Geplaatst: 12 augustus12 Aug Omdat er volgens mij genoeg recepten te vinden en te delen zijn.En ik net zoân tosti apparaat met verwisselbare platen waaronder een wafelijzertje heb gekocht.En vanwege de opmerking van @woldistel over haar wafelijzer en het teveel aan courgettesIk heb chatgpt aan t zoek werk gezet..die is sneller dan ik.Maar nog liever heb ik jullie praktijk recepten natuurlijk.Courgettewafels â Anti-aanbak versie(ca. 6 wafels in elektrisch wafelijzer)IngrediÃĢnten:200 g courgette, grof geraspt, goed uitgeknepen2 eieren150 g bloem (spelt, tarwe of glutenvrij)1 tl bakpoeder50 g geraspte kaas (hartig) of 30 g suiker (zoet)50 ml olie (zonnebloem, arachide of milde olijfolie) â in het beslagKruiden naar smaakHartig: bieslook, peterselie, oreganoZoet: kaneel, vanille50â100 ml melk of plantaardige drankSnuf zout (alleen bij hartige variant)Bereiding:Courgette raspen en vocht goed uitknijpen (theedoek). ( Zelf zou ik de courgettes die voor de hartige variant worden gebruikt raspen en dan eerst 5 à 10 minuten met een theelepeltje zout laten rusten vÃŗÃŗr het uitknijpen)Droge ingrediÃĢnten mengen: bloem, bakpoeder, kaas/suiker, kruiden, zout.Natte ingrediÃĢnten mengen: eieren, olie, melk.Courgette en natte mix bij de droge ingrediÃĢnten doen, mengen tot een stevig, schepbaar beslag.Wafelijzer minstens 5 min. voorverwarmen (ook nÃĄ âklaarâ-lampje).Platen licht invetten met olie, ook al zit er olie in het beslag.Beslag in het ijzer scheppen, 4â5 min. bakken tot goudbruin.Pas openen als de stoom duidelijk minder is.Aardappel-Courgettewafels â Stevig en bijna nooit plakkend(ca. 6 wafels in elektrisch wafelijzer)IngrediÃĢnten:300 g kruimige aardappelen, gekookt en gepureerd150 g courgette, grof geraspt, goed uitgeknepen2 eieren3 el bloem of maïzena50 g geraspte kaas (optioneel, maar geeft extra binding)Kruiden naar smaak: bieslook, peterselie, paprikapoeder1 tl zout + peper naar smaak2 el olie (zonnebloem of arachide) â in het beslagBereiding:Aardappelen koken, afgieten en fijn stampen.Courgette raspen en vocht goed uitknijpen.Alle ingrediÃĢnten in een kom mengen tot een stevig, kneedbaar beslag.Wafelijzer minstens 5 min. voorverwarmen.Platen licht invetten met olie, ook al zit er olie in het beslag.Beslag in porties in het ijzer scheppen, dichtklappen en 5â6 min. bakken tot goudbruin.Pas openen als de stoom bijna weg is. 13 augustus13 Aug aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde  đ
Geplaatst: 12 augustus12 Aug Wat een leuk topic! Ik bak regelmatig wafels, heb dat ook heel veel gedaan tot vorig jaar toen onze oudste zelfstandig ging wonen. Want hij moest glutenvrij en nog wat andere zaken vrij, en wafels at hij. Maar aan recepten heb je aan mij weinig, ik doe altijd maar wat op goed geluk. Meestal met als basis boekweit, nog wat andere (glutenvrije) melen, en een paar scheppen groentenpoeder, dat ik maak van alle mogelijke groentes. Op dit moment heb ik spinaziepoeder, bietenpoeder, snijbietpoeder, wortelpoeder, paprikapoeder en courgettepoeder staan. Andijviepoeder vonden we te bitter. En dan een snuf zout, enkele eieren en melk en eventueel water erdoor tot het beslag een goede consistentie heeft. Rauwe melk, want daar zit relatief minder caseine in. En dan afhankelijk van mijn bui nog wat extra dingen. Denk aan cacao en vanille essence voor zoete wafels, wafels met koek/speculaaskruiden (ook zoetig), of juist hartige wafels met geraspte kaas. Wafels met een duidelijke âsmaakââ vinden wij zelf erg makkelijk om bv mee te nemen naar de moestuin omdat je daar geen beleg voor nodig hebt. Voor meer neutrale wafels volstaat het basisrecept. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Goed topic! Met verjaardagen en partijen hebben we hier altijd bij het ontbijt de standaard wafels waarbij we dan soms dingen toevoegen als kaneel of chocolade.Eenmalig een uitstapje gemaakt naar groentewafel met courgette en Parmezaanse kaas maar dat was toen een aanplakrecept, geen andere pogingen meer gedaan.Volg! Las ergens ook op het forum iets over pompoenwafel, klonk ook interessant.
