateriaal heeft het veel meer toegevoegde waarde dan een boek vind ik. Doe er je voordeel mee.

Geplaatst:
  • Auteur

Uiteraard heb ik youtube ook geraadpleegd, ( er is idd een schat aan informatie en kennis ) maar er is denk ik geen betere manier om iets te leren dan naast iemand staan, iets proberen en verbeterd worden.

Net zoals ik zelf doe, als er iemand in mijn omgeving iets wil leren waar ik vaardig in ben, hands on, voordoen en ev. verbeteren.

Geplaatst:

Ik snap je helemaal, ben zelf ook zo.

In ieder geval zijn de basis dingen:

• Snelgroeiende takken die niet naar de buitenkant groeien moeten weg, en takken die tegen elkaar aan schuren. Dit kun je sowieso doen en is altijd goed

• Vooral NIET heel veel kleine takjes snoeien, daar komen er 3 voor terug als je pech hebt.... beter 1 grote tak wegsnoeien.

• Even per soort opzoeken wat de beste snoeitijd is. Over het algemeen stimuleert snoei in de winter meer groei (wat je niet altijd per se wilt, dat ligt aan je doel)

• Als je vindt dat de boom uit balans is, of dat er takken te dicht bij elkaar groeien, kun je er 1 tussenuit halen.

• Alles wat je aan snoei buiten het eerstgenoemde punt niet durft, kun je ook proberen op te lossen met uitbuigen. Dan krijg je ook sneller vruchten en hoef je niet zo hoog met plukken

Als je je hieraan houdt, kun je niks verkeerd doen in mijn ogen

Alle andere snoei dan bovenstaande is naar mijn idee onzin/boompje pesten

aangepast door Fruittuin17

Geplaatst:

@Fruittuin17 gaat mij erom dat ik iets aandraag en er dan meteen allerlei niet eerder genoemde redenen komen waardoor de optie wordt afgeschoten. ;)

Dus of maak de vraag specifieker aan de voorkant of steek de tijd er even in om toch contact te zoeken met die adressen want wie weet weten die mensen daar wel beter wie kan helpen. Daarom mijn opmerking dat als er hier iemand gezocht wordt in de omgeving van Friesland die dit even wilt doen, dat het dan het verkeerde forum is. Zit hier al een aantal jaartjes en weet dat er niet zoveel actieve leden zijn dat zo'n vraag snel beantwoord gaat worden.

Geplaatst:

Nee had ook al gemerkt dat het nogal een select clubje is. Maarja wie niet waagt wie niet wint. En het openen van een topic is niet bedoeld om het clubje van het moestuinforum tevreden te houden. Je doet het uiteindelijk omdat je een passend antwoord voor jouw persoonlijke vraagt zoekt.

Als je de hele openingspost dicht timmert, mis je misschien opties en denkstappen die naar een bevredigend resultaat kunnen leiden

Geplaatst:
  • Auteur

Ik zat al op fora toen ze nog nieuwsgroep heetten, inbelmodem, compleet met piep.

Dus ik weet hoe het soms gaat, net zoals irl, aardige en minder aardige lui.

Toch iedereen bedankt die de moeite neemt een bijdrage te leveren.

Geplaatst:

Misschien toch eens de NPV contacteren, of de Fruithof. Ze hebben daar een snoeiploeg, misschien dat iemand van die ploeg bereid is om je een beetje op weg te helpen.

Nee heb je.

En ja, newsgroups, ICQ, vruuger ... toen NCSA Mosaic nog complete nieuwigheid was ... 😊

Geplaatst:
  • Auteur
12 hours ago, marcelru said:

Misschien toch eens de NPV contacteren, of de Fruithof. Ze hebben daar een snoeiploeg, misschien dat iemand van die ploeg bereid is om je een beetje op weg te helpen.

Ga ik doen,

helaas kan ik niet meer voor langere tijd staan /lopen, vandaar dat een cursus jammer genoeg niet past.

En ja kun je krijgen.....

Geplaatst:
  • Auteur

Dag tuinliefhebbers,
dank voor de moeite die u doet tips te geven.

Ik heb bij allerlei stichtingen bedrijven enz. enz. gevraagd.
De meeste antwoorden, en ook cursussen houden zich met fruitbomen bezig, en ik heb geen fruitbomen.

Of ze geven helemaal nooit antwoord, zo is het meestal.

Dank Fruittuin 17 voor de goede tips. Dat u de moeite nam bruikbare tips te schrijven.

En M>S>D>G> ook dank, maar hier vandaan woont die mevrouw in N-H tussen de 2 en 3 uur in rijden heen en weer terug....ik zoek iemand hier in de omgeving.
En hier is Donkerbroek.

Groene groet Bonda

Geplaatst:

Ok ga ik me er ook nog even mee bemoeien. Als ik het goed begrijp Bonda zoek je snoeihulp en uitleg erbij hoe je daarna zelf kunt snoeien. En het gaat dan voorlopig met name over bessenstruiken? Zoals aalbessen, zwarte bessen, frambozen? De fruitbomen worden later geplant begrijp ik en als je die bij de kweker koopt zijn ze al gesnoeid en hoeft dat voorlopig niet.

Dus, samengevat je zoekt iemand die jou kan leren om kleinfruit te snoeien. Bij jou thuis in Donkerbroek. Dat is Ooststellingerwerf in de buurt van Appelscha zie ik. Klopt mijn samenvatting?

