Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

framboos/braam zonder ondergrondse uitlopers

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo allemaal,

is er ook een framboos/braam soort die geen ondergrondse uitlopers maakt? Ik wil een aantal herfstframbozen vervangen die teveel woekeren.
Alvast bedankt!

Geplaatst:

Frambozen woekeren per definitie, van bramen had ik dat tot vorig jaar nooit gezien, maar het kan dus ook al weet ik niet of dat rasafhankelijk is.

Maar bramen kunnen ook zeker woekeren als de toppen de grond in groeien.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik hou de toppen van de grond dus dat is geen probleem voorlopig. Bij de Tayberry zie ik het tot nu toe niet. Blijft mooi op zijn plek dus ik vroeg mij af of er andere soorten zijn die op dezelfde wijze groeien.

Geplaatst:

Japanse wijnbes blijft ook mooi op z'n plek, mits niet met de toppen in de grond en/of door uitzaaiing.

Met andere braamachtigen heb ik geen ervaring.

Geplaatst:

Zwarte framboos woekert niet. Dat zijn Amerikaanse frambozen.

Verder bramen ook niet, en Japanse wijnbes, dormanberry.

Frambozen maken altijd ondergrondse uitlopers

Geplaatst:

Bramen woekeren nooit ondergronds, tenzij je het hart van de plant verwijderd en de wortels laat zitten. Dan schieten er overal nieuwe plantjes omhoog vanuit de wortels. Uit zichzelf woekeren ze niet op die manier, maar alleen op de manier die acpronk hierboven al omschrijft, via de toppen die makkelijk wortelen als ze de grond raken en zo weglopen.

Dit is waarom je soms ook hele bossages van bramen ziet, al die stengels groeien net zo hard en lang over elkaar heen ze de grond weer raken en verder kunnen wandelen.

Frambozen lopen altijd, maar het scheelt wel enorm per ras en wat voor type grond je hebt. Onder ideale omstandigheden kunnen ze enorm tekeer gaan en tot enkele meters verderop weer omhoog komen met scheuten. Wil je dit voorkomen is mijn advies om een speciekuip in te graven en ze daarin te laten groeien.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik denk dat ik de fall gold frambozen ga vervangen met de zwarte framboos en braam triple crown.

Weet iemand of er ook een braam is die vruchten geeft in augustus en september? Voor juni heb ik al een zomer framboos en een tayberry. Vreemd genoeg blijft de zomer framboos wel op zijn plek terwijl de fall gold binnen een halfjaar al meer dan 30 scheuten heeft gemaakt.

Geplaatst:

Chester thornless is nu nog lang niet rijp, dus die zou augustus september moeten voorzien van bramen. Morgen is het augustus, voor de eerste weken is asterina ook nog productief, die begon wel al eerder, ongeveer tegelijk met de eerste wilde bramen.

Geplaatst:

Misschien gemakkelijker om een rhizoombegrenzer voor bamboe in de bodem te stoppen.

Geplaatst:

Ik las onlangs over frambozen die tweemaal per jaar dragen en niet woekeren. Stonden geen namen bij.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

• 1 maand later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Heeft iemand ervaring met de paarse framboos Autumn Passion? Deze schijnt niet te woekeren draagt fruit op 1 jarig hout.

Geplaatst:
  • Auteur

Groeit de autumn passion meer als een framboos of braam? Ik lees dat die scheuten van 300-500 cm kan maken.

Ik denk dat ik dan het woekeren dan maar accepteer en het een kwestie is om met regelmaat een teveel weg schoffel.
Ik merk dat het wel sterk scheelt per ras. Mijn tayberries groeien vanuit een punt en lopen niet. De fallgold is momenteel de ergste woekeraar maar omdat het lekker is wil ik het niet vervangen.

Zijn er rassen die minder woekeren ten op zichte van de fallgold?

• 3 weken later...
Geplaatst:

Amerikaanse (zwarte) framboos woekert niet, die groeien net als een braam vanuit 1 punt. Zolang je ze opbindt gaan ze nergens heen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.