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Wat interessant dit topic! Ik heb geen wafelijzer, maar twijfel er nu wel over. Maar ditzelfde beslag kun je vlg mij toch ook in de pan doen denk ik?
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Je wil hier voornamelijk recepten voor hartige of iig groentewafels? Wat ook wel logisch is voor op een moestuinforum natuurlijk Ik maak wel graag aardappelwafels, maar de vorige keer bleef het spul de hele tijd aan mijn wafelijzer plakken dus dan is de drempel de volgende keer wel wat hoger om het weer eens te proberen. Dat anti-aanbak-laagje heeft sowieso ook wel een smeerseltje nodig want anders gaat het alsnog mis. 2 cups aardappelpuree (1 cup is zo'n 220 gram, heb ik op mijn printje staan)2 grote eieren1/4 cup bloem1/4 theelepel zout1/4 theelepel zwarte peperEn een scheut olie door het beslag. Het is ook wel een kunst om te weten hoe heet het ijzer moet. Ik maak graag veel 'eggo's' (eierwafels) in 1 keer en die moeten best heet gebakken worden. Ik heb op mijn uitgeprinte aardappelwafelrecept staan dat het ijzer dan minder heet moet. Ik heb het recept hier vandaan, daar maken ze ook nog een bakseltje van uitjes en knoflook in wat boter wat ze door het beslag doen. Dat is mij teveel moeite haha. allrecipes.com/recipe/220890/potato-waffles/ Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Jammer dat ik geen wafelijzer heb. Maar misschien kan ik er groente pannenkoekjes van maken in de koekenpan.
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Openen jullie een topic met recepten voor (groente)pannenkoekjes? Dan gaan we hier verder met berichten over wafels bakken. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Auteur Natuurlijk zijn ook zoete recepten wel welkom..in de titel was dat niet duidelijk benoemd maar gaf dat wel aan: âen andereâ . Dat aanplakken kan heel vervelend zijn đĨ˛de olie in het recept en het bij iedere nieuwe batch weer goed invetten zou het moeten voorkomen. Tanja ja boekweit, een van mijn lievelings âgranenâ. We zijn allemaal kinderen van de Aarde  đ
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Ok, nou ik maak dus graag die eggo's/eierwafels, die je natuurlijk ook wel hartig zou kunnen maken. Ik vries er veel van in en warm ze dan op in broodrooster of koekenpan met deksel (en dan iets boter er bij als je ze wat zachter wilt maken) Daarna lekker vers fruit of jam er over, of nu de rabarberstroop/saus die mijn schoonvader mee nam uit IJsland. 450 gram bloem (of meel, al dan niet volkoren, denk er om dat je dan minder meel of meer vocht nodig hebt) 1 theelepel zout2 theelepels baking soda 4 eieren100 gram suiker240 ml melk120 ml water60 ml olie. De afgelopen keer deed ik karnemelk ipv melk, en ook wat kaneel en sinaasappelsuiker er door. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 13 augustus13 Aug @Jorieke123 inderdaad met karnemelk ook heerlijk * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 13 augustus13 Aug @Gitta Volgens mij ben jij over niet al te lange tijd jarig đ. Wij hebben deze van Tefal al voor een aantal jaren. Wordt wekelijks gebruikt voor tostiâs. Soms ook voor panini en wafels. Het handige is dat er veel losse platen bij het apparaat zitten. Ook voor poffertjes bijvoorbeeld. Ideaal voor een gezin met opgroeiende kinderen vond ik destijds. 1 apparaat, meerdere functies. Wafels gaan heel goed hierin.Natuurlijk kan in een koekenpan ook, maar doordat een wafelijzer veel meer âkantjesâ heeft, wordt het veel knapperiger aan de buitenkant met toch een zachte binnenkant. Echt wezenlijk anders dan een pannenkoek. 13 augustus13 Aug aangepast door Dahli
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Auteur Heb jij er ook poffertjes platen bij dan? Ik zie het al ik wil behalve de verschillende wafels ook veel andere recepten en ga de titel aanpassen âī¸ We zijn allemaal kinderen van de Aarde  đ
Geplaatst: 13 augustus13 Aug @Dahli Ik heb hem zojuist besteld, gewoon met 2 platen, vind ik even voldoende. Bij Kaufland was hij 73,05 euro en bij Amazon was het iets van 98 euro, maar dan krijg je 4 platen. De sandwich en de wafels gebruik ik momenteel. Ik kan later altijd platen erbij bestellen.