Terwijl ik erover nadenk hoe er misschien iemand gevonden kan worden ( ik vraag me bijvoorbeeld af of er een Velt afdeling is bij jou in de buurt) zou ik van jou graag weten over welke soorten kleinfruit we het hier hebben. En zijn het veel struiken?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Goedemiddag Appelvrouw,

Ja, ik zoek iemand die echt snoeien kan.
Dat als ik hier rondloop, die persoon aanwijzingen geeft, het voordoet, iemand die alles van snoeien weet.

En die hier komt om mij het te leren, hoe ik alles weer goed krijg, uitdunnen, enz. enz..

Fruitstruiken zoals bramen div. bessensoorten, en nog wat groeiers voor de insecten.

Verder kan iemand die snoeien kan mij ook raad geven over opbinden, b.v. van Frambozen enz. enz.

Ik had 7 jaar een rij druivenstruiken op de zon voor een zuidmuur.
Weg gehaald.
Toen ook niemand gevonden die les gaf in druiven verzorgen.
Blijkbaar deed ik het zelf niet goed, 1 jaar druiven was het resultaat.

Nu wil ik met druiven opnieuw beginnen, maar nu in de tunnelkas die wij net hebben.
En wij begonnen met tomaten pepers paprika`s pompoen aubergine courgette, aardbeien e.d.
Ook met zaaien voor bloemen opkweken voor buiten, alles bio.

Het maakt deel uit van een hulkproject, voor mens en dier.

Maar als je niet kan snoeien komt er niet veel van terecht.

U vraagt hoeveel struiken het zijn?

Er staan een stuk of 17 Vlinderstruiken, een stuk of 30 fruitstruiken schat ik.
Er komt nog bij.
Er is ook nog een lang stuk leeg helemaal op de zon, daar moeten fruitstruiken komen, die opgebonden worden.
Tegen hekken aan of draden met palen zo iets.
Daar is de hulp van snoeien opbinden ook voor nodig.

Misschien heb ik zo uw vragen beantwoord? Heel aardig van u!

Met groene groet Bonda

Ps. Veldgroep Assen heb ik aangeschreven.
Dank voor het idee.

Geplaatst:

Graag gedaan. Ik begrijp dat je een grote tuin hebt en inderdaad wel hulp kunt gebruiken als je zelf de vaardigheden nog niet hebt. Sommige snoei zaken kun je wel uit een boek leren hoor, bijvoorbeeld het snoeien van vlinderstruiken en ook het snoeien van franbozen is niet erg moeilijk.

Bij bessenstruiken moet je al wat alerter zijn, er is bijvoorbeeld verschil tussen het snoeien van aalbessen en zwarte bessen. Zelf ben ik ook iemand die graag visueel leert, niet uit een boek of van YouTube maar met een persoon naast je waar je vragen aan kunt stellen. Het zou mooi zijn als je iemand kunt vinden. Ik vroeg me af is er geen volkstuin vereniging in de buurt waar je navraag kunt doen of er geen ervaren tuinier is die het je wilt leren? Er moet toch wel iemand in je buurt te vinden zijn met de kennis en de wil het over te dragen?

Toch heb ik van één boek wel hulp dat is toevallig ook van Velt, met heel duidelijke beschrijvingen per kleinfruit soort..snoeien en voedings stoffen. Ik lees er veel in het is erg behulpzaam. Ik maak er een foto van.

Nog een vraag, wat is een Hulk project?

image.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Goedemiddag Appelvrouw,

dank voor `t meedenken.

En ja grappig, 1 letter verkeerd en het betekend iets anders.....

Hulk, k: is p:, hulpproject.

Het boekje is een fijne aanrader, en uit de praktijk!
Ik zal uitzoeken hoe ik er aan kan komen.

En doorzoeken voor snoeihulp.

Plezier met uw eigen tuin, met zomerse groet van .

Bonda

Geplaatst:
  • Auteur

EDIT: verplaatst naar druiven topic

Goedemorgen Appelvrouw,

het leerzame snoei boekje is besteld.
En in afwachting van het vinden van iemand die mij kan leren snoeien e.d. zal het zeer welkom zijn, als u het nog vaak inkijkt.

Weet niet of ik deze vraag hier mag stellen?
Heeft u of iemand anders die dit leest ervaring met druiven in de kas kweken?
Wij hebben sinds kort een folie tunnelkas, en daar mogen de druiven in maar wel in bakken.
Ik kweek niet uit de grond in de kas.

Wil zoveel mogelijk eten in de kas leren kweken.
Zodat wij ook kunnen delen weg geven, dat is het doel van ons project.

Maar hou ook zeer van bloemen kweken.

Met groene groet Bonda

aangepast door bonda
verplaatst

Geplaatst:

Mooi ik hoop dat je er wat aan hebt!

Over die druiven, er zijn hier vast wel mensen die er iets over kunnen zeggen, ik zou daar een nieuw topic voor aanmaken.

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Dag Appelvrouw en andere lezers,

ik heb nu eindelijk een zeer kundige hovenierse gevonden die mij leert te snoeien,
eerste 2 uur zeer goed les gehad en haar bijzonder mooie boek gekocht, dat de nodige ondersteuning zal gaan geven.

Het Bessenboekje over kleinfruit snoeien had ik gevonden, betaald en was ook gepost, maar werd nooit bezorgd. Wel volgens de bezorgers, maar niet bij mijn adres althans.

Nu leren wat er in deze maand gezaaid kan worden voor voedsel, ( en wie weet iets van bloemen? ).
Want de folietunnel kas staat er pas een aantal maanden, alles is nieuw.
Dus alles nog leren.

Ik zou het leuk vinden mensen te vinden die dit ook doen.
Wie heeft veel jaren ervaring in een koude folietunnel kas, en kweekt groenten fruit in bakken, niet in de volle grond?
Om wellicht ervaringen te delen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.