Geplaatst: 13 augustus13 Aug 1 uur terug, appelvrouw zei:Heb jij er ook poffertjes platen bij dan?Ja đ. Was destijds een keer een aanbieding waardoor je naast de tosti en wafelplaten ook poffertjes en grill/panini erbij kreeg. Ik heb het apparaat nu zoân 5 jaar. Dit staat nu bij de omschrijving bij Bol:âGeniet nu elk moment van de dag van de Tefal Snack Collection. Met vrienden, familie, met z'n tweeÃĢn of alleen. Snack Collection is geschikt voor iedere situatie, want je kunt kiezen uit 16 verschillende platen, afhankelijk van jouw wensen. Verschillende apparaten zijn niet meer nodig, vanaf nu wissel je gewoon de platen om en berg je ze na gebruik snel en netjes op. Bij de SW852D Snack Collection worden standaard twee verschillende platen meegeleverd voor het maken van tosti's en wafels. De volgende platen zijn extra verkrijgbaar: tostiplaten, driehoekige tostiplaten, grill-/ paniniplaten, wafelplaten, paniniplaten, waferplaten, hartwafelplaten, bloemvormige, wafelplaten, gevulde wafel-platen, wentelteefjesplaten, mini-pannenkoekplaten, poffertjesplaten en donutplaten. De platen zijn allemaal voorzien van een opbergdoos en een receptenboek. âJe moet bij poffertjes en wafels wel even de slag te pakken krijgen hoeveel beslag je er in doet. Door het gist of bakpoeder rijst het nog in het apparaat. De eerste keer deed ik teveel, vanzelfsprekendâĻ.
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Auteur DonutplatenđŠMaar goed, alle wafels op een stokje het gaat mij hier om-zoals Jorieke al aardig aangaf- moestuin gerelateerde recepten.. het verwerken van overschot aan aardappels groente en eventueel fruit tot lekkere wafels. Of tosti.Eventueel in te vriezen.Dat dus.Over poffertjes en andere pannenkoek-ballen-etc mag iemand anders een eigen topic beginnen. 13 augustus13 Aug aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde  đ
Geplaatst: 13 augustus13 Aug @appelvrouw De reden waarom ik het apparaat noemde is omdat ik er qua wafels (en tostiâs) goede ervaringen mee heb en sommigen hier aangaven een aanschaf te overwegen. Dan is het ook handig om te weten dat zoân systeem uitbreidbaar (met niet wafel-gerelateerde mogelijkheden) is. Ik was niet van plan in dit topic hartige-moestuin-poffertjes receptuur op te nemen đ. Lijkt me ook vies trouwens.
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Wij hebben deze ook. Ideaal! Wordt hier veel gebruikt. Toen zoonlief op zichzelf ging, was het - vanwege de wafels - ongeveer zijn eerste aanschaf. De hulp moest leren bakken met granen waar ze nog nooit van had gehoord đ. Ook hij bakt wafels met groentenpoeder.26 minuten geleden, Dahli zei:hartige-moestuin-poffertjesGÃ dver * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Auteur 37 minuten geleden, Dahli zei:waarom ik het apparaat noemdeHelemaal goed Dahliaatje! 38 minuten geleden, Dahli zei:was niet van plan in dit topic hartige-moestuin-poffertjes receptuurHet was geen directe opmerking tegen jou meer een algemene hint tot het on topic blijven.14 minuten geleden, Tanja65 zei:Gà dverJe weet het niet hè, voor je het geprobeerd hebt..het klinkt wel als iets uit ân sterrenrestaurant:kaneelbasilicum poffertje op een bedje van gekaramelliseerde pastinaak en met schuim van biologisch grasboter van de hofstede van Cantecleer.đŠâđŗ We zijn allemaal kinderen van de Aarde  đ
Geplaatst: 13 augustus13 Aug bedje van gekaramelliseerde pastinaakđ đ Dank je @Dahli was een hele goede tip. En ik mocht hem zo waar bestellen. Spannend! 13 augustus13 Aug aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 14 augustus14 Aug Ik ga hem op mijn lijstje zetten @Dahli ,ik ben inderdaad over niet al te lange tijd jarig. Tot die tijd ga ik ze in de koekenpan uitproberen. Bedankt voor de tip.
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Goed bezig @appelvrouw!Op 13-8-2025 om 17:32, appelvrouw zei:op een bedje van(Helemaal off- topic)Staan bij mij vaak de tenen al krom in de schoenen đ Die bedjes zijn bij mij gewoon salades. Ik ben echt een absolute hork, want alle garnituren eet ik ook, zonde om die schijfjes en snippers van dit en dat op je bord te laten liggen en als ze niks toevoegen aan het gerecht, waarom liggen ze er dan op đ¤¨?Hier een Natura combinatie vers uit de Noordzee:Kokosnoot gemarineerd in Zoutwater op een bedje van Zeesla in een dressing van Vloedwater.Ik heb het niet opgegeten, geen idee hoe lang dit al onderweg was tot het op het Schierstrand aanspoelde en zichzelf tot een gerechtje maakte đEn de OT deur weer dicht! 15 augustus15 Aug aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Auteur Mijn vriendin heeft me fotoâs van een stuk of tien recepten gestuurd. Drie ervan heb ik zojuist aan de Chef Bot đvoorgelegd die kon het rap vertalen..voor zover ik het kan zien kloppen de recepten. En er komen er later meer, zo heeft ze een favoriete met kastanjemeel.đHieronder vind je drie hartige wafelrecepten uit het kookboek Le bon plan gaufrier van Sandra Mahut.Nederlandse vertaling door ChatGPT (OpenAI).Butternut en ParmezaanVoor 4 personen â 40 min bereiding â 10 min voorbereiding â 4 min bakkenIngrediÃĢnten300 g flespompoen (butternut)100 g geraspte Parmezaanse kaas2 eieren250 g tarwebloem T55ÂŊ theelepel gemalen korianderÂŊ theelepel gerookte paprika200 ml volle melk80 g gesmolten boter1 theelepel knoflookzout1 theelepel fijn zoutVoor serverenSlaIbericoham4 halve klontjes gezouten boterFleur de sel en versgemalen peperBereidingSchil de butternut en snijd in blokjes. Kook 15-20 min in gezouten water tot zacht.Giet af, pureer met een klontje boter en laat afkoelen.Meng in een kom bloem, knoflookzout, specerijen en zout.Voeg eieren en gesmolten boter toe, klop met een mixer, voeg dan de pompoenpuree en Parmezaanse kaas toe.Laat 10 min rusten.Verwarm het wafelijzer, schep beslag in de vorm en bak ca. 4 min tot goudbruin.Serveer warm met boter, sla en Ibericoham.Aardappel en EtorkiVoor 4 personen â 10 min voorbereiding â 4 min bakkenIngrediÃĢnten280 g aardappelen30 g gehakte ui50 g geraspte Etorki (schapenkaas)1 eidooier60 g bloem1 eetlepel gedroogde oregano1 theelepel gemalen nootmuskaat120 ml melk2 eetlepels olijfolieZout en versgemalen peperBereidingSchil en rasp de aardappelen. Dep droog.Klop eidooier met melk. Voeg bloem, kaas, zout, peper, nootmuskaat en oregano toe.Klop door, voeg olijfolie, aardappel en ui toe, meng voorzichtig.Verwarm het wafelijzer, schep beslag in de vorm en bak ca. 4 min tot goudbruin.Serveer direct.BietVoor 4 personen â 10 min voorbereiding â 15 min rust â 4 min bakkenIngrediÃĢnten200 g gekookte biet, geraspt1 theelepel gehakte dille50 g geraspte kaas2 eieren200 g tarwebloem T551 snufje gemalen nootmuskaat250 ml melk80 g gesmolten gezouten boter2 à 3 eetlepels olijfolie1 theelepel bakpoeder (natriumbicarbonaat)2 snufjes zoutVersgemalen peperVoor serverenAvocadoVerse dilleVerse roomkaasBereidingMeng in een kom bloem, zout, peper, nootmuskaat en bakpoeder.Voeg eieren, gesmolten boter, olijfolie en melk toe, klop tot een glad beslag.Voeg biet en dille toe, meng, voeg de kaas toe.Laat 15 min rusten.Verwarm het wafelijzer, schep beslag in de vorm en bak ca. 4 min tot goudbruin.Serveer warm met roomkaas, avocado en dille. 30 augustus30 Aug aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde  đ
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Geweldig @appelvrouw Je mag de andere ook gerust hier neerzetten. Leuk om te proberen! Ik kan niet wachten totdat mijn apparaat binnenkomt.Maar voornamelijk even met courgette, daar heb ik heel veel van!
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Ow wat lekker @appelvrouw , dank voor het delen! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.